אותיות החקיקה והכתיבה: הבדלים בין גרסאות בדף

עריכה
(עריכה)
שורה 6: שורה 6:


באותיות החקיקה עצמם, ישנם שני סוגי חקיקה, חקיקה רק לתוך אמצע האבן, וחקיקה מעבר לעבר, השוני ביניהם הוא שחקיקה חלקית, מסתירה חלק מהאבן, ומצד זה, יש בה את חסרון ה'''כתיבה''', אך באותיות החקוקות מעבר לעבר אין החקיקה מעלימה על חלק מהאבן.
באותיות החקיקה עצמם, ישנם שני סוגי חקיקה, חקיקה רק לתוך אמצע האבן, וחקיקה מעבר לעבר, השוני ביניהם הוא שחקיקה חלקית, מסתירה חלק מהאבן, ומצד זה, יש בה את חסרון ה'''כתיבה''', אך באותיות החקוקות מעבר לעבר אין החקיקה מעלימה על חלק מהאבן.
==אותיות החקיקה בלוחות==
החילוק בין [[תורה שבכתב]] לבין ה[[לוחות הברית|לוחות]] הוא ההפרש בין [[אותיות הכתיבה]] לאותיות החקיקה. כי תורה שבכתב ענינה היא שנתלבשה באותיות הכתיבה, כי [[תורה]] עצמה היא למעלה מן אותיות הכתיבה, כי התורה היא בבחינת [[יסוד אבא]] שעדיין יש בו הארת אין סוף שמלובש ב[[כתר]], רק שנתלבשה ב[[בינה]] ושם הוא בבחינת [[אותיות]]. אמנם ה[[לוחות הברית|לוחות]] הם בבחינת [[כתר עליון]] וזהו ענין עשר הדברות שניתנו ב[[חג השבועות]], שאז הוא התגלות ה[[כתר]] מבחינת [[עתיק יומין]] ו[[אריך אנפין]] ממש ב[[זעיר אנפין]].


==בעולמות==
==בעולמות==
שורה 20: שורה 17:
ובנמשל, החקיקה מעבר לעבר מתייחסת לספירות איך שהם גנוזים וטמונים ב[[אור אין סוף]] עצמו (שלמעלה גם מהספירות שבדרגת הכתר), ולפי זה, הביטוי [[בריש הורמנותא דמלכא]], הולך על ההתחלה ממש, של הרצון העליון, עוד לפני הצמצום של האור באור אין סוף עצמו. אלא שמכיוון שהאור הוא כשמו, "אין סוף" ולא מוגבל בספירות וחילוקים, הספירות שם, הם רק ב"כח" ובהעלם, בדוגמת החקיקה מעבר לעבר, שאין לאותיות שום אחיזה ומציאות, והם כתלוים באויר{{הערה|[[המשך תרס"ו]] עמ' תפה}}.
ובנמשל, החקיקה מעבר לעבר מתייחסת לספירות איך שהם גנוזים וטמונים ב[[אור אין סוף]] עצמו (שלמעלה גם מהספירות שבדרגת הכתר), ולפי זה, הביטוי [[בריש הורמנותא דמלכא]], הולך על ההתחלה ממש, של הרצון העליון, עוד לפני הצמצום של האור באור אין סוף עצמו. אלא שמכיוון שהאור הוא כשמו, "אין סוף" ולא מוגבל בספירות וחילוקים, הספירות שם, הם רק ב"כח" ובהעלם, בדוגמת החקיקה מעבר לעבר, שאין לאותיות שום אחיזה ומציאות, והם כתלוים באויר{{הערה|[[המשך תרס"ו]] עמ' תפה}}.


==בנפש==
==לוחות הברית==
החילוק בין [[תורה שבכתב]] לבין ה[[לוחות הברית|לוחות]] הוא ההפרש בין [[אותיות הכתיבה]] לאותיות החקיקה. כי תורה שבכתב ענינה היא שנתלבשה באותיות הכתיבה, כי [[תורה]] עצמה היא למעלה מן אותיות הכתיבה, כי התורה היא בבחינת [[יסוד אבא]] שעדיין יש בו הארת אין סוף שמלובש ב[[כתר]], רק שנתלבשה ב[[בינה]] ושם הוא בבחינת [[אותיות]]. אמנם ה[[לוחות הברית|לוחות]] הם בבחינת [[כתר עליון]] וזהו ענין עשר הדברות שניתנו ב[[חג השבועות]], שאז הוא התגלות ה[[כתר]] מבחינת [[עתיק יומין]] ו[[אריך אנפין]] ממש ב[[זעיר אנפין]].
 
 
==בנפש האדם==


(ענין אותיות החקיקה בנפש הוא ענין של מחשבה עילאה. שמחשבה תתאה הוא שחושב מה שמדבר וחושב האותיות ממש להוציאן כן בפה, ונקרא למעלה [[מלכות]] ד[[תבונה]] שהוא בחינת [[לאה]], חיצוניות ה[[בינה]] שהוא בחינת [[אותיות המחשבה]]. אבל בחינת מחשבה עילאה הוא שחושב את השכל עצמו ולא האותיות, ומכל מקום אף שאינו מרגיש כלל האותיות, הרי כלולים אותיות שם בשכל שחושב, והם בבחינת אותיות החקיקה.)
(ענין אותיות החקיקה בנפש הוא ענין של מחשבה עילאה. שמחשבה תתאה הוא שחושב מה שמדבר וחושב האותיות ממש להוציאן כן בפה, ונקרא למעלה [[מלכות]] ד[[תבונה]] שהוא בחינת [[לאה]], חיצוניות ה[[בינה]] שהוא בחינת [[אותיות המחשבה]]. אבל בחינת מחשבה עילאה הוא שחושב את השכל עצמו ולא האותיות, ומכל מקום אף שאינו מרגיש כלל האותיות, הרי כלולים אותיות שם בשכל שחושב, והם בבחינת אותיות החקיקה.)


==להרחבה==
==בעבודת האדם==
*[[לקוטי תורה]] פרשת בחוקותי ופרשת חוקת


==ראו גם==
==ראו גם==
1,282

עריכות