←בעולמות
(הגהה) |
|||
שורה 11: | שורה 11: | ||
==בעולמות== | ==בעולמות== | ||
אותיות החקיקה והכתיבה מובאים פעמים רבות כמשל על ההבדל בין [[עשרת הספירות]] שב[[עולם האצילות]], לבין עשרת הספירות שבדרגת ה[[כתר]]. | |||
===כתיבה וחקיקה=== | |||
עשרת הספירות שבכתר, הם לא משהו נפרד מהאור ומהכתר, אלא חלק ממהותו ממש, וכדוגמת '''אותיות החקיקה''', על דרגה זו נאמר בתחילת [[ספר הזוהר]] '''[[בריש הורמנותא דמלכא]] גליף גליפו בטהירו עליאה''' [= כשעלה ברצונו של המלך (להוות ולהחיות את העולם) חקק חקיקה באור העליון], דהיינו על מנת לברוא את העולם, חקק הקב"ה באור, שהיה אור פשוט ובלתי מחולק עד אז, וחילקו לעשר ספירות שונות, ומעשר ספירות אלו שבדרגת [[כתר]] נמשכו אחר כך העשר ספירות שבעולם האצליות, שהם כבר בדרגא פחות גבוהה מהספירות שבכתר, כי הספירות שבעולם האצילות, הינם פרודות ומובדלות מעצם האור, אך בכל זאת מאוחדות ודבוקות באור, בדוגמת '''אותיות הכתיבה''' שאינם חלק ממש מהקלף אך מאוחדים איתו. {{הערה|המשך תער"ב ד"ה ולא יכול יוסף להתאפק תרע"ג}} | |||
===חקיקה מעבר לעבר=== | |||
ישנה דרגה נוספת ויותר נעלית באותיות החקיקה עצמם, והוא החקיקה מצד לצד, (כמו שהיה בלוחות הברית). ההבדל בין חקיקה חלקית לחקיקה לכל העומק הוא שבחקיקה מעבר לעבר, אין לאותיות שום מציאות ואחיזה כלל, משא"כ כאשר האותיות אינם חקוקים לגמרי, הרי כביכול הם מעלימים על חלק מהאבן, ויש להם אחיזה. | |||
ובנמשל, החקיקה מעבר לעבר מתייחסת לספירות איך שהם גנוזים וטמונים ב[[אור אין סוף]] עצמו (שלמעלה גם מהספירות שבדרגת הכתר), ולפי זה, הביטוי [[בריש הורמנותא דמלכא]], הולך על ההתחלה ממש, של הרצון העליון, עוד לפני הצמצום של האור באור אין סוף עצמו. אלא שמכיוון שהאור הוא כשמו, "אין סוף" ולא מוגבל בספירות וחילוקים, הספירות שם, הם רק ב"כח" ובהעלם, בדוגמת החקיקה מעבר לעבר, שאין לאותיות שום אחיזה ומציאות, והם כתלוים באויר{{הערה|[[המשך תרס"ו]] עמ' תפה}}. | |||
==בנפש== | ==בנפש== |