עולם הבא: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 12 בתים ,  17 ביוני 2016
מ
החלפת טקסט – "הגוף " ב־"הגוף "
מ (החלפת טקסט – " תשמ"ו " ב־" תשמ"ו ")
מ (החלפת טקסט – "הגוף " ב־"הגוף ")
שורה 1: שורה 1:
ה'''עולם הבא''' הוא כינוי לתקופת השכר שבאה לאחר העבודה ב[[עולם הזה]].
ה'''עולם הבא''' הוא כינוי לתקופת השכר שבאה לאחר העבודה ב[[עולם הזה]].


ישנם שני פירושים מהו העולם הבא: לדעת [[הרמב"ם]] העולם הבא הוא [[גן עדן]], עולם ה[[נשמה|נשמות]], ותכלית השכר היא לנשמות בלא [[גוף|גופים]]{{הערה|לשיטתו, הטעם לקריאת השם "עולם הבא" אינה מפני שעולם זה אינו מצוי כעת, אלא מפני שהוא בא '''לאדם''' רק לאחר עבודתו ב[[עולם הזה]] (הלכות תשובה ח, ח).}}. לדעת [[הרמב"ן]] העולם הבא הוא [[תחיית המתים|עולם התחיה]], ותכלית השכר תהיה לנשמות שישארו בגופים ויחיו ב[[חיים נצחיים]]. לכל הדעות, העולם הבא שונה לחלוטין מהעולם הזה בכך שאין בו אכילה ושתיה וצרכי הגוף הגשמיים כמו בעולם הזה.
ישנם שני פירושים מהו העולם הבא: לדעת [[הרמב"ם]] העולם הבא הוא [[גן עדן]], עולם ה[[נשמה|נשמות]], ותכלית השכר היא לנשמות בלא [[גוף|גופים]]{{הערה|לשיטתו, הטעם לקריאת השם "עולם הבא" אינה מפני שעולם זה אינו מצוי כעת, אלא מפני שהוא בא '''לאדם''' רק לאחר עבודתו ב[[עולם הזה]] (הלכות תשובה ח, ח).}}. לדעת [[הרמב"ן]] העולם הבא הוא [[תחיית המתים|עולם התחיה]], ותכלית השכר תהיה לנשמות שישארו בגופים ויחיו ב[[חיים נצחיים]]. לכל הדעות, העולם הבא שונה לחלוטין מהעולם הזה בכך שאין בו אכילה ושתיה וצרכי ה[[גוף]] הגשמיים כמו בעולם הזה.


[[תורת החסידות]] מכריעה כדעת הרמב"ן, שהעולם הבא הוא עולם התחיה; אם כי לעיתים משתמשים בתואר "עולם הבא" ביחס לגן עדן{{הערה|דוגמא לכך הוא הקטע ב[[תפילת שבת]]: "אין ערוך לך ה' אלוקינו בעולם הזה, ואין זולתך מלכנו לחיי העולם הבא . . ואין דומה לך מושיענו לתחיית המתים"; שהעולם הבא המוזכר כאן בהמשך לעולם הזה איננו תחיית המתים אלא גן עדן (ראה בהמצויין ב[[ספר המאמרים מלוקט]] חלק ג' ד"ה להבין ענין תחיית המתים [[תשמ"ו]] הערה 11).}}.
[[תורת החסידות]] מכריעה כדעת הרמב"ן, שהעולם הבא הוא עולם התחיה; אם כי לעיתים משתמשים בתואר "עולם הבא" ביחס לגן עדן{{הערה|דוגמא לכך הוא הקטע ב[[תפילת שבת]]: "אין ערוך לך ה' אלוקינו בעולם הזה, ואין זולתך מלכנו לחיי העולם הבא . . ואין דומה לך מושיענו לתחיית המתים"; שהעולם הבא המוזכר כאן בהמשך לעולם הזה איננו תחיית המתים אלא גן עדן (ראה בהמצויין ב[[ספר המאמרים מלוקט]] חלק ג' ד"ה להבין ענין תחיית המתים [[תשמ"ו]] הערה 11).}}.
שורה 19: שורה 19:
*על כמה וכמה צדיקים מוזכר לאחר פטירתם שהם מוכנים לחיי העולם הבא: על [[משה רבינו]]{{הערה|ספרי נצבים שה.}} "'''גנזו''' לחיי העולם הבא", וכן על [[רבי עקיבא]]{{הערה|ברכות סא, ב.}} "'''מזומן''' לחיי העולם הבא". ומכך מוכח שהעולם בו נמצאות נשמות הצדיקים כעת - גן עדן - '''איננו''' העולם הבא, אלא העולם הבא יהיה רק אחר כך.
*על כמה וכמה צדיקים מוזכר לאחר פטירתם שהם מוכנים לחיי העולם הבא: על [[משה רבינו]]{{הערה|ספרי נצבים שה.}} "'''גנזו''' לחיי העולם הבא", וכן על [[רבי עקיבא]]{{הערה|ברכות סא, ב.}} "'''מזומן''' לחיי העולם הבא". ומכך מוכח שהעולם בו נמצאות נשמות הצדיקים כעת - גן עדן - '''איננו''' העולם הבא, אלא העולם הבא יהיה רק אחר כך.


הרמב"ן מסביר כיצד יתקיים הגוף אף על פי שלא תהיה אכילה ושתיה - בדוגמת משה רבינו בעלותו ל[[הר סיני]], שהתקיים ארבעים יום וארבעים לילה ללא אכילה ושתיה, אלא הגוף ניזון מ[[זיו השכינה]]. כך יהיו חיי הנשמה בגוף בעולם הבא. הרמב"ן ממשיך ומקשה - מהו אם כן הצורך בקיום הגוף, כשאין בו אכילה ושתיה? על שאלה זו איננו מתרץ, ואומר שיש בכך "סודות עמוקים" - ורק הקדוש ברוך הוא בעצמו, שברא את הגוף, יודע מהו הצורך בו. ואנחנו, עלינו להאמין בכך ב[[אמונה]] פשוטה.
הרמב"ן מסביר כיצד יתקיים ה[[גוף]] אף על פי שלא תהיה אכילה ושתיה - בדוגמת משה רבינו בעלותו ל[[הר סיני]], שהתקיים ארבעים יום וארבעים לילה ללא אכילה ושתיה, אלא ה[[גוף]] ניזון מ[[זיו השכינה]]. כך יהיו חיי הנשמה בגוף בעולם הבא. הרמב"ן ממשיך ומקשה - מהו אם כן הצורך בקיום הגוף, כשאין בו אכילה ושתיה? על שאלה זו איננו מתרץ, ואומר שיש בכך "סודות עמוקים" - ורק הקדוש ברוך הוא בעצמו, שברא את הגוף, יודע מהו הצורך בו. ואנחנו, עלינו להאמין בכך ב[[אמונה]] פשוטה.


עם זאת, [[הרבי]] מציין שבעולם הבא תהיה אכילה ושתיה, ומה שאמרו חז"ל "אין בו לא אכילה ולא שתיה" - הכוונה שלא יהיה צורך באכילה ושתיה לצורך חיבור הנשמה עם הגוף, אבל תהיה לצורך אחר{{הערה|[[אגרות קודש]] חלק ב' אגרת ר'.}}.
עם זאת, [[הרבי]] מציין שבעולם הבא תהיה אכילה ושתיה, ומה שאמרו חז"ל "אין בו לא אכילה ולא שתיה" - הכוונה שלא יהיה צורך באכילה ושתיה לצורך חיבור הנשמה עם הגוף, אבל תהיה לצורך אחר{{הערה|[[אגרות קודש]] חלק ב' אגרת ר'.}}.
14,699

עריכות