14,699
עריכות
מ (החלפת טקסט – " גשמיות" ב־" גשמיות") |
|||
שורה 57: | שורה 57: | ||
ארבעת עולמות אבי"ע נרמזים בארבעת אותיות שם [[הוי"ה]]. שם הוי"ה פירושו שמהוה את הכל, ומכיון שב[[שם הוי"ה]] יש ארבע אותיות, המורות על ארבע מדריגות בשם הוי"ה, לכן גם השתלשלות ה[[עולם (בחסידות)|עולמות]] משם זה - מתחלק לארבע מדריגות אבי"ע. | ארבעת עולמות אבי"ע נרמזים בארבעת אותיות שם [[הוי"ה]]. שם הוי"ה פירושו שמהוה את הכל, ומכיון שב[[שם הוי"ה]] יש ארבע אותיות, המורות על ארבע מדריגות בשם הוי"ה, לכן גם השתלשלות ה[[עולם (בחסידות)|עולמות]] משם זה - מתחלק לארבע מדריגות אבי"ע. | ||
וכן נרמזים הם בארבעת בחינות [[דומם צומח חי מדבר]]. [[עולם העשיה]] שלנו נקרא בשם [[דומם]], שגם החיות הרוחנית של עולם העשיה נקרא בשם גשמיות מאחר שהוא כח להחיות את הגשמיות, וכמאמר חז"ל: "אין לך עשב מלמטה שאין לו מזל מלמעלה", ולכן גם הכח רוחני של עולם העשיה בכללו נקרא בשם דומם. | וכן נרמזים הם בארבעת בחינות [[דומם צומח חי מדבר]]. [[עולם העשיה]] שלנו נקרא בשם [[דומם]], שגם החיות הרוחנית של עולם העשיה נקרא בשם [[גשמיות]] מאחר שהוא כח להחיות את הגשמיות, וכמאמר חז"ל: "אין לך עשב מלמטה שאין לו מזל מלמעלה", ולכן גם הכח רוחני של עולם העשיה בכללו נקרא בשם דומם. | ||
[[עולם היצירה]] נקרא בשם צומח שהוא אינו בחינת כח להחיות גשמיות הנבראים. [[עולם הבריאה]] נקרא בשם חי שהוא ענין נשמות יושבין ונהנין מזיו השכינה. ו[[עולם האצילות]] נקרא בשם מדבר כמו שנאמר: "ועל הכסא דמות כמראה אדם כו" שמעל עולם הכיסא (עולם הבריאה) נמצא האדם - [[מין המדבר]]. | [[עולם היצירה]] נקרא בשם צומח שהוא אינו בחינת כח להחיות [[גשמיות]] הנבראים. [[עולם הבריאה]] נקרא בשם חי שהוא ענין נשמות יושבין ונהנין מזיו השכינה. ו[[עולם האצילות]] נקרא בשם מדבר כמו שנאמר: "ועל הכסא דמות כמראה אדם כו" שמעל עולם הכיסא (עולם הבריאה) נמצא האדם - [[מין המדבר]]. | ||
על דרך הכללות עולם האצילות הוא [[עלמא דאתכסיא]] ועולמות [[בי"ע]] הם [[עלמא דאתגליא]]. אך בפרטיות יותר יש הפרש בין עולם הבריאה ועולם היצירה, שאף עולם הבריאה שהוא כנגד מחשבה, היא בכלל [[עלמא דאתכסיא]], ועולמות יצירה שכנגד ה[[מין המדבר|דיבור]], ועשיה שכנגד ה[[מעשה]], הם בכלל [[עלמא דאתגליא]]. | על דרך הכללות עולם האצילות הוא [[עלמא דאתכסיא]] ועולמות [[בי"ע]] הם [[עלמא דאתגליא]]. אך בפרטיות יותר יש הפרש בין עולם הבריאה ועולם היצירה, שאף עולם הבריאה שהוא כנגד מחשבה, היא בכלל [[עלמא דאתכסיא]], ועולמות יצירה שכנגד ה[[מין המדבר|דיבור]], ועשיה שכנגד ה[[מעשה]], הם בכלל [[עלמא דאתגליא]]. |
עריכות