10,852
עריכות
מ (החלפת טקסט – "ז"ל" ב־"") |
|||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''משיח שבכל דור''' הינו מונח המיוסד על דברי | '''משיח שבכל דור''' הינו מונח המיוסד על דברי חז"ל, על כך שבכל דור ישנו אדם החי בזמן ה[[גלות]] הראוי במעלותיו להיות [[משיח]] ומחכה להוראת [[ה']] ל[[גאולה|גאול]] את [[עם ישראל]] כמלך המשיח. | ||
מדברי | מדברי חז"ל מצינו למדים סמנים רבים בקשר לזהותו של אותו האדם הראוי להיות משיח ועפי"ז נהגו מבין היהודים לזהות מי מאנשי הדור הוא הראוי להיות משיח. | ||
==מקור== | ==מקור== | ||
דמותו של מלך המשיח, כאדם שחי בדורו ומצפה לגאול את עם ישראל, מופיעה במקורות [[ | דמותו של מלך המשיח, כאדם שחי בדורו ומצפה לגאול את עם ישראל, מופיעה במקורות [[חז"ל]] מיד לאחר חורבן [[בית המקדש השני]]: {{ציטוט|תוכן=מעשה היה ביהודי אחד שהיה עומד, שגעתה פרתו לפניו. עבר ערבי אחד ושמע קולה, אמר לו יהודי יהודי, התר שורך והתר מחרשתך, שחרב בית המקדש. געתה פעם שניה, אמר לו יהודי יהודי, קשור שורך וקשור מחרשתך, שנולד מלך המשיח|מקור=תלמוד ירושלמי ברכות פ"ב ה"ד. מתורגם}}. | ||
אין הכוונה שאותו תינוק הוא המלך המשיח העתיד לגאול בפועל, אלא להורות שמיד עם החורבן העמיד [[הקדוש ברוך הוא]] אדם המוכן וראוי לגאול את ישראל מיד כאשר יזכו לכך.{{הערה|שם חלק ב' עמ' 744 הערה 93; וראה תורת מנחם התוועדויות תשנ"א חלק ד עמוד 134 הע' 93}}{{הערה|וראה בספר נצח ישראל למהר"ל פרק כ"ו מבאר ביאור הלידה (שאינה לידה גשמית רק) שאז נעשה ראוי העולם למשיח עיי"ש וראה בספר ישעות משיחו העיון השני פרק א.}} | אין הכוונה שאותו תינוק הוא המלך המשיח העתיד לגאול בפועל, אלא להורות שמיד עם החורבן העמיד [[הקדוש ברוך הוא]] אדם המוכן וראוי לגאול את ישראל מיד כאשר יזכו לכך.{{הערה|שם חלק ב' עמ' 744 הערה 93; וראה תורת מנחם התוועדויות תשנ"א חלק ד עמוד 134 הע' 93}}{{הערה|וראה בספר נצח ישראל למהר"ל פרק כ"ו מבאר ביאור הלידה (שאינה לידה גשמית רק) שאז נעשה ראוי העולם למשיח עיי"ש וראה בספר ישעות משיחו העיון השני פרק א.}} | ||
שורה 21: | שורה 21: | ||
* מזרע דוד.{{הערה|שהרי המשיח הוא "מלך מבית דוד" (רמב"ם הלכות מלכים פרק יא).}} | * מזרע דוד.{{הערה|שהרי המשיח הוא "מלך מבית דוד" (רמב"ם הלכות מלכים פרק יא).}} | ||
* הוגה בתורה ועוסק במצוות.{{הערה|ראה שיחת שבת פרשת דברים תשמ"ח (הע' 69), "שמשיח ישנו בכל דור ודור, ולא עוד אלא שהוא כבר במצב שראוי לגאול תיכף ומיד את ישראל ("הוגה בתורה ועוסק במצוות וכו'" - רמב"ם הלכות מלכים ספי"א)"}}. | * הוגה בתורה ועוסק במצוות.{{הערה|ראה שיחת שבת פרשת דברים תשמ"ח (הע' 69), "שמשיח ישנו בכל דור ודור, ולא עוד אלא שהוא כבר במצב שראוי לגאול תיכף ומיד את ישראל ("הוגה בתורה ועוסק במצוות וכו'" - רמב"ם הלכות מלכים ספי"א)"}}. | ||
* שיהיה בו 'עניין' המלוכה. {{הערה|וכהבטחת התורה (ויחי מט, ו) שלעולם לא תפסק המלכות מזרע יהודה: "לא יסור שבט מיהודה" ודרשו | * שיהיה בו 'עניין' המלוכה. {{הערה|וכהבטחת התורה (ויחי מט, ו) שלעולם לא תפסק המלכות מזרע יהודה: "לא יסור שבט מיהודה" ודרשו חז"ל לשאלה במה מתבטאת מלכותו הנצחית של דוד בזמן הזה בה אין מלך בישראל, וביארו "אלו ראשי גליות שבבבל (ראה רמב"ם הלכות סנהדרין, "ראשי גולה שבבבל במקום מלך הם עומדין") ונשיא שבארץ ישראל" הממשיכים את מלכות דוד גם בזמן הגלות. וכך ביאר ה[[של"ה]] (פרשת ויחי) ש"בכל דור ודור לא ימנע אנשים חשובים מיהודה... שלא תפסוק מיהודה ממשלה, יהיה ממשלה גדולה או קטנה, ודבר זה יהיה נוהג עד שיבא משיח, ואז עליו יקהתו כל העמים וימלוך בכיפה עולמי עד". וכפי שמובן גם מדברי הגמרא שהדוגמאות למשיח שבדור הם רבינו הקדוש, רבי יהודה מסדר ה[[משנה]], שהיה נשיא הסנהדרין, ורב נחמן שהיה מבית ראש הגולה, וראה שיחת שבת פרשת תולדות התוועדויות תשנ"ב כרך א עמוד 320 שמציאותו של משיח עומדת למלכות עוד לפני התגלותו וראה שם הערה 49 וראה גם [[קונטרס בית רבינו שבבבל]] תשנ"ב, "מסתבר לומר שהוא הנשיא שבדור, כמו רבי יהודה הנשיא"}}. | ||
* והוא נשיא הדור.{{הערה|ראה גם שיחת שמחת תורה תשמ"ו (תורת מנחם התוועדויות תשמ"ו חלק א עמוד 344).}} ועל דרך [[רבי יהודה הנשיא]] שאמרו עליו שהוא היה משיח בימיו{{הערה|סנהדרין צח, ב.}} והוא העומד תחת וממלא מקום משה רבינו שעליו נאמר{{הערה|ראה שמות רבה פ"ב ו. זהר חלק א רנג, א. ועוד.}} "משה הוא [[יציאת מצרים|גואל ראשון]] הוא גואל אחרון". ועוד שכיוון שנשיא הדור הוא כולל נשמות כל הדור "שהנשיא הוא הכל"{{הערה|פירוש רש"י במדבר כא, כא.}} הרי הוא כולל את כל [[ניצוץ משיח|ניצוצי משיח]] שבכל אחד מהדור והרי הוא משיח הכללי.{{הערה|ספר השיחות תשנ"ב חלק ב עמוד 470 הערה 53.}} | * והוא נשיא הדור.{{הערה|ראה גם שיחת שמחת תורה תשמ"ו (תורת מנחם התוועדויות תשמ"ו חלק א עמוד 344).}} ועל דרך [[רבי יהודה הנשיא]] שאמרו עליו שהוא היה משיח בימיו{{הערה|סנהדרין צח, ב.}} והוא העומד תחת וממלא מקום משה רבינו שעליו נאמר{{הערה|ראה שמות רבה פ"ב ו. זהר חלק א רנג, א. ועוד.}} "משה הוא [[יציאת מצרים|גואל ראשון]] הוא גואל אחרון". ועוד שכיוון שנשיא הדור הוא כולל נשמות כל הדור "שהנשיא הוא הכל"{{הערה|פירוש רש"י במדבר כא, כא.}} הרי הוא כולל את כל [[ניצוץ משיח|ניצוצי משיח]] שבכל אחד מהדור והרי הוא משיח הכללי.{{הערה|ספר השיחות תשנ"ב חלק ב עמוד 470 הערה 53.}} | ||
* ולאחרי התגלות פנימיות התורה ו[[תורת החסידות]] נשיאי החסידות הם המשיח שבדור.{{הערה|ראה שדי חמד שם: "על פי זה כתבו גם כן תלמידי | * ולאחרי התגלות פנימיות התורה ו[[תורת החסידות]] נשיאי החסידות הם המשיח שבדור.{{הערה|ראה שדי חמד שם: "על פי זה כתבו גם כן תלמידי האריז"ל שבימיו היה האריז"ל משיח".}} בהוספה לכך שהוא הנשיא הנה מצד שייכותו ל[[יחידה שבתורה]] שעניינה גלוי היחידה הכללית ביאת המשיח הרי הוא משיח שבדור.{{הערה|ספר השיחות תשנ"ב חלק ב עמוד 472 הערה 78.}}{{הערה|ראה הביאור בזה [http://chabadlibrary.org/books/pdf/mug2.pdf בקובץ גאולה ומשיח ב] (אותיות ב - ח).}} | ||
==זהותו של המשיח== | ==זהותו של המשיח== | ||
שורה 30: | שורה 30: | ||
*הגמרא ב[[מסכת סנהדרין]]{{הערה|צח, ב.}}: "מה שמו? דבי רבי שילא אמרי שילה שמו, שנאמר עד כי יבא שילה. דבי רבי ינאי אמרי ינון שמו, שנאמר יהי שמו לעולם לפני שמש ינון שמו. דבי רבי חנינה אמר חנינה שמו, שנאמר אשר לא אתן לכם חנינה, ויש אומרים מנחם בן חזקיה שמו, שנאמר כי רחק ממני מנחם משיב נפשי... אמר רב נחמן אי מן חייא הוא כגון אנא, שנאמר והיה אדירו ממנו ומושלו מקרבו יצא. אמר רב אי מן חייא הוא כגון רבינו הקדוש." | *הגמרא ב[[מסכת סנהדרין]]{{הערה|צח, ב.}}: "מה שמו? דבי רבי שילא אמרי שילה שמו, שנאמר עד כי יבא שילה. דבי רבי ינאי אמרי ינון שמו, שנאמר יהי שמו לעולם לפני שמש ינון שמו. דבי רבי חנינה אמר חנינה שמו, שנאמר אשר לא אתן לכם חנינה, ויש אומרים מנחם בן חזקיה שמו, שנאמר כי רחק ממני מנחם משיב נפשי... אמר רב נחמן אי מן חייא הוא כגון אנא, שנאמר והיה אדירו ממנו ומושלו מקרבו יצא. אמר רב אי מן חייא הוא כגון רבינו הקדוש." | ||
*ה[[שדי חמד]]{{הערה|פאת השדה מערכת האל"ף כלל ע'}}: "ובדרך הזה היה משוער אצלם בכל דור מי הוא.. רבינו הקדוש.. בדורו אמרו וידעו שהוא המוכן.. ועל פי זה כתבו גם כן תלמידי האר"י | *ה[[שדי חמד]]{{הערה|פאת השדה מערכת האל"ף כלל ע'}}: "ובדרך הזה היה משוער אצלם בכל דור מי הוא.. רבינו הקדוש.. בדורו אמרו וידעו שהוא המוכן.. ועל פי זה כתבו גם כן תלמידי האר"י ז"ל שבימיו היה האר"י ז"ל. וכל זה הוא פשוט". | ||
על דרך זה לאורך הדורות ישנם ביטויים רבים בקשר לגדולי ישראל שבכל דור, שתלמידיהם ציפו לגאולה שלימה בימיהם ולהתגלותו של רבם כמלך המשיח{{הערה|נלקטו בקונטרס '[http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?141550& משיח שבכל דור]' (קראון הייטס תנש"א). וראה ב'מאוצר המלך' חלק א' עמ' 185 בנוגע לרמב"ם בדורו.}}. | על דרך זה לאורך הדורות ישנם ביטויים רבים בקשר לגדולי ישראל שבכל דור, שתלמידיהם ציפו לגאולה שלימה בימיהם ולהתגלותו של רבם כמלך המשיח{{הערה|נלקטו בקונטרס '[http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?141550& משיח שבכל דור]' (קראון הייטס תנש"א). וראה ב'מאוצר המלך' חלק א' עמ' 185 בנוגע לרמב"ם בדורו.}}. | ||
שורה 38: | שורה 38: | ||
בשיחת פרשת תזריע מצורע תשנ"ב, מביא הרבי את דברי הגמרא על כך שהתלמידים זיהו את רבם כמשיח ומשליך את הדברים בנוגע אלינו: {{ציטוטון|ואנן (חסידים) נעני אבתרייהו (בנוגע לרבותינו נשיאינו, ובפרט כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו) - יוסף שמו, שנאמר "יוסיף אדנ-י שנית ידו גו' ואסף נדחי ישראל גו'", יצחק שמו, שנאמר "אז ימלא שחוק פינו".}} | בשיחת פרשת תזריע מצורע תשנ"ב, מביא הרבי את דברי הגמרא על כך שהתלמידים זיהו את רבם כמשיח ומשליך את הדברים בנוגע אלינו: {{ציטוטון|ואנן (חסידים) נעני אבתרייהו (בנוגע לרבותינו נשיאינו, ובפרט כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו) - יוסף שמו, שנאמר "יוסיף אדנ-י שנית ידו גו' ואסף נדחי ישראל גו'", יצחק שמו, שנאמר "אז ימלא שחוק פינו".}} | ||
ועל דרך זה בשיחות אחרות{{הערה|דבר מלכות שבת פרשת משפטים תשנ"ב (הע' 148), "שבראשי תיבות ד"מיד" נרמזים ג' התקופות השייכות לכ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו, ועל סדר הקרבה אלינו - משיח (מנחם שמו) יוסף יצחק, דובער (שמו השני של כ"ק אדמו"ר)". ועד"ז גם בדבר מלכות שבת פרשת יתרו (הע' 96), ותצוה (הע' 81), תשנ"ב.}} מתעכב הרבי על דברי | ועל דרך זה בשיחות אחרות{{הערה|דבר מלכות שבת פרשת משפטים תשנ"ב (הע' 148), "שבראשי תיבות ד"מיד" נרמזים ג' התקופות השייכות לכ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו, ועל סדר הקרבה אלינו - משיח (מנחם שמו) יוסף יצחק, דובער (שמו השני של כ"ק אדמו"ר)". ועד"ז גם בדבר מלכות שבת פרשת יתרו (הע' 96), ותצוה (הע' 81), תשנ"ב.}} מתעכב הרבי על דברי חז"ל{{הערה|סנהדרין צח, ב. "יש אומרים מנחם בן חזקיה שמו"}} ש"מנחם שמו" - שמו של נשיא דורנו. ובכמה מקומות{{הערה|שיחת שבת פרשת תרומה תש"נ. וראה גם שיחת שבת פרשת האזינו תנש"א, "מנחם מענדל, שמו של משיח צדקנו וכינוי השם".}} מוסיף גם בנוגע לשמו השני מענדל, שהוא בגימטריא "צדק", ש"צדק" הוא שמו של משיח{{הערה|על פי הפסוק (ישעי' יא, ה) "והיה צדק אזור מתניו".}}. | ||
==ראו גם== | ==ראו גם== | ||
* [[מלך המשיח]] | * [[מלך המשיח]] |