אדם מקדש עצמו: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 10 בתים ,  2 בפברואר 2016
מ
שוחזר מעריכות של שיע בוט (שיחה) לעריכה האחרונה של שיע.ק
מ (החלפת טקסט – "ז"ל" ב־"")
מ (שוחזר מעריכות של שיע בוט (שיחה) לעריכה האחרונה של שיע.ק)
שורה 11: שורה 11:
ולפי אופן הזיכוך של כלי האדם, כך ימשך לו האור והגילוי.
ולפי אופן הזיכוך של כלי האדם, כך ימשך לו האור והגילוי.
===אור מקיף מאתערותא דתתא===
===אור מקיף מאתערותא דתתא===
ב) ישנה המשכה בבחינת [[אור מקיף]], שאינו בא לפי ערך ה"אתערותא דלתתא". ואף על פי שגם אור זה בא כתוצאה מהתקדשות האדם למטה - מדה כנגד מדה, מכל מקום ההמשכה היא גדולה ביותר - שלא לפי ערך ההעלאה. כמאח: "אדם נותן מלא עומסו בעולם הזה - הקב"ה נותן לו מלא עומסו לעולם הבא", והרי זה ברור ש"מלא עומסו" של הקב"ה הוא גדול שלא בערך ל"מלא עומסו" של האדם.
ב) ישנה המשכה בבחינת [[אור מקיף]], שאינו בא לפי ערך ה"אתערותא דלתתא". ואף על פי שגם אור זה בא כתוצאה מהתקדשות האדם למטה - מדה כנגד מדה, מכל מקום ההמשכה היא גדולה ביותר - שלא לפי ערך ההעלאה. כמאחז"ל: "אדם נותן מלא עומסו בעולם הזה - הקב"ה נותן לו מלא עומסו לעולם הבא", והרי זה ברור ש"מלא עומסו" של הקב"ה הוא גדול שלא בערך ל"מלא עומסו" של האדם.


והסיבה להמשכה גדולה זו, על פי המבואר בענין "ואהבת את ה' אלקיך וגו' בכל מאדך" - בלי גבול, שעל ידי זה נמשך מבחינת "מאד" העליון - [[אור אין סוף]] הבלתי בעל גבול.
והסיבה להמשכה גדולה זו, על פי המבואר בענין "ואהבת את ה' אלקיך וגו' בכל מאדך" - בלי גבול, שעל ידי זה נמשך מבחינת "מאד" העליון - [[אור אין סוף]] הבלתי בעל גבול.
שורה 23: שורה 23:
אבל ההמשכה השלישית אינה נמשכת ואינה תלויה בעבודת האדם כלל, וגם לא במדת המאמץ שמשקיע בעבודתו את ה', אלא באה מפנימיות רצונו הטוב של הקב"ה בעצמו - באתערותא דלעילא בלבד.
אבל ההמשכה השלישית אינה נמשכת ואינה תלויה בעבודת האדם כלל, וגם לא במדת המאמץ שמשקיע בעבודתו את ה', אלא באה מפנימיות רצונו הטוב של הקב"ה בעצמו - באתערותא דלעילא בלבד.


ומכל מקום גם המשכה זו כלולה במאח: "אדם מקדש עצמו למטה כו'", וצריך לעשות פעולה כל-שהיא כדי לזכות ל"אתערותא דלעילא" זו, כי ההכנה לפחות צריכה להיות, שעל ידי הכנה טובה בנפשו נמשך לו אור שלא לפי ערך כשירותו ועבודתו, והיא מבחינת אור מקיף הבלי-גבול.
ומכל מקום גם המשכה זו כלולה במאחז"ל: "אדם מקדש עצמו למטה כו'", וצריך לעשות פעולה כל-שהיא כדי לזכות ל"אתערותא דלעילא" זו, כי ההכנה לפחות צריכה להיות, שעל ידי הכנה טובה בנפשו נמשך לו אור שלא לפי ערך כשירותו ועבודתו, והיא מבחינת אור מקיף הבלי-גבול.


ועל זה אמר: "אדם מקדש עצמו מעט" -בקדושה יתרה באיזה הכנה טובה - "מקדשין אותו הרבה מלמעלה" בריבוי גדול בכפלי כפליים מכפי ההעלאה וההכנה מלמטה, כי הבא לטהר מסייעין לו לטהר לבבו מה שלא היה ביכולתו מצד עצמו כלל.
ועל זה אמר: "אדם מקדש עצמו מעט" -בקדושה יתרה באיזה הכנה טובה - "מקדשין אותו הרבה מלמעלה" בריבוי גדול בכפלי כפליים מכפי ההעלאה וההכנה מלמטה, כי הבא לטהר מסייעין לו לטהר לבבו מה שלא היה ביכולתו מצד עצמו כלל.