עולם הבא: הבדלים בין גרסאות בדף

אין שינוי בגודל ,  30 בדצמבר 2015
מ
הגהה
(עריכה מאפס!)
מ (הגהה)
שורה 3: שורה 3:
ישנם שני פירושים מהו העולם הבא: לדעת [[הרמב"ם]] העולם הבא הוא [[גן עדן]], עולם ה[[נשמה|נשמות]], ותכלית השכר היא לנשמות בלא [[גוף|גופים]]{{הערה|לשיטתו, הטעם לקריאת השם "עולם הבא" אינה מפני שעולם זה אינו מצוי כעת, אלא מפני שהוא בא '''לאדם''' רק לאחר עבודתו ב[[עולם הזה]] (הלכות תשובה ח, ח).}}. לדעת [[הרמב"ן]] העולם הבא הוא [[תחיית המתים|עולם התחיה]], ותכלית השכר תהיה לנשמות שישארו בגופים ויחיו ב[[חיים נצחיים]]. לכל הדעות, העולם הבא שונה לחלוטין מהעולם הזה בכך שאין בו אכילה ושתיה וצרכי הגוף הגשמיים כמו בעולם הזה.
ישנם שני פירושים מהו העולם הבא: לדעת [[הרמב"ם]] העולם הבא הוא [[גן עדן]], עולם ה[[נשמה|נשמות]], ותכלית השכר היא לנשמות בלא [[גוף|גופים]]{{הערה|לשיטתו, הטעם לקריאת השם "עולם הבא" אינה מפני שעולם זה אינו מצוי כעת, אלא מפני שהוא בא '''לאדם''' רק לאחר עבודתו ב[[עולם הזה]] (הלכות תשובה ח, ח).}}. לדעת [[הרמב"ן]] העולם הבא הוא [[תחיית המתים|עולם התחיה]], ותכלית השכר תהיה לנשמות שישארו בגופים ויחיו ב[[חיים נצחיים]]. לכל הדעות, העולם הבא שונה לחלוטין מהעולם הזה בכך שאין בו אכילה ושתיה וצרכי הגוף הגשמיים כמו בעולם הזה.


[[תורת החסידות]] מכריעה כדעת הרמב"ם, אם כי לעיתים משתמשים בתואר "עולם הבא" ביחס לגן עדן{{הערה|דוגמא לכך הוא הקטע ב[[תפילת שבת]]: "אין ערוך לך ה' אלוקינו בעולם הזה, ואין זולתך מלכנו לחיי העולם הבא . . ואין דומה לך מושיענו לתחיית המתים"; שהעולם הבא המוזכר כאן בהמשך לעולם הזה איננו תחיית המתים אלא גן עדן (ראה בהמצויין ב[[ספר המאמרים מלוקט]] חלק ד' ד"ה להבין ענין תחיית המתים תשמ"ו הערה 11).}}.
[[תורת החסידות]] מכריעה כדעת הרמב"ם, אם כי לעיתים משתמשים בתואר "עולם הבא" ביחס לגן עדן{{הערה|דוגמא לכך הוא הקטע ב[[תפילת שבת]]: "אין ערוך לך ה' אלוקינו בעולם הזה, ואין זולתך מלכנו לחיי העולם הבא . . ואין דומה לך מושיענו לתחיית המתים"; שהעולם הבא המוזכר כאן בהמשך לעולם הזה איננו תחיית המתים אלא גן עדן (ראה בהמצויין ב[[ספר המאמרים מלוקט]] חלק ג' ד"ה להבין ענין תחיית המתים תשמ"ו הערה 11).}}.


==דעת הרמב"ם==
==דעת הרמב"ם==
שורה 36: שורה 36:
במשנה{{הערה|שם=כל}} נאמר ש"כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא" (זאת בניגוד לגן עדן, שרק יהודי שזוכה לכך יכול לעלות לגן עדן). הסיבה לכך, היא מפני שבעולם הבא תתגלה מעלת [[קיום המצוות]] של בני ישראל, וקיום המצוות שייך לכל יהודי ויהודי באותה מידה (בשונה מגן עדן שבו מתגלית מעלת [[לימוד התורה]] - ולימוד התורה אינו שייך לכל יהודי בשווה).
במשנה{{הערה|שם=כל}} נאמר ש"כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא" (זאת בניגוד לגן עדן, שרק יהודי שזוכה לכך יכול לעלות לגן עדן). הסיבה לכך, היא מפני שבעולם הבא תתגלה מעלת [[קיום המצוות]] של בני ישראל, וקיום המצוות שייך לכל יהודי ויהודי באותה מידה (בשונה מגן עדן שבו מתגלית מעלת [[לימוד התורה]] - ולימוד התורה אינו שייך לכל יהודי בשווה).


בעומק יותר, בעולם הבא תתגלה מעלת בני ישראל עצמם, כפי שהם מאוחדים עם הקדוש ברוך הוא, שהיא נעלית יותר אפילו ממעלת קיום המצוות{{הערה|ספר המאמרים מלוקט חלק ג' ד"ה כל ישראל תשל"ג. חלק ד' ד"ה להבין ענין תחיית המתים תשמ"ו.}}.
בעומק יותר, בעולם הבא תתגלה מעלת בני ישראל עצמם, כפי שהם מאוחדים עם הקדוש ברוך הוא, שהיא נעלית יותר אפילו ממעלת קיום המצוות{{הערה|ספר המאמרים מלוקט חלק ג' ד"ה להבין ענין תחיית המתים תשמ"ו. חלק ד' ד"ה כל ישראל תשל"ג.}}.
{{להשלים}}
{{להשלים}}