11,222
עריכות
מ (החלפת טקסט – "<REF>" ב־"{{הערה|1=") |
מ (החלפת טקסט – "</REF>" ב־"}}") |
||
שורה 5: | שורה 5: | ||
'''שמחת תורה''' הנו היום השמיני של [[סוכות]] ב[[ארץ ישראל]], והיום התשיעי של סוכות ב[[חו"ל]]. | '''שמחת תורה''' הנו היום השמיני של [[סוכות]] ב[[ארץ ישראל]], והיום התשיעי של סוכות ב[[חו"ל]]. | ||
ענין החג: שמחת תורה על הלוחות שנתנו ב[[יום הכיפורים]].{{הערה|1= [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/maharshab/terav/1/53/429&search=%D7%A9%D7%9E%D7%97%D7%AA+%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94 אדמו"ר הרש"ב, המשך תער"ב] | ענין החג: שמחת תורה על הלוחות שנתנו ב[[יום הכיפורים]].{{הערה|1= [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/maharshab/terav/1/53/429&search=%D7%A9%D7%9E%D7%97%D7%AA+%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94 אדמו"ר הרש"ב, המשך תער"ב]}} | ||
== ביאור השם == | == ביאור השם == | ||
שורה 12: | שורה 12: | ||
(א) ה[[תורה]] היא ב[[שמחה]], ולכן שמחים גם [[ישראל]] בשמחתה של התורה, וכלשון הפיוט "שישו ושמחו בשמחת תורה", היינו, שישראל שמחים בשמחת התורה. | (א) ה[[תורה]] היא ב[[שמחה]], ולכן שמחים גם [[ישראל]] בשמחתה של התורה, וכלשון הפיוט "שישו ושמחו בשמחת תורה", היינו, שישראל שמחים בשמחת התורה. | ||
(ב) יתירה מזה - שישראל משמחים את התורה.{{הערה|1= [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/25/3/26&search=%D7%96'+%D7%90%D7%93%D7%A8 תורת מנחם, שמחת תורה תשי"א] | (ב) יתירה מזה - שישראל משמחים את התורה.{{הערה|1= [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/25/3/26&search=%D7%96'+%D7%90%D7%93%D7%A8 תורת מנחם, שמחת תורה תשי"א]}} | ||
== שמחה כללית == | == שמחה כללית == | ||
הרבי{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/7/9/83&search=%D7%94%D7%A2%D7%A8%D7%91%D7%94 תורת מנחם תשי"ג עמ' 94] | הרבי{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/7/9/83&search=%D7%94%D7%A2%D7%A8%D7%91%D7%94 תורת מנחם תשי"ג עמ' 94]}} מסביר, כי ידוע שכל עניני חודש תשרי הם ענינים כלליים, וכמו כן השמחה ד[[שמיני עצרת]] ושמחת תורה היא שמחה כללית. | ||
והענין בזה - כפי שמצינו בנוגע ל[[קבלת עול]] ד[[ראש השנה]] שחלוקה מהקבלת עול דכל השנה כולה, שהקבלת עול דכל השנה הוא ענין פרטי, ואילו הקבלת עול דר"ה ענינו קבלת עול דעצם ה[[נפש]] שכולל כל הכחות, וכן הוא בנוגע להשמחה ד[[שמחת תורה]], שהיא שמחה כללית מעצם הנפש, שכוללת כל הכחות כאחד. | והענין בזה - כפי שמצינו בנוגע ל[[קבלת עול]] ד[[ראש השנה]] שחלוקה מהקבלת עול דכל השנה כולה, שהקבלת עול דכל השנה הוא ענין פרטי, ואילו הקבלת עול דר"ה ענינו קבלת עול דעצם ה[[נפש]] שכולל כל הכחות, וכן הוא בנוגע להשמחה ד[[שמחת תורה]], שהיא שמחה כללית מעצם הנפש, שכוללת כל הכחות כאחד. | ||
שורה 42: | שורה 42: | ||
נוסף לכך שהשמחה אינה יכולה להיות מצד השכל בגלל שצריכה להיות שמחה כללית, שמחה שאינה קשורה עם כח פרטי, אלא שמחה בלי גבול - הרי כיון ש"מצות היום בשמחה", אין פנאי להתבוננות שכלית. | נוסף לכך שהשמחה אינה יכולה להיות מצד השכל בגלל שצריכה להיות שמחה כללית, שמחה שאינה קשורה עם כח פרטי, אלא שמחה בלי גבול - הרי כיון ש"מצות היום בשמחה", אין פנאי להתבוננות שכלית. | ||
[[אדמו"ר הריי"צ|כ"ק מו"ח אדמו"ר]] אומר{{הערה|1= שיחת ליל שמע"צ [[תש"ד]] ס"ג (ספר השיחות תש"ד ע' 31). | [[אדמו"ר הריי"צ|כ"ק מו"ח אדמו"ר]] אומר{{הערה|1= שיחת ליל שמע"צ [[תש"ד]] ס"ג (ספר השיחות תש"ד ע' 31).}} שצריכים לייקר את ארבעים ושמונה השעות דשמיני עצרת ושמחת תורה ולנצלם לשמחה וריקודים. ובמילא, חבל על הזמן שיוקדש להתבוננות שכלית, כיון שבינתיים עוסק בענין אחר שאינו מענין השמחה, ויתירה מזה, כיון שההתבוננות היא באופן של שקלא וטריא אם צריך להיות בשמחה אם לאו (שהרי בשקו"ט יש נתינת מקום גם לשלילה), נמצא, שלא זו בלבד שבינתיים עוסק בענין שאינו מענין השמחה, אלא אדרבה, שעוסק בענין שהוא היפך השמחה. | ||
==הקפות== | ==הקפות== |