אליעזר סילבר: הבדלים בין גרסאות בדף

הוסרו 3,875 בתים ,  25 בנובמבר 2008
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
‏‏{{בעריכה}}
הרב '''אליעזר סילבר''' נולד בשנת [[תרמ"ב]] לאביו הרב בונם צמח, שהיה מגזע היחס מדורי דורות של גאונים וצדיקים בישראל (כפי מפורט בספר "איש ההלכה והמעשה" שיצא לכבודו בשנת [[תש"ז]]). למד בדווינסק אצל הרבנים מאיר שמחה, בעל ה"אור שמח", והרב [[יוסף רוזין]] מ[[רוגצ'וב]]. אחר כך למד בקיבוץ של הגאון הרב [[חיים עוזר]] ב[[וילנא]]] ואצל הרב [[חיים מבריסק]], והיה מפורסם כאחד מגדולי העילויים.
הרב '''אליעזר סילבר''' נולד בשנת [[תרמ"ב]] לאביו הרב בונם צמח, שהיה מגזע היחס מדורי דורות של גאונים וצדיקים בישראל (כפי מפורט בספר "איש ההלכה והמעשה" שיצא לכבודו בשנת [[תש"ז]]). למד בדווינסק אצל הרבנים מאיר שמחה, בעל ה"אור שמח", והרב [[יוסף רוזין]] מ[[רוגצ'וב]]. אחר כך למד בקיבוץ של הגאון הרב [[חיים עוזר]] ב[[וילנא]]] ואצל הרב [[חיים מבריסק]], והיה מפורסם כאחד מגדולי העילויים.


שורה 7: שורה 6:


==פגישתו עם אדמו"ר הריי"צ ==
==פגישתו עם אדמו"ר הריי"צ ==
פגישותיו עם [[כ"ק אדמו"ר הריי"צ]] בביקורו הראשון ב[[ארה"ב]]
פגישותיו עם [[כ"ק אדמו"ר הריי"צ]] בביקורו הראשון ב[[ארה"ב]]
ב[[יום שני]] [[ח"י אלול]] [[תרפ"ט]] (חמשה ימים לאחר שהגיע הרבי הריי"צ לארה"ב), בא הרב סילבר לאסיפה של רבנים שקרא הרבי הריי"צ למעונו בבית מס' 4515 שבשדרה ה-14 ב[[ברוקלין]]. באסיפה זו החל הרבי הריי"צ את פעולתו בחיזוק היהדות בארה"ב, ובאיסוף עזרה עבור יהדות [[רוסיה]] ומוסדות חב"ד ב[[פולין]].
ב[[יום שני]] [[ח"י אלול]] [[תרפ"ט]] (חמשה ימים לאחר שהגיע הרבי הריי"צ לארה"ב), בא הרב סילבר לאסיפה של רבנים שקרא הרבי הריי"צ למעונו בבית מס' 4515 שבשדרה ה-14 ב[[ברוקלין]]. באסיפה זו החל הרבי הריי"צ את פעולתו בחיזוק היהדות בארה"ב, ובאיסוף עזרה עבור יהדות [[רוסיה]] ומוסדות חב"ד ב[[פולין]].
שורה 70: שורה 68:


== קשריו עם הרבי ==
== קשריו עם הרבי ==
לאחר [[הסתלקות]] כ"ק אדמו"ר הריי"צ היה הרב סילבר בקירוב גדול אל [[הרבי]], ועסק עמו בעניני הכלל. קשרים אלו החלו עוד בחייו של הרבי הריי"צ. כבר בשנת [[תש"ח]] ישנו מכתב של הרבי אליו ב[[אגרות קודש|אגרת]] שכ"ז בה ביקש הרבי את שיתוף הפעולה שלו בענין פעולות [[המרכז לעניני חינוך]] בעיר סינסנטי. כמו כן האריך לבאר שם האם הענין דט"ו בשבט הוא מהתורה כמו כל השיעורין שהם הלכה למשה מסיני או מדרבנן, "שהתורה מסרה לחכמים לקבוע זמן ר"ה לאילנות ובקביעותם נעשה מהתורה". והביא כמה דוגמאות וראיות לזה.
לאחר [[הסתלקות]] כ"ק אדמו"ר הריי"צ היה הרב סילבר בקירוב גדול אל [[הרבי]], ועסק עמו בעניני הכלל. קשרים אלו החלו עוד בחייו של הרבי הריי"צ. כבר בשנת [[תש"ח]] ישנו מכתב של הרבי אליו ב[[אגרות קודש|אגרת]] שכ"ז בה ביקש הרבי את שיתוף הפעולה שלו בענין פעולות [[המרכז לעניני חינוך]] בעיר סינסנטי. כמו כן האריך לבאר שם האם הענין של ט"ו בשבט הוא מהתורה כמו כל השיעורין שהם הלכה למשה מסיני או מדרבנן, "שהתורה מסרה לחכמים לקבוע זמן ר"ה לאילנות ובקביעותם נעשה מהתורה". והביא כמה דוגמאות וראיות לזה.
 
ב[[יו"ד שבט]] [[תשי"א]] שלח הרב סילבר את ברכתו לרבי ביחד עם הרב [[ישראל רוזנברג]] (נשיא אגודת הרבנים בארה"ב וקנדה), וזה לשון המברק: "לרגל עלותו על כסא גאוני תבל קדושי חב"ד, אנו מאחלים לכת"ר הצלחה רבה בנשיאותו".
 
ב[[כ"ג שבט]] [[תשי"ב]] אגרת א'תלא בירך אותו הרבי בהגיעו לשבעים שנה, ובינתיים התפלפל בשולי המכתב בנגלה ובנסתר בענין "בן שבעים לשיבה".
 
== פעילות משותפת להצלת האדמו"ר מסקולען ==
הרב סילבר סיפר לרב שארפשטיין שבאחד הימים קיבל טלפון מהרבי שליט"א בעצמו ובו ביקש ממנו לנסוע לוושינגטון כדי לפעול לשחרור ה[[אדמו"ר מסקולען]], שנאסר ב[[רומניה]] בגלל הפצת יהדות, שחרור יתומים וכיו"ב. הוא ענה לרבי שכבר רבים התעסקו בזה, אגודת הרבנים, אגודת ישראל ועוד ארגונים, אך לא עלה בידם לשחרר את האדמו"ר, ובודאי שגם הוא לא יוכל להועיל בזה. אך מכיון שהרבי מבקש יעשה זאת.


ביו"ד שבט תשי"א ( 7 1לינואר 1951 - על פי התאריך שעל גבי המברק) שלח הרב סילבר את ברכתו לכ"ק אדמומה"מ ביחד עם הגאון רבי ישראל רוזנברג זצ"ל (נשיא אגודת הרבנים בארה"ב וקנדה), וז"ל המברק: "לרגל עלותו על כסא גאוני תבל קדושי חב"ד, אנו מאחלים לכתהצלחה רבה בנשיאותו". בכ"ג שבט תשיאגרת א'תלא מברך אותו הרבי בהגיעו לשבעים שנה, ובינתיים מפלפל בשולי המכתב בנגלה ובנסתר בענין "בן שבעים לשיבה".
ב[[יום שני]] נסע לוושינגטון, וממש בדרך פלא פגש פקיד בכיר שהכיר אותו מסינסנטי, וביקש ממנו שיעזור לו בזה. הוא כתב מיד ל"סטייט דפארטמנט" וביקש שידאגו לשחרור האדמומסקולען ברומניה. ברגע שה"סטייט דפארטמענט" קיבל את המכתב, שלחו מיד מכתב לשגרירות רומניה בארצות הברית בענין האדמוהכלוא. בדיוק באותו זמן ביקשה ממשלת רומניה מממשלת ארה"ב שברצונה למנות שגריר רומני חדש בארה. כשקיבלה השגרירות הרומנית את המכתב של בקשת השחרור, חשבו שם שהתמנות השגריר החדש תלויה בשחרור הסקולענער, הם עשו מיד מה שעשו ותוך זמן קצר הסקולענער אכן שוחרר.


פעילות משותפת להצלת
הרב סילבר היה אורח הכבוד בדינר שהתקיים בניו יורק לטובת "[[מרכז ישיבות תומכי תמימים]]" שהתקיימה ב[[י"ז סיון]] [[תשט"ז]].  
האדמו"ר מסקולען זצ"ל
הרב סילבר סיפר לרע"ז שארפשטיין הנ"ל, את הדברים דלהלן: "יום אחד בשעות הצהרים קיבלתי טלפון מהרבי שליט"א בעצמו ובו ביקש ממני לנסוע לושינגטון כדי לפעול לשחרור האדמו"ר מסקולען, שנאסר ברומניה בגלל הפצת יהדות, שחרור יתומים וכיו. עניתי לרבי שכבר רבים התעסקו בזה, אגודת הרבנים, אגודת ישראל ועוד ארגונים, אך לא עלה בידם לשחרר את האדמו"ר, ובודאי שגם אני לא אוכל להועיל בזה. אך מכיון שהרבי מבקש אעשה זאת.
"ביום שני נסעתי לושינגטון, וממש בדרך פלא פגשתי פקיד בכיר שהכיר אותי מסינסנעטי, וביקשתי ממנו שיעזור לי בזה. הוא כתב מיד ל"סטייט דפארטמנט" וביקש שידאגו לשחרור האדמו"ר מסקולען ברומניה. ברגע שה"סטייט דפארטמענט" קיבל את המכתב, שלחו מיד מכתב לשגרירות רומניה בארצות הברית בענין האדמו"ר הכלוא. בדיוק באותו זמן ביקשה ממשלת רומניה מממשלת ארה"ב שברצונה למנות שגריר רומני חדש בארה"ב. כשקיבלה השגרירות הרומנית את המכתב של בקשת השחרור, חשבו שם שהתמנות השגריר החדש תלויה בשחרור הסקולענער, הם עשו מיד מה שעשו ותוך זמן קצר הסקולענער אכן שוחרר".


התועדות י"ב תמוז תשט"ו בלונדון
== הרבי אליהו הנביא, אליהו התשבי, אליהו הגלעדי ==
ב"קובץ ליובאוויטש" גליון 12 מקיץ תשט"ו מסופר אודות השתתפותו של הגאון זצ"ל בהתועדות י"ב תמוז שנערכה בלונדון:
בשנת [[תש"כ]] חל [[י"ב תמוז]] ב[[יום חמישי]]. הרב שארפשטיין נכנס ל[[יחידות]] ב[[יום שישי]] והרבי אמר לו מיד: שנה זו היא שנת השמונים (להולדת הרבי הריי"צ נ"ע). כשתחזור לסינסנעטי תדאג שיעשו התועדות לכבוד כ"ק מו"ח אדמו"ר, ושהרב סילבר יהיה ראש המדברים בה. הרב סילבר קיבל את ההוראה וערך [[מלוה מלכה]] באותו [[מוצאי שבת]] פ' פנחס ושהוא היה ראש המדברים.
"באמצע ההתועדות הגיע הגאון המפורסם וכו' הרב אליעזר שי' סילבר מסינסינעטי. הקהל העצום עמד על רגליו והעניק את הכבוד הראוי לאורח הנכבד. לאחר שהרהר' בן ציון שם-טוב הציג את האורח החשוב ואת פעולותיו בשדה התורה והיהדות, ואת ידידותו עם ליובאוויטש, כיבדו הרב שם-טוב לשאת את דברו לכבוד היום הקדוש.
"כאשר החל הרב סילבר בדבריו השתרר שקט מוחלט ובהקשבה רבה שמע הקהל את הפלפול הגאוני, שהיה שזור בדברי חסידות. הרב פירש את דברי אדמו"ר האמצעי בספר "אמרי בינה" בענין "מים עליונים" ו"מים תחתונים", וביאר שהכוונה היא גם לפנימיות התורה ונגלה דתורה, וכל אחד צריך שיהיו בו את שני סוגי המים, פנימיות התורה והנגלית גם יחד.
"הרב סילבר דיבר אודות גדלותו של הרבי הריי"צ בעל השמחה, שהוא היה אדם שהכל בו, תורת הנגלה ותורת הנסתר, ואשר מסר את נפשו עבור הרבצת התורה, יראת שמים וחסידות.
"כל הנואמים, רבנים ועסקנים, אשר דיברו אחר כך, הודו להרב סילבר על המאמר והפלפול שלו, שביטאו את הגאונות החריפות והבקיאות שניחן בהם".


אורח הכבוד במסיבה לטובת
בין השאר אמר: "אליהו הנביא נקרא בשלוש שמות. אליהו הנביא, אליהו התשבי, אליהו הגלעדי . . תשבי הוא זה שמשיב בהלכה בכל מקום ששואלים אותו . . נביא הוא שעונה דברי נביאות . . גלעדי הוא גל של אבנים שאף אחד אינו יכול לשנות את דעתו . . בדור שלנו היה זה הרבי הקודם, שלא היבסצקיה ולא הקומוניסטים יכלו לשנות את דעתו . . ובדורנו, הרי זה האדמומליובאוויטש שליטדהיום".
"מרכז ישיבות תומכי תמימים"
בי"ז בסיון תשט"ז התקיים "דינער" בניו יורק לטובת מרכז הישיבות תומכי תמימים ליובאוויטש, כאשר אורח הכבוד היה הגאון רבי אליעזר סילבר. ב"קובץ ליובאוויטש" מס' 14 מסופר על כך בין השאר:
"הרב אליעזר סילבר, אשר לכבודו נערך הדינער, העלה על נס במילים חמות, את העבודה הגדולה של הרבצת התורה שנעשית ע"י ישיבות ליובאוויטש. הוא סיפר כי בכל חלקי העולם בהם ביקר בנסיעותיו בעניני הכלל, מצא נקודות של תורה שנזרעו ע"י ליובאוויטש. "תלמידי הישיבות של ליובאוויטש", אמר הרב בהתרגשות, "הם הלויים של דורנו, והם זכאים למה שנאמר על הלויים בבית המקדש, והנפת את הלויים. כלל ישראל צריך להניף אותם ולהרימם, עבור גדלותם בתורה, יראת השמים שלהם, העבודה במסירות הנפש, והשתדלותם שאינה יודעת גבולות עבור תורה ויהדות".
וב"קובץ ליובאוויטש" גליון 15: "ביום כ' אלול תשט"ז התקימה אסיפת רבנים מיוחדת, במשרד המרכזי של ישיבות תומכי תמימים. האסיפה נקראה ע"י הגאון הרב אליעזר סילבר אב"ד סינסינעטי ויוהנשיאות של "אגודת הרבנים בארצות הברית וקנדה". הרב רסילבר סיפר לפני הרבנים אודות העבודה הגדולה בהרבצת התורה שנעשית ע"י מרכז הישיבות תת"ל, וביקש מכל הרבנים לעזור לישיבה בתקופה קריטית זו לקיומה".


אליהו הנביא, התשבי והגלעדי
[[קטגוריה:ידידי חב"ד|סילבר אליעזר]]
הרב שארפשטיין הנ"ל מסינסינעטי מספר: "בשנת תש"כ חל י"ב תמוז ביום חמישי. נכנסתי ליחידות ביום שישי אולי חצי שעה לפני הדלקת נרות. הרבי אמר לי מיד: שנה זו היא שנת השמונים (להולדת הרבי הריי"צ נ"ע). כשתחזור לסינסנעטי תדאג שיעשו התועדות לכבוד כ"ק מו"ח אדמו"ר, ושהרב סילבר יהיה ראש המדברים בה . . חזרתי ומסרתי להרב סילבר את בקשת הרבי והוא הגיב מיד בהתלהבות: "אם הרבי ביקש צריכים לעשות זאת מיד, ללא שום דיחוי". הוא ערך מלוה מלכה עוד באותו מוצאי שבת פ' פנחס וכמובן שהוא היה ראש המדברים.
"וכך אמר: אליהו הנביא נקרא בשלוש שמות. אליהו הנביא, אליהו התשבי, אליהו הגלעדי . . תשבי הוא זה שמשיב בהלכה בכל מקום ששואלים אותו . . נביא הוא שעונה דברי נביאות . . גלעדי הוא גל של אבנים שאף אחד אינו יכול לשנות את דעתו . . בדור שלנו היה זה הרבי הקודם, שלא היבסצקיה ולא הקומוניסטים יכלו לשנות את דעתו . . ובדורנו, הרי זה האדמו"ר מליובאוויטש שליט"א דהיום".