מעלי קבצים, highauser
5,403
עריכות
שורה 53: | שורה 53: | ||
:זה שלעתיד יתגלה תענוג זה, למרות שהוא תענוג נעלם ועצמי שלמעלה מגדר גילוי (ואם כן איך 'יתגלה'). הוא לפי שבזמן התחייה יתגלה העצמות ממש (ולא שיתגלה ממנו התפשטות אור כי שהוא בעצמו - העלם העצמי - יתגלה) וגם מצד הנשמות שהם יתעלו לעתיד בעצמות ממש.{{הבהרה|יש להוסיף ולהבהיר שני האופנים}}{{הבהרה|יש לראות האם כל הקטע הזה שיך לכאן או אולי הוא אמור להיות בקטע של "אופנה" ולחברו לביאור אייך יתגלה עצם התענוג (תענוג בורא) עפ"י המבואר בלקו"ש ח"ה}}{{הערה|שם=זה היום}} | :זה שלעתיד יתגלה תענוג זה, למרות שהוא תענוג נעלם ועצמי שלמעלה מגדר גילוי (ואם כן איך 'יתגלה'). הוא לפי שבזמן התחייה יתגלה העצמות ממש (ולא שיתגלה ממנו התפשטות אור כי שהוא בעצמו - העלם העצמי - יתגלה) וגם מצד הנשמות שהם יתעלו לעתיד בעצמות ממש.{{הבהרה|יש להוסיף ולהבהיר שני האופנים}}{{הבהרה|יש לראות האם כל הקטע הזה שיך לכאן או אולי הוא אמור להיות בקטע של "אופנה" ולחברו לביאור אייך יתגלה עצם התענוג (תענוג בורא) עפ"י המבואר בלקו"ש ח"ה}}{{הערה|שם=זה היום}} | ||
* '''תענוג עצמי''' - בדרגת התענוג עצמו ישנם ב' מדרגות תענוג שבא באופן מורגש ותענוג הבלתי מורגש{{הבהרה}} ושניהם יתגלו לעתיד. תענוג המורגש יתגלה בביאת המשיח (בתקופה הא'), אולם תענוג הבלתי מורגש יתגלה בזמן התחייה דווקא. וסיבת החילוק ביניהם הוא לפי שבזמן התחייה יתגלה התענוג כפי שהוא בעצמותו - "תענוג עצמי" - שאינו בא במורגש. (ואילו בימות המשיח יתגלה דרגה נמוכה יותר - תענוג הנעלם).{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31622&st=&pgnum=161 אגרות קודש אדמו"ר מוהרש"ב חלק א עמוד קט].}} החילוק בין דרגות אלו בדרגות ב[[אור אין סוף]] הוא החילוק בין דרגת האור שהייתה בגילוי קודם הצמצום לדרגה שלמעלה לגמרי מגדר אור אפילו מעצם האור{{הערה|ראה בגרות הרבי מוהרש"ב שם שהוא למעלה לגמרי מגדר העלם וגילוי.}} אלא הוא 'העלם העצמי'{{הערה|שם=והיה עקב|[http://www.chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/4/23/index.htm מאמר והיה עקב תשכ"ז].}} | * '''תענוג הפשוט''' - כללות התענוג שיתגלה לעתיד הוא תענוג פשוט ולא מורכב משום שתענוג שבא בהרכבה בעניין אחר כתענוג המתגלה ב[[חכמה]] או [[בינה]] או בכח ה[[ראיה]] הוא תענוג מצומצם והוא הארה בלבד אמנם לעתיד יתגלה התענוג בעצמו כמו שהוא בלתי מורכב. אולם בזה עצמו ישנם מדרגות שונות ובתחיית התמים יתגלה הדרגה הנעלית ביותר תענוג עצמי דווקא. (כדלהלן). | ||
:על ב' אופנים אלו נמצא במדרשי חז"ל תיאורים סותרים שבמדרש אחד אמרו{{הערה|בבא בתרא עה, א.}}:"עתיד הקב"ה לעשות סעודה לצדיקים"ואילו במקום אחר דרשו{{הערה|ברכות יז, א.}}:"העולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתיה" והביאור הוא על פי האמור שבימות המשיח יתגלה התענוג במורגש (בפנימיות?) וזו כוונת חז"ל בסעודה. ואילו בזמן התחייה יתגלה התענוג הבלתי מורגש - "אין בו אכילה ושתיה.{{הערה|שם=והיה עקב}} | :* '''תענוג עצמי''' - בדרגת התענוג עצמו ישנם ב' מדרגות תענוג שבא באופן מורגש ותענוג הבלתי מורגש{{הבהרה|ס"ו צח ואילך}} ושניהם יתגלו לעתיד. תענוג המורגש יתגלה בביאת המשיח (בתקופה הא'), אולם תענוג הבלתי מורגש יתגלה בזמן התחייה דווקא. וסיבת החילוק ביניהם הוא לפי שבזמן התחייה יתגלה התענוג כפי שהוא בעצמותו - "תענוג עצמי" - שאינו בא במורגש. (ואילו בימות המשיח יתגלה דרגה נמוכה יותר - תענוג הנעלם).{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31622&st=&pgnum=161 אגרות קודש אדמו"ר מוהרש"ב חלק א עמוד קט].}} החילוק בין דרגות אלו בדרגות ב[[אור אין סוף]] הוא החילוק בין דרגת האור שהייתה בגילוי קודם הצמצום לדרגה שלמעלה לגמרי מגדר אור אפילו מעצם האור{{הערה|ראה בגרות הרבי מוהרש"ב שם שהוא למעלה לגמרי מגדר העלם וגילוי.}} אלא הוא 'העלם העצמי'{{הערה|שם=והיה עקב|[http://www.chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/4/23/index.htm מאמר והיה עקב תשכ"ז].}} | ||
::על ב' אופנים אלו נמצא במדרשי חז"ל תיאורים סותרים שבמדרש אחד אמרו{{הערה|בבא בתרא עה, א.}}:"עתיד הקב"ה לעשות סעודה לצדיקים"ואילו במקום אחר דרשו{{הערה|ברכות יז, א.}}:"העולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתיה" והביאור הוא על פי האמור שבימות המשיח יתגלה התענוג במורגש (בפנימיות?) וזו כוונת חז"ל בסעודה. ואילו בזמן התחייה יתגלה התענוג הבלתי מורגש - "אין בו אכילה ושתיה.{{הערה|שם=והיה עקב}} | |||
:על זה אמרו חז"ל "כל הנביאים לא נתנבאו אלא לימות המשיח"{{הבהרה}} | :על זה אמרו חז"ל "כל הנביאים לא נתנבאו אלא לימות המשיח"{{הבהרה}} |