מעלי קבצים, highauser
5,403
עריכות
מ (החלפת טקסט – "http://chabad.info/images" ב־"http://old2.ih.chabad.info/images") |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''חזקת משיח''' הינה הגדרתו של הרמב"ם ל[[משיח]] בזמן ה[[גלות]] | {{בעבודה מתמשכת}} | ||
'''חזקת משיח''' הינה הגדרתו של הרמב"ם ל[[משיח]] בזמן ה[[גלות]] בתחילת התגלותו קודם שגאל את ישראל. | |||
{{ציטוט|תוכן=ואם יעמוד מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצות כדוד אביו, כפי תורה שבכתב ושבעל פה, ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה וילחם מלחמות ה' - הרי זה | |||
'חזקת משיח' מזוהה | ==גדרו== | ||
באופן כללי ישנם שלשה תקופות במלך המשיח קודם התגלותו - ראוי להיות משיח. תחילת התגלותו - בחזקת משיח. אחרי ההתגלות - משיח ודאי. | |||
הרמב"ם בספרו מגדיר את שני השלבים בהתגלותו בחזקת משיח ומשיח ודאי בהגדרות ברורות ומבדיל ביניהם. וכך מגדיר את היותו בחזקת משיח. | |||
{{ציטוט|תוכן=ואם יעמוד מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצות כדוד אביו, כפי תורה שבכתב ושבעל פה, ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה וילחם מלחמות ה' - הרי זה בחזקת שהוא משיח"|מקור=רמב"ם, הלכות מלכים פרק י"א הלכה ד|מרכאות=כן}}. | |||
כלומר בזמן זה פעולותיו אינם הפעולות של משיח לגאול את ישראל אלא שבתקופה זו הוא בעיקר הקמת מלכותו. | |||
'חזקת משיח' מזוהה עם מלכותו על עם ישראל ופעולותיו לחיזוק קיום התורה והמצוות על ידי עם ישראל. מלחמתו עם האומות. זהו חלקו הראשון של 'התגלותו לעין כל על ידי פעולותיו', המוכיחות לנו כבר בזמן הגלות שהוא המשיח הנבחר על ידי הקדוש ברוך הוא. | |||
==סימני בחזקת משיח== | ==סימני בחזקת משיח== | ||
===יעמוד מלך מבית דוד=== | ===יעמוד מלך מבית דוד=== | ||
{{ | תחילת התגלותו יהיה שיעמוד [[מלך]] על ישראל כלומר בעודם בזמן הגלות יעמוד מלך המשיח ויהי מלך על העם (רק שלא יהיה על כל ישראל שהרי יהיה לפני קיבוץ גלויות {{הערה|אגרות קודש מוהרש"ב א עמוד שי.}}). אולם מלכותו לא תהיה על ידי [[נביא]] ו[[סנהדרין]]{{לקוטי שיחות חלק ח עמוד 361 בהערה.}} ולכן לא יהיה לו עדיין דין מלך בשלימות.{{הערה|לקוטי שיחות חלק כג עמוד 105 בשולי גליון.}} ואף על פי כן דין מלך יהיה לו שהיותו מלך הוא הקדמה לכל שאר פעולותיו (מלחמת עמלק שהוא חלק מסימני חזקת משיח.){{הערה| מוכרח בלקוטי שיחות חלק טז עמוד 304 וכן בלקוטי שיחות חלק כא עמוד 196 שהיותו מלך ומלחמתו אחר כך הוא על פי הסדר "למנות מלך ולהכרית זרעו של עמלק".}}{{הערה|בקבצי הערות נידון סתירה זו לתווך השיחות ויש שרצו על פי הרדב"ז בהלכות מלכים פרק ג שגם על ידי קבלת העם להיות לעבדים הוא מלך אולם אם כן מדוע אין לו דין מלך וראה לקוטי שיחות חלק כה עמוד 112 הערה 68. | ||
===הוגה בתורה=== | תחילת התגלותו בזה שהוא 'עומד מלך' על אף שהוא לפני שאר פעולותיו בכפיית העם ובמלחמות וודאי לפני הגאולה עצמה שיעשה בתור [[משיח ודאי]] הנה דווקא שם מתגלה עומק עניינו. ההסבר בזה הוא: חידושו של משיח נמצא בעצם מהותו - מעלותיו אינם נוספים על עצם מציאותו אלא הם בו עצמו. ועל דרך מלכותו שתהיה באופן נעלה ביותר אין זה שעל ידי ביטול העם והנהגתו שלו נוצרת בזה מלכותו אלא שהוא 'מלך בעצם' - רוממותו היא עצמית ואינה תלויה בפעולות. הסיבה לכך היא בזה שהרוממות של מלכותו נובעת מנשמתו שהיא דרגת ה[[יחידה]]{{הערה|פירוש הרמ"ז לזח"ג רס, ב (נדפס במקדש מלך קצ, ב). לקוטי תורה להאריז"ל על הפסוק: (בראשית ה, כב) ויתהלך חנוך. ועוד.}} ועניינה של יחידה היא לא שהיא מרוממת עצמה מעל כל הדרגות אלא שהיא מובדלת בעצם משאר הדרגות ובעצם מהותה אינה בגדרם כלל. וכך הוא גם במלכותו שהוא בעצם מהותו מרומם ומנושא מכל העם כולו. ולכן במלכותו המתגלה על ידי פעולותיו לא מתגלה עומק מלכותו (שבזה מתגלה רק המלכות שמצד הפעולות) ודווקא בזה ש'יעמוד מלך' - לפני הפעולות, מתגלה עצם המלכות. ועל ידי התגלות זו שאר פעולותיו שאחרי זה עניינם להמשיך עניין זה בעולם.{{הערה|לקוטי שיחות חלק כז עמוד 256 הערות 36 ו37.}}{{הערה|התוועדויות תשנ"ב עמוד 320. (שיחת פרשת תולדות)}} | ||
{{ | |||
דרגה זו מכונה [[אוירו של משיח|אוירו (רוחו) של מלך המשיח]]{{הערה|בראשית רבה ב, ד. ח, א.}} שהיא עצם עניינו של משיח. והיא למעלה מאורו של משיח{{הערה|ספר הזהר חלק ג דף לד עמוד ב.}} שעניינו ההתגלות ( - אור) של משיח על ידי פעולותיו.{{הערה|התוועדויות שם.}} | |||
===הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד אביו=== | |||
{{להשלים}} | |||
===ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה=== | ===ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה=== | ||
סימן נוסף להיות המלך [[בחזקת משיח]] הוא "ויכוף כל ישראל ללכת בה ולחזק בדקה"; גם עניין זה הוא תפקידו ופעולתו של מלך המשיח{{הערה| | סימן נוסף להיות המלך [[בחזקת משיח]] הוא "ויכוף כל ישראל ללכת בה ולחזק בדקה"; גם עניין זה הוא תפקידו ופעולתו של מלך המשיח{{הערה|ליקוטי שיחות חלק ל"ה שיחה ג' לפ' ויגש.}}. | ||
הכוונה{{הערה|נתבאר על ידי הרבי ב[[יחידות]], ה' [[מנחם אב]] [[תשכ"ז]] - [[צדי"ק למלך]] ח"ו עמ' 176, [[קונטרס יחי המלך]] גליון 300 - להרב [[שניאור חיים גוטניק]].}} אינה שיכוף בכח אלא בפועל, שילך הוא, או על-ידי שלוחיו, ושלוחי שלוחיו וכו' לכל [[יהודי]] ו[[יהודי]] ויגידו לו שיש לקיים [[תורה]] ו[[מצוות]] שהרי שלוחו של אדם '''כמותו''' ממש{{הערה|קידושין מא, ב.}}. ועצם הדבר שהשלוחים רק ילכו ויגידו ליהודים שצריך לשוב לתורה ומצוות, זה עצמו כבר מסייע ומביא לידי קיום "ויכוף" (כפשוטו), שהרי כפייה בדברים גם כן נקראת כפייה {{הערה|כדאיתא בכתובות נג, א. "אכפייה", ובקידושין מה, ב "כפתיה" עיי"ש.}}. | הכוונה{{הערה|נתבאר על ידי הרבי ב[[יחידות]], ה' [[מנחם אב]] [[תשכ"ז]] - [[צדי"ק למלך]] ח"ו עמ' 176, [[קונטרס יחי המלך]] גליון 300 - להרב [[שניאור חיים גוטניק]].}} אינה שיכוף בכח אלא בפועל, שילך הוא, או על-ידי שלוחיו, ושלוחי שלוחיו וכו' לכל [[יהודי]] ו[[יהודי]] ויגידו לו שיש לקיים [[תורה]] ו[[מצוות]] שהרי שלוחו של אדם '''כמותו''' ממש{{הערה|קידושין מא, ב.}}. ועצם הדבר שהשלוחים רק ילכו ויגידו ליהודים שצריך לשוב לתורה ומצוות, זה עצמו כבר מסייע ומביא לידי קיום "ויכוף" (כפשוטו), שהרי כפייה בדברים גם כן נקראת כפייה {{הערה|כדאיתא בכתובות נג, א. "אכפייה", ובקידושין מה, ב "כפתיה" עיי"ש.}}. | ||
פירוש נוסף הוא - שמשיח לא יתפעל מאלו שיטענו שצריך לילך אחר רוב דעות, ויש צורך ב"דמוקרטיא", ואילו הוא "דיקטאַטאָר" וכו'; כיון שישנה רק אמת אחת - האמת דאלקות, שנמסרה לנו על ידי תומ"צ. וכל הטענות אודות "צדק ויושר" כביכול - אם הם נגד התורה, הרי הם נגד האמת, ונגד הצדק והיושר{{הערה|משיחת | פירוש נוסף הוא - שמשיח לא יתפעל מאלו שיטענו שצריך לילך אחר רוב דעות, ויש צורך ב"דמוקרטיא", ואילו הוא "דיקטאַטאָר" וכו'; כיון שישנה רק אמת אחת - האמת דאלקות, שנמסרה לנו על ידי תומ"צ. וכל הטענות אודות "צדק ויושר" כביכול - אם הם נגד התורה, הרי הם נגד האמת, ונגד הצדק והיושר{{הערה|משיחת אחרון של פסח [[תשח"י]].}}. | ||
כפיית כל ישראל היא תיקון לעניין החורבן, כי מצינו{{הערה|[[מסכת שבת]] קיט, ב. איכה רבה א, ו}} שמסיבות החורבן הוא שהשרים לא הוכיחו את החוטאים{{הערה|[[ליקוטי שיחות]] חלק ח' ע' 361}}. | כפיית כל ישראל היא תיקון לעניין החורבן, כי מצינו{{הערה|[[מסכת שבת]] קיט, ב. איכה רבה א, ו}} שמסיבות החורבן הוא שהשרים לא הוכיחו את החוטאים{{הערה|[[ליקוטי שיחות]] חלק ח' ע' 361}}. | ||
[[הרבי]] הסביר<REF>[http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=1311 גליון בית משיח]</REF> כי מה שכתוב ברמב"ם שמשיח יכוף כל ישראל - אין הכוונה בזה רק בכח, בפוטנציאל, אלא כוונתו היא שאכן כך מתנהג משיח בפועל. דהיינו, שאיש זה ילך ויכוף את כל ישראל לקיים תורה ומצוות. | [[הרבי]] הסביר<REF>[http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=1311 גליון בית משיח]</REF> כי מה שכתוב ברמב"ם שמשיח יכוף כל ישראל - אין הכוונה בזה רק בכח, בפוטנציאל, אלא כוונתו היא שאכן כך מתנהג משיח בפועל. דהיינו, שאיש זה ילך ויכוף את כל ישראל לקיים תורה ומצוות. | ||
שורה 31: | שורה 40: | ||
===וילחם מלחמות ה'=== | ===וילחם מלחמות ה'=== | ||
אחד הסימנים של [[בחזקת משיח]] הוא "לוחם מלחמות השם"; גם עניין זה הוא מתפקידיו ופעולותיו של מלך המשיח{{הערה|[[ליקוטי שיחות]] חל" | אחד הסימנים של [[בחזקת משיח]] הוא "לוחם מלחמות השם"; גם עניין זה הוא מתפקידיו ופעולותיו של מלך המשיח{{הערה|[[ליקוטי שיחות]] חל"ה שיחה ג' לפ' ויגש.}}. | ||
מלחמות אלו יהיו מלחמות גשמיות על אויבי ישראל. אם זאת, ייתכן שהם יתרחשו באופן של [[שלום]]{{הערה|ש"פ חיי שרה [[תשנ"ב]]}}, על ידי [[דיבור]] בלבד{{הערה|שנא' (ישעי' י"א ד'): "והכה ארץ בפיו וברוח שפתיו ימית רשע.}}, לדוגמא: אומרים לו למשיח: מדינה פלונית מרדה בך! - אומר: יבוא גובאי ויאכלנה{{הערה|מהר"י קרא עה"פ}} ולא בדרך של [[צבא]] וכו'. | מלחמות אלו יהיו מלחמות גשמיות על אויבי ישראל. אם זאת, ייתכן שהם יתרחשו באופן של [[שלום]]{{הערה|ש"פ חיי שרה [[תשנ"ב]]}}, על ידי [[דיבור]] בלבד{{הערה|שנא' (ישעי' י"א ד'): "והכה ארץ בפיו וברוח שפתיו ימית רשע.}}, לדוגמא: אומרים לו למשיח: מדינה פלונית מרדה בך! - אומר: יבוא גובאי ויאכלנה{{הערה|מהר"י קרא עה"פ}} ולא בדרך של [[צבא]] וכו'. | ||
משיח כבר החל מלחמות אלו, ובכמה עניינים הוא כבר מנצח{{הערה|ש"פ חיי שרה שם.}}. | משיח כבר החל מלחמות אלו, ובכמה עניינים הוא כבר מנצח{{הערה|ש"פ חיי שרה שם.}}. | ||
== קישורים חיצוניים == | == קישורים חיצוניים == |