מלך המשיח: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 3,034 בתים ,  8 בינואר 2015
שורה 53: שורה 53:
==מאפייני אישיותו==
==מאפייני אישיותו==
====מלך====
====מלך====
המשיח יהיה מלך על ישראל ולכן נקרא "מלך המשיח"{{מקור|מקור הלשון ברמב"ם אמנם יש למצוא את מקורו הן הלשון והן מקור הדבר שמשיח עתיד להיות "מלך".}} הוא יכהן כמלך כבר בזמן הגלות עוד קודם להתגלותו כ"משיח".{{הערה|תורת מנחם התוועדויות תשנ"א חלק ג עמוד 159 הערה 66 על פי הרמב"ם הלכות מלכים פרק יא}}  
הנביא יחזקאל מתאר את הגאולה וקיבוץ הגלויות ובו מתייחס אף למלכות ישראל אז:
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=..כֹּה אָמַר אֲדֹנָ-י ה' הִנֵּה אֲנִי לֹקֵחַ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִבֵּין הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הָלְכוּ שָׁם, וְקִבַּצְתִּי אֹתָם מִסָּבִיב וְהֵבֵאתִי אוֹתָם אֶל אַדְמָתָם..וְעָשִׂיתִי אֹתָם לְגוֹי אֶחָד בָּאָרֶץ, בְּהָרֵי יִשְׂרָאֵל, וּמֶלֶךְ אֶחָד יִהְיֶה לְכֻלָּם, לְמֶלֶךְ; וְלֹא יהיה (יִהְיוּ-) עוֹד לִשְׁנֵי גוֹיִם, וְלֹא יֵחָצוּ עוֹד לִשְׁתֵּי מַמְלָכוֹת עוֹד...וְעַבְדִּי דָוִד מֶלֶךְ עֲלֵיהֶם וְרוֹעֶה אֶחָד יִהְיֶה לְכֻלָּם, וּבְמִשְׁפָּטַי יֵלֵכוּ וְחֻקֹּתַי יִשְׁמְרוּ וְעָשׂוּ אוֹתָם. וְיָשְׁבוּ עַל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לְעַבְדִּי לְיַעֲקֹב אֲשֶׁר יָשְׁבוּ בָהּ אֲבוֹתֵיכֶם, וְיָשְׁבוּ עָלֶיהָ הֵמָּה וּבְנֵיהֶם וּבְנֵי בְנֵיהֶם עַד עוֹלָם וְדָוִד עַבְדִּי נָשִׂיא לָהֶם לְעוֹלָם.|מקור=יחזקאל פרק לז פסוקים כא-כה}}
בנבואתו מנבא יחזקאל על קיבוץ הגלויות וביאת עם ישראל לארצם ועל כך שיתאחדו [[עשרת השבטים]] ו[[שבט יהודה]] להמליך עליהם מלך אחד לכל העם. מלך זה נקרא בנבואתו בשם "דוד". כמו כן גם הנביא [[ירמיהו]] מנבא אודות מלך שיהיה בימים ההם גם הוא קורא בשמו "דוד":
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=וְעָבְדוּ אֵת ה' אֱלֹקיהֶם וְאֵת דָּוִד מַלְכָּם אֲשֶׁר אָקִים לָהֶם.|מקור=ירמיהו פרק ל, פסוק ט.}}


אולם על אף שאין מעמידים מלך רק על פי בית דין ונביא, מלכותו שלו לא תהיה על פי בית דין ולא על פי נביא{{הערה|לקוטי שיחות חלק ח' עמוד 361 בהערה. (ראיה מבן כוזיבא ה'מלך' (ראה רמב"ם שם))}} אלא שמלכתו תהיה מצד הנהגתו בהנהגת מלכות בפועל. {{הערה|ראה תורת מנחם התוועדיות תשמ"ג חלק א עמוד 472 ואילך.}}
המפרשים מבארים פשט הכתובים{{מקור}} שמלך זה יהיה מלך המשיח, ונקרא שמו "דוד" על שם שהוא מזרע דוד ויקיים ויחזיר את "[[מלכות בית דוד]]".{{הערה|ראה מצודת דוד שם}}
 
ועל פי זה כתב הרמב"ם שהמשיח יהיה מלך על ישראל ולכן נקרא "מלך המשיח".
 
בדרשת חז"ל מוצאים אנו התייחסות נוספת למלכותו על פי הפסוקים דלעיל{{הערה|סנהדרין צח עמוד ב}}:{{ציטוט|תוכן=אמר רב יהודה אמר רב עתיד הקדוש ברוך הוא להעמיד להם דוד אחר שנאמר {ירמיה ל-ט} ועבדו את ה' אלקיהם ואת דוד מלכם אשר אקים להם הקים לא נאמר אלא אקים א''ל רב פפא לאביי והכתיב {יחזקאל לז-כה} ודוד עבדי נשיא להם לעולם כגון קיסר ופלגי קיסר.}}
כלומר לדעת רב פסוקים הללו מדברים בשני אישים שונים ומפרש שאמנם מלך המשיח יהיה המלך בעם הרי שדוד המלך יהיה שני לו כעין סגן
 
המשיח יכהן כמלך כבר בזמן הגלות עוד קודם להתגלותו כ"משיח".{{הערה|תורת מנחם התוועדויות תשנ"א חלק ג עמוד 159 הערה 66 על פי הרמב"ם הלכות מלכים פרק יא}}
 
אמנם מלכותו לא תהיה על פי בית דין ולא על פי נביא{{הערה|לקוטי שיחות חלק ח' עמוד 361 בהערה. (ראיה מבן כוזיבא ה'מלך' (ראה רמב"ם שם))}} אלא שמלכתו תהיה מצד הנהגתו בהנהגת מלכות בפועל. {{הערה|ראה תורת מנחם התוועדיות תשמ"ג חלק א עמוד 472 ואילך.}}


===הגדרתו ההלכתית===
===הגדרתו ההלכתית===
5,403

עריכות