מלך המשיח: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 1,717 בתים ,  30 בדצמבר 2014
שורה 148: שורה 148:


===מעיקרי הדת===
===מעיקרי הדת===
הכופר באמונה זו הרי הוא כופר בתורה ובנותנה ובכל הנביאים שהתנבאו בזה{{הערה|האם דינו רק כופר או גם אפיקורס ראה {{קישור אוצר 770|99|274|B|לקוטי שיחות כרך י"ח במדבר}} וראה בלקוטי שיחות חלק ל"ד שם שע"כ גם אפיקורס יש לו שהרי מפרש חלק ממצוות ה' שלא כפשוטן עיי"ש}} הרמב"ם{{הערה|שם=רמ}} מבאר שהאמונה במשיח היא מיסודי הדת והוא אחד מ[[י"ג עיקרים]] אמנם ישנם החולקים עליו{{הערה|שו"ת חת"ם סופר שם}} וטוענים שאמונה זו אינה יסוד הדת והכופר בה הוא ככופר בשאר דברי התורה.{{הבהרה|דרוש הבהרה מה מחלוקתם יש לעיין בזה בברבנאל ראש אמנה - השלישי}}
הכופר באמונה זו הרי הוא כופר בתורה ובנותנה ובכל הנביאים שהתנבאו בזה{{הערה|האם דינו רק כופר או גם אפיקורס ראה {{קישור אוצר 770|99|274|B|לקוטי שיחות כרך י"ח במדבר}} וראה בלקוטי שיחות חלק ל"ד שם שע"כ גם אפיקורס יש לו שהרי מפרש חלק ממצוות ה' שלא כפשוטן עיי"ש}} הרמב"ם{{הערה|שם=רמ}} מבאר שהאמונה במשיח היא מיסודי הדת והוא אחד מ[[י"ג עיקרים]] אמנם ישנם החולקים עליו{{הערה|שו"ת חת"ם סופר שם}} וטוענים שאמונה זו אינה יסוד הדת והכופר בה הוא ככופר בשאר דברי התורה.
 
טעמו של הרמב"ם הוא שמכיוון שביאת המשיח אינו רק יעוד טוב שייעדו ה' על ידי הנביאים אלא הוא גדר בנצחיות התורה לכן הוא עיקר בדת.{{הערה|שם=חי1|{{קישור אוצר 770|99|280|B|לקוטי שיחות כרך י"ח במדבר}}}}
טעמו של הרמב"ם הוא שמכיוון שביאת המשיח אינו רק יעוד טוב שייעדו ה' על ידי הנביאים אלא הוא גדר בנצחיות התורה לכן הוא עיקר בדת.{{הערה|שם=חי1|{{קישור אוצר 770|99|280|B|לקוטי שיחות כרך י"ח במדבר}}}}
יש שביאורו{{הערה|שם=אבארבנל|1=ראש אמנה לאברבנאל פרק שלישי הספק החמישי [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=34946&st=&pgnum=42 ובפרק הארבע עשר]}} שטעמו של הרמבם הוא א. ימות המשיח הוא חלק מ[[שכר ועונש]] שהוא אחד מי"ג העיקרים ב. היות והי"ג עיקרים עניינם לשלול הטוענים בראיות נגד ההשגחה העליונה בראותם צדיק שרע לו ורשע שטוב לו (מחוסר צדק) לכן באה העיקר השנים עשר (והשלש עשר - [[תחיית המתים]]) להשלים האמונה בהשגחה. ג. היות והאמונה במשיח מיוסדת על פסוקי התורה נבואת משה רבינו ונבואת כל הנביאים לכן היא עיקר התורה שהכופר בזה כופר ב'''כל''' התורה כולה.
ראייתם של החולקים הוא מהשיטה שמצאנו בגמרא{{מקור}} שר' הלל אמר אין משיח לישראל ואם מי שאינו מאמין במשיח חסר לו בעיקר איך קראו לו רבי {{הבהרה|סו"ס גם החתם סופר מודה שהכופר בפסוקי התורה כופר הוא וא"כ מה ההבדל. ובכלל יש לעיין בפנים ולפי"ז להרחיב ולדייק יותר}} אמנם מבארים דברי רבי הלל שלא הייתה כוונתו שאין מלך המשיח כי אם שמשיח שעתיד לבוא לא יבוא בזכות ישראל לפי שמצד זכויותיהם אין להם זכות והוא יבוא רק מצד שיגיע הזמן.{{הערה|שם=אבארבנל}} {{הבהרה|יש לעיין בספר בית אלוקים בזה גם יש לעיין בזה שוב באברבנל ולסדר הלשון}}


האמונה בביאת המשיח אינה נמנית עם המצוות לפי שהיא מצווה כללית שעניינה קיום כל המצוות בשלימות{{הערה|שם=חי1}}{{הבהרה|יש בזה גם בברבנאל מצוין בלקו"ש שםוכן בלקו"ש חלק לד עיין שם}}
האמונה בביאת המשיח אינה נמנית עם המצוות לפי שהיא מצווה כללית שעניינה קיום כל המצוות בשלימות{{הערה|שם=חי1}}{{הבהרה|יש בזה גם בברבנאל מצוין בלקו"ש שםוכן בלקו"ש חלק לד עיין שם}}
5,403

עריכות