שיתוף: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 149 בתים ,  4 בנובמבר 2014
שורה 31: שורה 31:


===בחירת האדם===
===בחירת האדם===
זה שיש באדם [[בחירה]] אינה סתירה לאמור, כי בחירתו של האדם הוא רק בנוגע לעצמו ואינו בנוגע לתוצאה שלה. דהיינו הבחירה היא רק אם '''הוא''' יעשה זאת או לא ולא אם השני יקבל או לא כי זה תלוי אך ורק בגזירת הקב"ה.
זה שיש באדם [[בחירה]] אינה סתירה לאמור, כי בחירתו של האדם הוא רק בנוגע לעצמו ואינו בנוגע לתוצאה שלה. דהיינו כח הבחירה של האדם היא רק אם '''הוא''' יעשה זאת או לא ולא אם השני יקבל ההשפעה שהיתה אמורה לעבור דרכו או לא כי זה תלוי אך ורק בגזירת הקב"ה.{{הערה|שם=בחירהרק לעצמו}}


וזה שמקבל הטובה מחויב להודות למיטיב עמו אף שבחירתו הטובה של המיטיב אינה משנה כלל בקבלת הטובה של המקבל שהוא היה מקבל הטובה בכל אופן.
וזה שמקבל הטובה מחויב להודות למיטיב עמו אף שבחירתו הטובה של המיטיב אינה משנה כלל בקבלת הטובה של המקבל שהוא היה מקבל הטובה בכל אופן.
שורה 37: שורה 37:
*הרי המקבל הוא ככל ישראל שצריכים לשבח את משפיע הטוב על טיב בחירתו. ואדרבה מכיוון שהוא קיבל ממנו טוב צריך להודות לו יותר מהשאר (וע"ד חיוב הבי"ד להעניש משהו שהתנהג לא טוב - שהעונש הוא על רוע בחירתו).
*הרי המקבל הוא ככל ישראל שצריכים לשבח את משפיע הטוב על טיב בחירתו. ואדרבה מכיוון שהוא קיבל ממנו טוב צריך להודות לו יותר מהשאר (וע"ד חיוב הבי"ד להעניש משהו שהתנהג לא טוב - שהעונש הוא על רוע בחירתו).


*יכול להיות שזכותו של המשפיע מוסיפה בהשפעה (ולא מצד שהבחירה בידו אלא ע"ד צדיק שע"י תפילתו וברכתו שייך להוסיף בהשפעות בעולם).{{הערה|לקו"ש חלק לו יתרו ב אות ד ובלקו"ש חלק ז עמוד 14 ושם בהערה 22}}
*יכול להיות שזכותו של המשפיע מוסיפה בהשפעה (ולא מצד שהבחירה בידו אלא ע"ד צדיק שע"י תפילתו וברכתו שייך להוסיף בהשפעות בעולם).{{הערה|שם=בחירה רק לעצמו|לקו"ש חלק לו יתרו ב אות ד ובלקו"ש חלק ז עמוד 14 ושם בהערה 22}}


== המצווים בשלילתה ==
== המצווים בשלילתה ==
5,403

עריכות