זקן: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 337 בתים ,  31 במרץ 2014
←‏האיסור: להוסיף ולשפר וכו'
(הוספת לקריאה נוספת)
(←‏האיסור: להוסיף ולשפר וכו')
שורה 12: שורה 12:
נאמר בתורה "לא תשחית פאת זקנך", באיסור זה נכללים כל חמשת חלקי הזקן{{הערה|על פי הלכה, אדם הגוזז את כל שערות הזקן עובר על חמישה איסורים שונים.}}, למעט הפאות - שאותם צריך לקצוץ (תלוי במנהגים שונים, אך כך הוא מנהג חב"ד) בכדי שלא יתערבו בזקן, כיון שהם שתי קדושות שונות. ולמעט השפם, שכתב האריז"ל שצריך בדוקא לקצוץ את כל חלקי השפם המעכבים את האכילה.
נאמר בתורה "לא תשחית פאת זקנך", באיסור זה נכללים כל חמשת חלקי הזקן{{הערה|על פי הלכה, אדם הגוזז את כל שערות הזקן עובר על חמישה איסורים שונים.}}, למעט הפאות - שאותם צריך לקצוץ (תלוי במנהגים שונים, אך כך הוא מנהג חב"ד) בכדי שלא יתערבו בזקן, כיון שהם שתי קדושות שונות. ולמעט השפם, שכתב האריז"ל שצריך בדוקא לקצוץ את כל חלקי השפם המעכבים את האכילה.


כיון שבפסוק נאמר רק איסור השחתה, היו שמצאו פתח להתר - שזהו רק בהשחתה על ידי תער וכיו"ב, אך באם עושים באופנים שונים, אזי מותר לקצוץ. אך מבאר הצמח צדק (ועוד רבים רבים) כי כיון שהאיסור תלוי בקדושה, אזי האיסור הינו גורף.
כיון שבפסוק נאמר רק איסור השחתה, פוסקים רבים מצאו פתח להיתר - שזהו רק בהשחתה על ידי תער שמשחית לגמרי את השער, אך באם עושים זאת באופנים שונים כגון במספריים, אזי מותר לקצוץ. אך הצמח צדק פוסק {{הערה|1= [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1614&hilite=e98162d2-2bec-405a-b958-dcb8e3b5d7f4&st=%D7%A4%D7%90%D7%95%D7%AA+%D7%94%D7%A8%D7%90%D7%A9&pgnum=169 '''שו"ת הצמח צדק - יורה דעה''' סימן צ"ג].}} מוכיח שבגילוח הזקן יש משום האיסור [[לא ילבש]] ולכן אסור לקצוץ את הזקן אפילו במספריים.


הרב [[משה ניסן ווינר]] הוציא בעידודו של הרבי ספר עב כרס על הנושא בו הוא מלקט את כל דברי הראשונים והאחרונים, משנה, גמרא, מדרש וזהר.
הרב [[משה ניסן ווינר]] הוציא בעידודו של הרבי ספר עב כרס על הנושא בו הוא מלקט את כל דברי הראשונים והאחרונים, משנה, גמרא, מדרש וזהר. לספר זה הוא קיבל הסכמות מרוב גדולי התורה של דורנו, למעט הרב [[משה פיינשטיין]] שסירב, באומרו כי כיון ש[[הרמב"ם]] לא כתב במפורש שהדבר אסור, אי אפשר "לדחוף" אותו בדבריו.
 
אל ספר זה הוא קיבל הסכמות מרוב גדולי התורה של דורנו, למעט הרב [[משה פיינשטיין]] שסירב, באומרו כי כיון ש[[הרמב"ם]] לא כתב במפורש שהדבר אסור, אי אפשר "לדחוף" אותו בדבריו.


==ראו גם==
==ראו גם==