מעיין: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 12 בתים ,  16 במרץ 2014
מ
החלפת טקסט – " חי"ב " ב־" חלק י"ב "
מ (החלפת טקסט – " ע"י " ב־" על ידי ")
מ (החלפת טקסט – " חי"ב " ב־" חלק י"ב ")
שורה 34: שורה 34:
ע"פ הסברה זו יש לבאר גם קס"ד בנוגע למעיין:
ע"פ הסברה זו יש לבאר גם קס"ד בנוגע למעיין:


מי מעיין שנפסקו ממקום חיבורן, ושוב אינם זוחלין, אלא נקווים ועומדים – פשיטא לכל הדעות שמטהרים באשבורן. אבל כאשר המים נמצאים בתוך המעיין – יש קס"ד בתוספות<REF>ד"ה שמא – בכורות נה, ב. וראה [[אגרות-קודש]] להרבי, חי"ב ע' שמ.</REF>שמטהרים דוקא בזוחלין ולא באשבורן.
מי מעיין שנפסקו ממקום חיבורן, ושוב אינם זוחלין, אלא נקווים ועומדים – פשיטא לכל הדעות שמטהרים באשבורן. אבל כאשר המים נמצאים בתוך המעיין – יש קס"ד בתוספות<REF>ד"ה שמא – בכורות נה, ב. וראה [[אגרות-קודש]] להרבי, חלק י ע' שמ.</REF>שמטהרים דוקא בזוחלין ולא באשבורן.


ולכאורה אין זה מובן כלל: אם כאשר נפסקו המים ממקום חיבורם מטהרים באשבורן – איך יתכן שבהיותם במקום חיבורן, שאז ניתוסף בהם ענין נעלה, יפסלו מלטהר באשבורן, ולא יטהרו אלא בזוחלין?!
ולכאורה אין זה מובן כלל: אם כאשר נפסקו המים ממקום חיבורם מטהרים באשבורן – איך יתכן שבהיותם במקום חיבורן, שאז ניתוסף בהם ענין נעלה, יפסלו מלטהר באשבורן, ולא יטהרו אלא בזוחלין?!
שורה 52: שורה 52:
== זוחלין דווקא ==
== זוחלין דווקא ==


ענין נוסף בדיני מעיין – שזהו התואר הניתן לפנימיות התורה, תורת החסידות, עוד מזמנו של הבעש"ט – שלא זו בלבד שהמים צריכים להיות מחוברים להמעיין, אלא עוד זאת, שלהקס"ד דהתוס'<REF>ד"ה שמא – [[בכורות]] נה, ב. וראה [[אגרות-קודש]] להרבי חי"ב ע' שמ.</REF> צריכים המים להיות זוחלין ויוצאין גם מחוץ למקום הטבילה, משא"כ אם נפסק המעיין אפילו מחוץ למקום הטבילה, אין לו דין מעיין גם במקום הטבילה.
ענין נוסף בדיני מעיין – שזהו התואר הניתן לפנימיות התורה, תורת החסידות, עוד מזמנו של הבעש"ט – שלא זו בלבד שהמים צריכים להיות מחוברים להמעיין, אלא עוד זאת, שלהקס"ד דהתוס'<REF>ד"ה שמא – [[בכורות]] נה, ב. וראה [[אגרות-קודש]] להרבי חלק י ע' שמ.</REF> צריכים המים להיות זוחלין ויוצאין גם מחוץ למקום הטבילה, משא"כ אם נפסק המעיין אפילו מחוץ למקום הטבילה, אין לו דין מעיין גם במקום הטבילה.


ובהקדמה – שמצינו עד"ז בנוגע להאדם הטובל במקוה (או במעיין), שאין הטמא נטהר אלא בעלייתו מן המקוה. ונוסף לזה צ"ל כן גם בנוגע להמעיין עצמו – שמימיו צריכים להיות זוחלין ויוצאין גם מחוץ למקום הטבילה.
ובהקדמה – שמצינו עד"ז בנוגע להאדם הטובל במקוה (או במעיין), שאין הטמא נטהר אלא בעלייתו מן המקוה. ונוסף לזה צ"ל כן גם בנוגע להמעיין עצמו – שמימיו צריכים להיות זוחלין ויוצאין גם מחוץ למקום הטבילה.
39,916

עריכות