מתנות לאביונים: הבדלים בין גרסאות בדף

מ
החלפת טקסט – " וע"ד " ב־" ועל דרך "
מ (החלפת טקסט – " ע"י " ב־" על ידי ")
מ (החלפת טקסט – " וע"ד " ב־" ועל דרך ")
שורה 7: שורה 7:
=== החילוק בין עני לאביון ===
=== החילוק בין עני לאביון ===


למרות שגם עני וגם אביון הינם אנשים שאין להם כסף די מחיתם, ישנו חילוק ברור בין שני אלו. ש"עני" אין פירושו שאין לו מאומה; יתכן שיש לו דברים אחרים, אלא שבנוגע לענין זה הרי הוא "עני", וע"ד שמצינו בדברי רז"ל<REF>[[כתובות]] סח, סע"א. וראה נדרים מא, רע"א.</REF> "עני בדעת", שונה מכך הינו ה"אביון"<REF>כפירוש [[רש"י]] משפטים כג, ו. פ' ראה טו, ד. תצא כד, יד.</REF> ש"תאב לכל דבר".
למרות שגם עני וגם אביון הינם אנשים שאין להם כסף די מחיתם, ישנו חילוק ברור בין שני אלו. ש"עני" אין פירושו שאין לו מאומה; יתכן שיש לו דברים אחרים, אלא שבנוגע לענין זה הרי הוא "עני", ועל דרך שמצינו בדברי רז"ל<REF>[[כתובות]] סח, סע"א. וראה נדרים מא, רע"א.</REF> "עני בדעת", שונה מכך הינו ה"אביון"<REF>כפירוש [[רש"י]] משפטים כג, ו. פ' ראה טו, ד. תצא כד, יד.</REF> ש"תאב לכל דבר".


לכן גם שם המצווה היא "מתנות לאביונים", מכיוון שגם כאשר עושים טובה ל"אביון", שאין לו מאומה – אין זה ענין של "צדקה", אלא ענין של "מתנה", שנעשה מזה "נייחא לנפשי'", שצריך להיות נחת רוח להנותן מזה גופא שהאביון מקבל ממנו את המתנה, – ע"ד שמצינו בדיני [[קדושין]], שאף שבדרך כלל צריך להיות "נתן הוא" דוקא, בכל זאת, ב"אדם חשוב" מקודשת גם באומרת "הילך מנה ואקדש אני לך", "דבההיא הנאה דקא מקבל מתנה מינה גמרה ומקניא לי' נפשה"<REF>[[קידושין]] ז, א.</REF> –מכיון שעשיית טובה להזולת, אפילו לילדים קטנים – נוגעת גם לעצמו.
לכן גם שם המצווה היא "מתנות לאביונים", מכיוון שגם כאשר עושים טובה ל"אביון", שאין לו מאומה – אין זה ענין של "צדקה", אלא ענין של "מתנה", שנעשה מזה "נייחא לנפשי'", שצריך להיות נחת רוח להנותן מזה גופא שהאביון מקבל ממנו את המתנה, – ע"ד שמצינו בדיני [[קדושין]], שאף שבדרך כלל צריך להיות "נתן הוא" דוקא, בכל זאת, ב"אדם חשוב" מקודשת גם באומרת "הילך מנה ואקדש אני לך", "דבההיא הנאה דקא מקבל מתנה מינה גמרה ומקניא לי' נפשה"<REF>[[קידושין]] ז, א.</REF> –מכיון שעשיית טובה להזולת, אפילו לילדים קטנים – נוגעת גם לעצמו.
39,916

עריכות