ברוך כבוד ה' ממקומו: הבדלים בין גרסאות בדף

מ
החלפת טקסט – " ע"י " ב־" על ידי "
מ (החלפת טקסט – " ." ב־".")
מ (החלפת טקסט – " ע"י " ב־" על ידי ")
שורה 16: שורה 16:
האופנים נמצאים בעולמות הנמוכים, שם מקבלים חיות מהמיות נה"י ולכן הם עובדים את ה' במידות הטבעיים. והשגתם היא באופן של עיגולים, כלומר, באופן מקיף. שאין להם השגה באור הא"ס, אלא הם עובדים באופן של הודאה לכללות מציאות הבורא ולא לפי דרגות והמשכות (שזוהי עבודת השרפים באמירתם קדוש).
האופנים נמצאים בעולמות הנמוכים, שם מקבלים חיות מהמיות נה"י ולכן הם עובדים את ה' במידות הטבעיים. והשגתם היא באופן של עיגולים, כלומר, באופן מקיף. שאין להם השגה באור הא"ס, אלא הם עובדים באופן של הודאה לכללות מציאות הבורא ולא לפי דרגות והמשכות (שזוהי עבודת השרפים באמירתם קדוש).


הם "ברעש גדול מתנשאים לעומת השרפים", כלומר, שכאשר שומעים הם את השרפים משבחים את הקב"ה, אזי כמו אדם השומע דבר נעלה ממנו, אך שאינו יכול להבינו אף שיודע שהוא דבר גדול, הרי הוא מתפעל במאוד. וכן השרפים מתפעלים במאוד ולכן מרעשים לעומתם. "שזהו בחי' הביטול שלהם למקורן מדת מלכותו ית', כמ"ש מלכותך מלכות כל עולמים וגו', שמתבטלין במציאות ע"י השרש שלהם".
הם "ברעש גדול מתנשאים לעומת השרפים", כלומר, שכאשר שומעים הם את השרפים משבחים את הקב"ה, אזי כמו אדם השומע דבר נעלה ממנו, אך שאינו יכול להבינו אף שיודע שהוא דבר גדול, הרי הוא מתפעל במאוד. וכן השרפים מתפעלים במאוד ולכן מרעשים לעומתם. "שזהו בחי' הביטול שלהם למקורן מדת מלכותו ית', כמ"ש מלכותך מלכות כל עולמים וגו', שמתבטלין במציאות על ידי השרש שלהם".


{{ציטוט|תוכן=והנה, המלאכים מחמת גודל עוצם השגתם ששפען וחיותן נמשך מבחי' שמו לבד, שהוא קדוש ומובדל; לכן הם בבחי' רצוא ושוב - רצוא ברשפי אש שלהבת מתלהטת להכלל באורו ית'. ושוב ביראה, שמחמת היראה הם חוזרים ונרתעים לאחוריהם, כענין שנאמר וירא העם וינועו ויעמדו מרחוק. ואומרים '''ברוך כבוד ה' ממקומו''' שיבורך ויומשך למטה ג"כ בבחי' גילוי כמו שהוא למעלה.|מקור=לקוטי תורה תצא דף לה, עמ' א.|מרכאות=כן}}
{{ציטוט|תוכן=והנה, המלאכים מחמת גודל עוצם השגתם ששפען וחיותן נמשך מבחי' שמו לבד, שהוא קדוש ומובדל; לכן הם בבחי' רצוא ושוב - רצוא ברשפי אש שלהבת מתלהטת להכלל באורו ית'. ושוב ביראה, שמחמת היראה הם חוזרים ונרתעים לאחוריהם, כענין שנאמר וירא העם וינועו ויעמדו מרחוק. ואומרים '''ברוך כבוד ה' ממקומו''' שיבורך ויומשך למטה ג"כ בבחי' גילוי כמו שהוא למעלה.|מקור=לקוטי תורה תצא דף לה, עמ' א.|מרכאות=כן}}
שורה 23: שורה 23:
מבאר האדמו"ר הזקן :ש{{הדגשה|הענין הוא כי מקור מקום כבוד ה' שהוא בחי' אנא אמלוך הנ"ל שעלה במח' ורצה"פ הנה הוא מיוחד וכלול כבר בהעלם בהעצמות אור א"ס ממש, רק שיצא מן ההעלם לגילוי במחשבה זו כו'.. ולזה אומרים ברוך כבוד ה' ממקומו ממקור מקומה של בחי' גילוי מח' זו מן ההעלם העצמות}}{{הערה|ד"ה ואולם חי אני תקס"ט.}}. כלומר, שפעולת האמירה היא גילוי והמשכת כללות הרצון בעולמות.
מבאר האדמו"ר הזקן :ש{{הדגשה|הענין הוא כי מקור מקום כבוד ה' שהוא בחי' אנא אמלוך הנ"ל שעלה במח' ורצה"פ הנה הוא מיוחד וכלול כבר בהעלם בהעצמות אור א"ס ממש, רק שיצא מן ההעלם לגילוי במחשבה זו כו'.. ולזה אומרים ברוך כבוד ה' ממקומו ממקור מקומה של בחי' גילוי מח' זו מן ההעלם העצמות}}{{הערה|ד"ה ואולם חי אני תקס"ט.}}. כלומר, שפעולת האמירה היא גילוי והמשכת כללות הרצון בעולמות.


וממשיך: ש"מה שהמלאכים מקדישים ומעריצים ואומרים ברוך כבוד ה' ממקומו", הוא שממשיכים את גילוי כבוד ה' לבי"ע, הוא "כמ"ש ואתה קדוש יושב. פי', בחי' ישיבה - השפלה, שמשפיל א"ע בחי' קדוש להיות יושב ונמשך למטה ע"י תהלות ישראל דוקא". והוא ע"י פרסה דוקא, והאור בוקע אותה{{הערה|לקוטי תורה צו דף ט, עמ' ב.}}.
וממשיך: ש"מה שהמלאכים מקדישים ומעריצים ואומרים ברוך כבוד ה' ממקומו", הוא שממשיכים את גילוי כבוד ה' לבי"ע, הוא "כמ"ש ואתה קדוש יושב. פי', בחי' ישיבה - השפלה, שמשפיל א"ע בחי' קדוש להיות יושב ונמשך למטה על ידי תהלות ישראל דוקא". והוא על ידי פרסה דוקא, והאור בוקע אותה{{הערה|לקוטי תורה צו דף ט, עמ' ב.}}.


ההמשכה שנעשית על ידה היא המשכה מאור הסובב, כיון שלפי אופן העבודה היא ההמשכה, וכפי שבקדוש נמשך לפי סדר ההשתשלשלות, כך כאן שהוא באופן של עיגול - סובב, לכן נמשך מאור הסובב.
ההמשכה שנעשית על ידה היא המשכה מאור הסובב, כיון שלפי אופן העבודה היא ההמשכה, וכפי שבקדוש נמשך לפי סדר ההשתשלשלות, כך כאן שהוא באופן של עיגול - סובב, לכן נמשך מאור הסובב.


אומר הצמח צדק: ש"כדי להיות ברוך כבוד ה' ממקומו, הוא ע"י את כל הארץ (דהיינו העלאת אותיות שבירת הכלים שבארץ, שעי"ז וימלא כבוד הנ"ל), ועי"ז סר צלם (של החיצונים כי בהתברר מהם האותיות שנפלו בשבה"כ הרי סר צלם וכו'..)"{{הערה|ד"ה ואולם חי אני בדרך מצותיך.}}. כלומר, שבכדי שיוכל להתפשט הכבוד, צריך להעלאת האותיות ע"י דיבורים בעניני קדושה, ובפרט אמירת שירה זו.
אומר הצמח צדק: ש"כדי להיות ברוך כבוד ה' ממקומו, הוא על ידי את כל הארץ (דהיינו העלאת אותיות שבירת הכלים שבארץ, שעי"ז וימלא כבוד הנ"ל), ועי"ז סר צלם (של החיצונים כי בהתברר מהם האותיות שנפלו בשבה"כ הרי סר צלם וכו'..)"{{הערה|ד"ה ואולם חי אני בדרך מצותיך.}}. כלומר, שבכדי שיוכל להתפשט הכבוד, צריך להעלאת האותיות על ידי דיבורים בעניני קדושה, ובפרט אמירת שירה זו.


{{הדגשה|מכבי}}
{{הדגשה|מכבי}}
39,916

עריכות