ואולך אתכם קוממיות (גובה האדם בגאולה): הבדלים בין גרסאות בדף

מ
נפלא!
מ (קטגוריה נוספת)
מ (נפלא!)
שורה 1: שורה 1:
"ואולך אתכם קוממיות" {{הערה|בחוקתי כו, יג.}} הינו פסוק בפרשת בחוקתי המרמז על היעוד בגאולה שגובה האנשים בגאולה ישתנה.
'''"ואולך אתכם קוממיות"'''{{הערה|[[בחוקתי]] כו, יג.}} הינו יעוד מ[[יעודי הגאולה]] המופיע ב[[פרשת בחוקתי]] המרמז על היעוד ב[[גאולה]] שגובה האנשים בגאולה ישתנה.


==היעוד==
==היעוד==
על הפסוק הפסוק ואלך אתכם קוממיות לומדת ה[[גמרא]] {{הערה|ב"ב עה, א. סנהדרין ק, א.}}  שהמילה קוממיות שפרושה קומה (דהיינו גובה) מדבר על הגובה של עם [[ישראל]] ב[[גאולה]] שיהיה שונה מהגובה של האנשים בזמן הזה,  
על הפסוק "ואלך אתכם קוממיות" לומדת ה[[גמרא]] {{הערה|[[בבא בתרא]] עה, א. [[סנהדרין]] ק, א.}}  שהמילה קוממיות שפרושה קומה (דהיינו גובה) מדבר על הגובה של [[עם ישראל]] ב[[גאולה]] שיהיה שונה מהגובה של האנשים בזמן הזה,  


לפי ר' מאיר גובה בני אדם ב[[גאולה]] יהיה מאתיים [[אמה]] (בערך מאה מטר) כפול מגובהו של [[אדם הראשון]] שהיה מאה [[אמה]] ולומד זאת מדיוק במילה קוממיות לשון רבים, שתי קומות (כפול ממידתו של אדה"ר).  
לפי רבי מאיר גובה בני אדם ב[[גאולה]] יהיה מאתיים [[אמה]] (בערך מאה מטר) כפול מגובהו של [[אדם הראשון]] שהיה מאה [[אמה]] ולומד זאת מדיוק במילה קוממיות לשון רבים, שתי קומות (כפול ממידתו של אדה"ר).  


ולפי ר' יהודה יהיה הגובה לעתיד לבוא מאה [[אמה]] (חמישים מטר) כגובה בנין ההיכל של [[בית המקדש]] עם כתליו (כי ללא הקירות אינו מאה אמה) ומוכיח מהפסוק  
ולפי רבי יהודה יהיה הגובה [[לעתיד לבוא]] מאה [[אמה]] (חמישים מטר) כגובה בנין ההיכל של [[בית המקדש]] עם כתליו (כי ללא הקירות אינו מאה אמה) ומוכיח זאת מהפסוק: {{ציטוטון|אשר בנינו כנטיעים מגודלים בנעוריהם בנותינו כזויות מחוטבות תבנית היכל}}'''.
'''"אשר בנינו כנטיעים מגודלים בנעוריהם בנותינו כזויות מחוטבות תבנית היכל"'''


==בחסידות==
==היעוד בתורת החסידות==
ב[[תורת החסידות]] מוסברת המחלוקת בין רבי מאיר  לרבי יהודה בצורה עמוקה יותר:


ב[[חסידות]] מוסבר המחלוקת בין ר' מאיר  לר' יהודה בצורה עמוקה יותר,
ישנם באדם שני סוגי עבודה ואופי, יש את מה שנקרא עבודת ה[[צדיקים]] שמטרתם ומעלתם שממשיכים [[אור]]ות ו[[גילוי]]ים עליונים למטה ב{{ה|עולם הזה}}. ויש את  מה שנקרא עבודת [[בעל תשובה|בעלי התשובה]] שעניינה להעלות דברים שאינם [[קדוש]]ים מהעולם הזה ולהפכם לקדושים וטובים. ובלשון [[החסידות]] עבודת הצדיקים מכונה "[[אור ישר]]" ועבודת ה[[בעלי תשובה]] "[[אור חוזר]]" ובכל אחד משני הסוגים האלה יש מעלה שאין בשני, וב[[גאולה]] יתאחדו שני הסוגים האלו ובכל אחד מ[[עם ישראל]] יהיה את שני הסוגים והמעלות.


ישנם באדם שני סוגי עבודה ואופי, יש את מה שנקרא עבודת ה[[צדיקים]] שמטרתם ומעלתם שממשיכים אורות וגילויים עליוניים למטה בעולם הזה. ויש את  מה שנקרא עבודת ה[[בעלי תשובה]] שענינה להעלות דברים שאינם קדושים מהעולם הזה ולהפכם לקדושים וטובים. ובלשון [[החסידות]] עבודת הצדיקים מכונה "[[אור ישר]]" ועבודת ה[[בעלי תשובה]] "[[אור חוזר]]" ובכל אחד משני הסוגים האלה יש מעלה שאין בשני וב[[גאולה]] התאחדו שני הסוגים האלו ובכל אחד מ[[עם ישראל]] יהיה את שני הסוגים והמעלות מאוחדים,
המחלוקת היא כיצד יהיה התכללות שני הסוגים והאופנים. לפי רבי מאיר הם יתאחדו רק ב[[נפש]] האדם אך ב[[גשמיות]] גוף האדם זה לא יתאחד וכל אחד מההאופנים יתבטא בצורה ומעשה נפרד ולכן סובר שגובה האדם יהיה מאתיים אמה, מאה לכל אופן וסוג.


המחלוקת היא כיצד יהיה התכללות שני הסוגים והאופנים. לפי ר' מאיר הם יתאחדו רק ב[[נפש]] האדם אך בגשמיות גוף האדם זה לא יתאחד וכל אחד מההאופנים יתבטא בצורה ומעשה נפרד ולכן סובר שגובה האדם יהיה מאתיים אמה, מאה לכל אופן וסוג.
ואילו לפי רבי יהודה שני אופני העבודה האלו יתאחדו ממש באדם, ובאותו מעשה שהוא עושה יהיה כלול גם ה"[[אור ישר]]" וגם ה"[[אור חוזר]]" והאחדות הזאת תחדור גם לגוף הגשמי ולכן סובר שגובה האדם יהיה רק מאה אמה כי במאה [[אמה]] יהיו כלולים שתי קומות.


ואילו לפי ר' יהודה שני אופני העבודה האלו יתאחדו ממש באדם, ובאותו מעשה שהוא עושה יהיה כלול גם ה"[[אור ישר]]" וגם ה"[[אור חוזר]]" והאחדות הזאת תחדור גם לגוף הגשמי ולכן סובר שגובה האדם יהיה רק מאה אמה כי במאה [[אמה]] יהיו כלולים שתי קומות.
ולפי ההסבר הזה גם יובנו יותר ההוכחות לשיטתם:
 
ולפי ההסבר הזה גם יובן יותר ההוכחות לשיטתם.
רבי יהודה גם לומד מהפסוק "ואולך אתכם קוממיות" את הלימוד שיהיו שתי קומות (כמובן מלשון הפסוק, "קוממיות", לשון רבים - שתי קומות) אלא שהוא מביא פסוק נוסף המחדש ששתי הקומות יהיו כלולים בקומה אחת, ולכן מוכיח מ[[בית המקדש]] ששם היו שני הבחינות של "[[אור ישר]]" ו"[[אור חוזר]]" כלולים ביחד {{הערה|[[ליקוטי שיחות]] חלק ז בחוקתי}}.
ר' יהודה גם לומד מהפסוק ואולך אתכם קוממיות את הלימוד שיהיו שתי קומות (כמובן מלשון הפסוק קוממיות לשון רבים שתי קומות) אלא שהוא מביא פסוק נוסף המחדש ששתי הקומות יהיו כלולים בקומה אחת, ולכן מוכיח מ[[בית המקדש]] ששם היו שני הבחינות של "[[אור ישר]]" ו"[[אור חוזר]]" כלולים ביחד {{הערה|[[ליקוטי שיחות]] חלק ז בחוקתי}}.


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}