7,240
עריכות
כתית למאור (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
כתית למאור (שיחה | תרומות) |
||
שורה 6: | שורה 6: | ||
==חיבורו על הש"ס== | ==חיבורו על הש"ס== | ||
המהרש"א חיבר פירוש על ה[[ש"ס]] אשר מודפס ברוב המהדורות של הש"ס, יחד עם פירוש מהר"ם וחכמת שלמה (מהרש"ל). פירושו של המהרש"א מתחלק לשניים: חלק אחד מכונה "חידושי הלכות" והוא מתמקד בעיקר בהבנת הפשט העמוק של דברי הגמרא הרש"י ובעיקר התוספות. חלקו נמצא בשתי מהדורות, אשר באחרונה נמצאים קטעים מפירושו של חתנו | המהרש"א חיבר פירוש על ה[[ש"ס]] אשר מודפס ברוב המהדורות של הש"ס, יחד עם פירוש מהר"ם וחכמת שלמה (מהרש"ל). פירושו של המהרש"א מתחלק לשניים: חלק אחד מכונה "חידושי הלכות" והוא מתמקד בעיקר בהבנת הפשט העמוק של דברי הגמרא הרש"י ובעיקר התוספות. חלקו נמצא בשתי מהדורות, אשר באחרונה נמצאים קטעים מפירושו של חתנו. | ||
:המהרש"ל הי' אחד ממגיהי הש"ס, ולכן רוב פירושו הינו הגהות לש"ס, אולם ישנן מסכתות אחדות שלא הספיק להגיה, ולכן המהרש"א הי' צריך למקד בהן את פירושו בהגהות. | |||
המהרש"ל הי' אחד ממגיהי הש"ס, ולכן רוב פירושו הינו הגהות לש"ס, אולם ישנן מסכתות אחדות שלא הספיק להגיה, ולכן המהרש"א הי' צריך למקד בהן את פירושו בהגהות. | |||
חלקו השני נקרא "חידושי אגדות" והוא פירוש על כל האגדתות שבש"ס, חיבור זה נדפס בתחילה על הספר עין יעקב, וצורף במשך השנים לאחר פירושו על הש"ס, ובשנים האחרונות משולב בו. | חלקו השני נקרא "חידושי אגדות" והוא פירוש על כל האגדתות שבש"ס, חיבור זה נדפס בתחילה על הספר עין יעקב, וצורף במשך השנים לאחר פירושו על הש"ס, ובשנים האחרונות משולב בו. | ||
על חיבורו זה אמר ה[[בעל שם טוב]] (הוספות לכתר שם טוב סימן ריז) שהמחברים עד המהרש"ל ועד בכלל, כתבו את חיבוריהם ב[[רוח הקודש]]. | על חיבורו זה אמר ה[[בעל שם טוב]] (הוספות לכתר שם טוב סימן ריז) שהמחברים עד המהרש"ל ועד בכלל, כתבו את חיבוריהם ב[[רוח הקודש]]. | ||
ועד שפירושו של המהרש"א - החידושי הלכות וגם החידושי אגדות - נתקבלו בכל תפוצות ישראל, אך מכל מקום - אומר [[אדמו"ר שליט"א|כ"ק אדמו"ר שליט"א]] - צריך להבינם בשכל. | :ועד שפירושו של המהרש"א - החידושי הלכות וגם החידושי אגדות - נתקבלו בכל תפוצות ישראל, אך מכל מקום - אומר [[אדמו"ר שליט"א|כ"ק אדמו"ר שליט"א]] - צריך להבינם בשכל. | ||
בפירושו על [[מסכת עירובין]] הביא המהרש"א (כשלמעשה הוא מראשוני בעלי הנגלה שמצטט מספרי הקבלה) את ענין ה[[גלגול|גלגולים]], ובשאר פירושו מביא כמה פעמים את "דעת המקובלים". | בפירושו על [[מסכת עירובין]] הביא המהרש"א (כשלמעשה הוא מראשוני בעלי הנגלה שמצטט מספרי הקבלה) את ענין ה[[גלגול|גלגולים]], ובשאר פירושו מביא כמה פעמים את "דעת המקובלים". |