ארבעת האמהות: הבדלים בין גרסאות בדף

הוסרו 664 בתים ,  8 ביולי 2012
נו.. כבר יותר ברור...
אין תקציר עריכה
(נו.. כבר יותר ברור...)
שורה 1: שורה 1:
ישנן ארבעת נשים שמהן יצא העם היהודי, ונקראים "'''ארבעת האמהות'''".
ישנן ארבעת נשים שמהן יצא העם היהודי, ונקראים "'''ארבעת האמהות'''".


א) [[שרה]] אשת [[אברהם]] -הולידה את [[יצחק]] (הולידה גם את [[ישמעאל]]). ב) [[רבקה]] אשת [[יצחק]] -הולידה את [[יעקב]] (הולידה גם את [[עשיו]]). ג) [[רחל]] אשת [[יעקב]] -הולידה את [[יוסף]] ואת בנימין. ד) [[לאה]] גם היא אשת [[יעקב]] -הולידה את ראובן, שמעון, לוי, [[יהודה]], יששכר וזבולון. רחל ולאה ביחד הולידו 8 מתוך 12 בנים ליעקב, שגדלו והפכו ל[[שבטים]].
*[[שרה]] אשת [[אברהם]] - הולידה את [[יצחק]] (הולידה גם את [[ישמעאל]]).
*[[רבקה]] אשת [[יצחק]] - הולידה את [[יעקב]] (הולידה גם את [[עשיו]]).
*[[רחל]] אשת [[יעקב]] - הולידה את [[יוסף]] ואת בנימין.
*[[לאה]] גם היא אשת [[יעקב]] - הולידה את ראובן, שמעון, לוי, [[יהודה]], יששכר וזבולון.
רחל ולאה ביחד הולידו 8 מתוך 12 בנים ליעקב, שגדלו והפכו ל[[שבטים]].


== אין קורין אמהות אלא לארבעה ==
== אין קורין אמהות אלא לארבעה ==


חז"ל אמרו{{הערת שוליים|1=[[מסכת ברכות]], טז, ב.}} כי ״אין קורין אבות אלא לשלשה ואין קורין
חכמינו אומרים{{הערת שוליים|1=[[מסכת ברכות]], טז, ב.}} "אין קורין אבות אלא לשלשה ([[אברהם]], [[יצחק]] ו[[יעקב]]) ואין קורין אמהות אלא לארבע (שרה, רבקה, רחל ולאה)". הרבי מקשה: בנוגע ל״אבות״ — מובן ש"אין קורין אבות אלא לשלשה", מכיון שכאו"א מישראל הוא בן של שלשת האבות אברהם יצחק ויעקב.
אמהות אלא לארבע". הרבי מקשה: בנוגע ל״אבות״ — מובן ש"אין קורין אבות אלא לשלשה", [[אברהם]] [[יצחק]] ו[[יעקב]], מכיון שכאו"א מישראל הוא בן של שלשת האבות אברהם יצחק ויעקב. אבל בנוגע ל"אמהות" — איך אפשר לומר שכאו"א מישראל הוא בן
 
של ארבע אמהות, שרה רבקה רחל ולאה, לכאורה, אם הוא משבט [[יוסף]] אינו בן
אבל בנוגע ל"אמהות" — איך אפשר לומר שכאו"א מישראל הוא בן של ארבע אמהות, שרה רבקה רחל ולאה, לכאורה, אם הוא משבט [[יוסף]] אינו בן
לאה (אלא בן רחל), ואם הוא משבט [[יהודה]] אינו בן [[רחל]] (אלא בן [[לאה]]).
לאה (אלא בן רחל), ואם הוא משבט [[יהודה]] אינו בן [[רחל]] (אלא בן [[לאה]]).


[[הרבי]] מסביר, כי כל י"ב השבטים מתחלקים לכ׳ סוגים כלליים — בני [[רחל]] ובני לאה,
וההסבר הוא{{הערת שוליים|גבורות ה' למהר"ל פ"ס. ועוד.}}: שבכל אחד מישראל יש הבחינות של כל ג' האבות וכל ד' האמהות, והיינו, שגם בבני לאה יש בחינת רחל, וגם בבני רחל יש בחינת לאה{{הערת שוליים|1=[[התוועדויות]] [[תשמ"ג]] ח"ב [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16056&st=%D7%90%D7%A8%D7%91%D7%A2+%D7%90%D7%9E%D7%94%D7%95%D7%AA&pgnum=83&hilite=abfe50f6-ce2d-45eb-92d6-ca3a3f842ef1 עמ' 1467].}}.
שבהם כלולים גם בני זלפה ובלהה, ובלשון הכתוב{{הערת שוליים|רות ד, טז.}}: ״כרחל ולאה אשר כנו
שתיהם את בית ישראל״, ועפ"ז, נמצא שלכל [[יהודי]] ישנם שלש אמהות כשם שיש לו שלשה אבות, והם שרה רבקה ורחל או שרה רבקה ולאה*.
 
שאלה זו נשאלת גם בגמרא בברכות שם: ״אמהות נמי, לא ידעינן אי מרחל קא אתינן, אי מלאה קא אתינן״. ומסיק שם:
״אלא עד הכא השיבי טפי לא חשיבי״. אבל מפורש ב[[תורת החסידות]], שבכל אחד מישראל יש הבחינות של כל ג׳
האבות וכל האמהות, והיינו, שגם בבני לאה יש בחינת רחל, וגם בבני רחל יש בחינת לאה.{{הערת שוליים|1=[[התוועדויות]] [[תשמ"ג]] ח"ב [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16056&st=%D7%90%D7%A8%D7%91%D7%A2+%D7%90%D7%9E%D7%94%D7%95%D7%AA&pgnum=83&hilite=abfe50f6-ce2d-45eb-92d6-ca3a3f842ef1 עמ' 1467].}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:אישים בתנ"ך]]
[[קטגוריה:אישים בתנ"ך]]