עשיו: הבדלים בין גרסאות בדף

הוסרו 7 בתים ,  17 בינואר 2012
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 16: שורה 16:


ולא כמו ישמעאל, שאעפ"י שגם הוא יצא [[אברהם אבינו|מאברהם]], אבל להיות שאמו היתה שפחתה המצרית של שרה, ולא נחשבה כאשתו של אברהם, שלא התגיירה כמו האמהות, לכן בנה - דינו כבן נח שלא התגייר.
ולא כמו ישמעאל, שאעפ"י שגם הוא יצא [[אברהם אבינו|מאברהם]], אבל להיות שאמו היתה שפחתה המצרית של שרה, ולא נחשבה כאשתו של אברהם, שלא התגיירה כמו האמהות, לכן בנה - דינו כבן נח שלא התגייר.
ולהיותו "בן האמה" - אינו יורש את אברהם.
ולהיותו "בן האמה" - אינו יורש את אברהם, מה שאין כן עשיו שנולד לרבקה אשת יצחק, נחשב לבן ויורש - כנ"ל, וכמו שנאמר "ירושה  לעשיו נתתי את הר שעיר", והיא הירושה שירש מנחלת אברהם, שנתן הקב"ה לאברהם ארץ עשרה עממים, שהם שבעת עמי כנען, וקיני קניזי וקדמוני, הן עמון ומואב ושעיר.


מה שאין כן עשיו שנולד לרבקה אשת יצחק, נחשב לבן ויורש - כנ"ל.
ואמנם ב[[גאולה]] האמיתית והשלימה, ינחלו ישראל גם ארצות שלושה עמים אלו - כהבטחת ה' לאברהם - כולל גם את הר שעיר, וכמו שכתוב "ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו והיתה לה' המלוכה", ואז גם יחזיר יעקב את עשיו אחיו מה[[קליפה]] אל הקדושה, כפי שהבטיחו בשעה שנפגשו: "עד אשר אבא אל אדוני שעירה".
 
וכמו שנאמר "ירושה  לעשיו נתתי את הר שעיר", והיא הירושה שירש מנחלת אברהם.
 
שנתן הקב"ה לאברהם ארץ עשרה עממים, שהם שבעת עמי כנען, וקיני קניזי וקדמוני, הן עמון ומואב ושעיר.
 
ואמנם ב[[גאולה]] האמיתית והשלימה, ינחלו ישראל גם ארצות שלושה עמים אלו - כהבטחת ה' לאברהם - כולל גם את הר שעיר, וכמו שכתוב "ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו והיתה לה' המלוכה".
 
ואז גם יחזיר יעקב את עשיו אחיו מה[[קליפה]] אל הקדושה, כפי שהבטיחו בשעה שנפגשו: "עד אשר אבא אל אדוני שעירה".


ולפי זה משמע, שאעפ"י שעשיו נפרד לגמרי בדרכי חייו - מיצחק, אבל בעצמיותו ופנימיותו הנעלמת - נשאר שייך ליצחק אביו, כדלהלן.  
ולפי זה משמע, שאעפ"י שעשיו נפרד לגמרי בדרכי חייו - מיצחק, אבל בעצמיותו ופנימיותו הנעלמת - נשאר שייך ליצחק אביו, כדלהלן.  


וזה שנאמר: "כי ביצחק יקרא לך זרע", ולמדו חז"ל: "ביצחק" ולא כל יצחק", דהיינו יעקב שהוא חלק מיצחק. משמע, ש"כל יצחק" כולל גם את עשיו.
וזה שנאמר: "כי ביצחק יקרא לך זרע", ולמדו חז"ל: "ביצחק" ולא כל יצחק", דהיינו יעקב שהוא חלק מיצחק. משמע, ש"כל יצחק" כולל גם את עשיו, ולכן גם קבורת ראשו של עשיו היה "בגו עטפיה דיצחק" - במערת המכפלה (בנפרד מגופו, כמסופר במדרש), שאעפ"י שגופו של עשיו נפרד מיצחק, דבר המסמל שבחיצוניותו ובדרכי חייו נפרד עשיו מדרך אביו, אבל "ראשו" - פנימיותו, היה בחיק אביו יצחק, משום שישראל אעפ"י שחטא ישראל הוא.
 
ולכן גם קבורת ראשו של עשיו היה "בגו עטפיה דיצחק" - במערת המכפלה (בנפרד מגופו, כמסופר במדרש).
 
שאעפ"י שגופו של עשיו נפרד מיצחק, דבר המסמל שבחיצוניותו ובדרכי חייו נפרד עשיו מדרך אביו, אבל "ראשו" - פנימיותו, היה בחיק אביו יצחק, משום שישראל אעפ"י שחטא ישראל הוא.


== זה לעומת זה ==
== זה לעומת זה ==
39,916

עריכות