מלך המשיח: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 289 בתים ,  19 באוקטובר 2011
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:
'''מלך המשיח''' הוא [[יעמוד מלך מבית דוד|מלך מבית דוד]], שנמשח ונבחר על ידי [[הקב"ה]] כדי לכוף את ה[[יהודים]] ל[[עבודת השם]] ולגאלם מה[[גלות]] ה[[רוחניות|רוחנית]] וה[[גשמיות|גשמית]] - להביא את ה[[גאולה]] האמיתית והשלימה.
'''מלך המשיח''' הוא [[יעמוד מלך מבית דוד|מלך מבית דוד]], שנמשח ונבחר על ידי [[הקב"ה]] כדי לכוף את ה[[יהודים]] ל[[עבודת השם]] ולגאלם מה[[גלות]] ה[[רוחניות|רוחנית]] וה[[גשמיות|גשמית]] - להביא את ה[[גאולה]] האמיתית והשלימה.


בדורנו, [[חסיד]]י [[חב"ד]] כמו [[יהודי]]ם רבים מאמינים כי מלך המשיח הוא [[כ"ק אדמו"ר שליט"א|הרבי מליובאוויטש]]; בהתבסס, בין היתר, על דברי הרבי ש"כל חסיד מאמין באמונה שלימה שהרבי שבדורו - '''בדוגמת נשיא דורנו''' - הוא הוא המשיח"{{הערה|משיחת ליל ה' ד[[חג הסוכות]] ה'[[תשמ"ז]]}}.
בדורנו, [[חסיד]]י [[חב"ד]] כמו [[יהודי]]ם רבים מאמינים כי מלך המשיח הוא [[כ"ק אדמו"ר שליט"א|הרבי מליובאוויטש]]; בהתבסס, בין היתר, על דברי הרבי ש"כל חסיד מאמין באמונה שלימה שהרבי שבדורו - '''בדוגמת נשיא דורנו''' - הוא הוא המשיח"{{הערה|משיחת ליל ה' ד[[חג הסוכות]] ה'[[תשמ"ז]]}}, כמו גם על פסק דין של רבנים ומורי הוראה (ביניהם הרב [[פנחס הירשפרונג]]) מ[[י"א בניסן]] [[תשנ"ב]] שקבעו כי הרבי כלול בהגדרה ההלכתית של [[בחזקת משיח]].


==שמו==
==שמו==
שמו של משיח נברא קודם [[:קטגוריה:בריאת העולם|בריאת העולם]]{{הערה|[[פרקי דרבי אליעזר]] פרק ג'.}}, וסימנך: בראשי"ת - בראשונה ראה תורה אף שם ינון{{הערה|סה"ק [[אגרא דכלא]], צירופי בראשית.}}. הוא נקרא בשם לפני שנולד{{הערה|מדרש חסירות ויתירות, בראשית, י"ד.}}, ושמו יתחדש לעתיד לבוא{{הערה|מדרש שלושה וארבעה, א', מ"ח.}}, הוא חקוק על אבן יקרה שנמצאת על-גבי ה[[מזבח]]{{הערה|ילקוט ראובני, בראשית, א', ב'.}} ועל [[אבן השתייה]].
שמו של משיח נברא קודם [[:קטגוריה:בריאת העולם|בריאת העולם]]{{הערה|[[פרקי דרבי אליעזר]] פרק ג'.}}, וסימנך: בראשי"ת - בראשונה ראה תורה אף שם ינון{{הערה|[[אגרא דכלא]], צירופי בראשית.}}. הוא נקרא בשם לפני שנולד{{הערה|מדרש חסירות ויתירות, בראשית, י"ד.}}, ושמו יתחדש לעתיד לבוא{{הערה|מדרש שלושה וארבעה, א', מ"ח.}}, הוא חקוק על אבן יקרה שנמצאת על-גבי ה[[מזבח]]{{הערה|ילקוט ראובני, בראשית, א', ב'.}} ועל [[אבן השתייה]].


במקורות מופיעים לו עשרות שמות וכינויים{{הערה|חלקם נתבאר בס' [[נצח ישראל]] ל[[המהר"ל]].}}, "ואלו ואלו דברי אלוקים חיים". בין המרכזיים שבהם: בר נפלי, חיורא דבית רבי, חנינא, ינון, שילה, אבי עד{{הערה|[[הרמב"ם]] ב[[אגרת תימן]].}}, אליהו, אפריים, גיבור, דוד, זורבבל, חיים, חליא, יוסף, ילד, יצחק, נהירא, נחש, פלא, צמח, צדק, ינון, חנינא, שילה, יוסף יצחק{{הערה|"ואנן (חסידים) נעני' אבתרייהו (בנוגע לרבותינו נשיאנו, ובפרט כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו) - יוסף שמו, שנאמר "יוסיף אדנ-י שנית ידו גו' ואסף נדחי ישראל גו'", יצחק שמו, שנאמר "אז ימלא שחוק פינו". (שיחת ש"פ תזו"מ [[תנש"א]] הערה 67).}}, מנחם{{הערה|פ"י דסנהדרין.}} מענדל{{הערה|"מנחם מענדל, '''שמו של משיח צדקנו וכינוי השם'''" - ספה"ש תנש"א ח"א עמ' 14.}}.
במקורות מופיעים לו עשרות שמות וכינויים{{הערה|חלקם נתבאר בס' [[נצח ישראל]] ל[[המהר"ל]].}}, "ואלו ואלו דברי אלוקים חיים". בין המרכזיים שבהם: בר נפלי, חיורא דבית רבי, חנינא, ינון, שילה, אבי עד{{הערה|[[הרמב"ם]] ב[[אגרת תימן]].}}, אליהו, אפריים, גיבור, דוד, זורבבל, חיים, חליא, יוסף, ילד, יצחק, נהירא, נחש, פלא, צמח, צדק, ינון, חנינא, שילה, יוסף יצחק{{הערה|"ואנן (חסידים) נעני' אבתרייהו (בנוגע לרבותינו נשיאנו, ובפרט כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו) - יוסף שמו, שנאמר "יוסיף אדנ-י שנית ידו גו' ואסף נדחי ישראל גו'", יצחק שמו, שנאמר "אז ימלא שחוק פינו". (שיחת ש"פ תזו"מ [[תנש"א]] הערה 67).}}, מנחם{{הערה|פ"י דסנהדרין.}} מענדל{{הערה|"מנחם מענדל, '''שמו של משיח צדקנו וכינוי השם'''" - ספה"ש תנש"א ח"א עמ' 14.}}.
שורה 11: שורה 11:
בדפוסים של [[תלמוד בבלי]] שבידנו מופיע השם "(מנחם) בן חזקיה", אבל במקומות אחרים{{הערה|ירושלמי ואיכ"ר שנסמנו להלן.}} מופיע 'מנחם' סתם, וייתכן שזוהי הוספת המדפיס{{הערה|דבר מלכות לפרשת תזו"מ שוה"ג להע' 67.}}.
בדפוסים של [[תלמוד בבלי]] שבידנו מופיע השם "(מנחם) בן חזקיה", אבל במקומות אחרים{{הערה|ירושלמי ואיכ"ר שנסמנו להלן.}} מופיע 'מנחם' סתם, וייתכן שזוהי הוספת המדפיס{{הערה|דבר מלכות לפרשת תזו"מ שוה"ג להע' 67.}}.


הנעלה יותר מבין השמות הוא 'משיח'; המורה על מעלתו כאדם שנמשח בשמן להנהיג את ישראל; הפחות יותר הוא 'בן דוד', היינו שאין לו מגרמי' כלום, וכל מעלתו היא [[דוד המלך]]; בדרך כלל במאמרי חז"ל המדברים על הצרות שקודם הגאולה, ב[[עקבתא דמשיחא]], נזכר המשיח כ'בן דוד'{{הערה|ע"פ [[רשימות|רשימת]] "אין בן דוד בא עד שיבוקש דג לחולה ולא ימצא", ט"ז [[סיון]] [[תש"א]], [[ליסבון]] שב[[פורטוגל]].}}.
הנעלה יותר מבין השמות הוא 'משיח'; המורה על מעלתו כאדם שנמשח בשמן להנהיג את ישראל; הפחות יותר הוא 'בן דוד', היינו שאין לו מגרמי' כלום, וכל מעלתו היא [[דוד המלך]]; בדרך כלל במאמרי חז"ל המדברים על הצרות שקודם הגאולה, ב[[עקבתא דמשיחא]], נזכר המשיח כ'בן דוד'{{הערה|ע"פ [[רשימות|רשימת]] "אין בן דוד בא עד שיבוקש דג לחולה ולא ימצא", ט"ז [[סיון]] [[תש"א]], [[ליסבון]] שב[[פורטוגל]] - נדפסה ב[[רשימות]] חוברת י"א.}}.


===משיח===
===משיח===
שורה 89: שורה 89:
===י"א ניסן===
===י"א ניסן===


לידתו (בגשמיות) של משיח דורנו ו[[נשיא הדור|נשיא דורנו]] - [[הרבי]] רבי מנחם מענדל שניאורסאהן, הייתה ב[[יום שישי]] ל[[פרשת מצורע]]{{הערה|חסידים מצאו רמז בכך ש[[משיח]] מכונה [[מצורע]], ראה [[מסכת סנהדרין]], צ"ח:, [[נצח ישראל]], פרקים מ"א-מ"ב, וש"נ.}}, [[י"א ניסן תרס"ב]], (18 באפריל 1902), בעיירה הרוסית-אוקראינית [[ניקולייב]] לר' [[לוי יצחק שניאורסון]] ומרת [[הרבנית חנה|חנה]]. עם לידתו שלח [[אדמו"ר הרש"ב]] ששה מברקים ובהם הדרכות מה לעשות עם התינוק.
לידתו הגשמית של משיח דורנו ו[[נשיא הדור|נשיא דורנו]] - [[הרבי]] רבי מנחם מענדל שניאורסאהן, הייתה ב[[יום שישי]] ל[[פרשת מצורע]]{{הערה|חסידים מצאו רמז בכך ש[[משיח]] מכונה [[מצורע]], ראה [[מסכת סנהדרין]], צ"ח:, [[נצח ישראל]], פרקים מ"א-מ"ב, וש"נ.}}, [[י"א ניסן תרס"ב]], (18 באפריל 1902), בעיירה הרוסית-אוקראינית [[ניקולייב]] לר' [[לוי יצחק שניאורסון]] ומרת [[הרבנית חנה|חנה]]. עם לידתו שלח [[אדמו"ר הרש"ב]] ששה מברקים ובהם הדרכות מה לעשות עם התינוק.


==משיח בכל דור==
==משיח בכל דור==
12,624

עריכות