חיים אברהם דובער לוין: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
ר' '''חיים אברהם דובער הכהן לוין''' (מכונה גם '''המלאך''') היה [[חסיד]] של [[אדמו"ר הרש"ב]] ומלמד ב[[ליובאוויטש]]. בעקבות סכסוך עזב את [[ליובאוויטש]], נסע ל[[ארצות הברית]] והקים חסידות שכונתה [[המלאכים]].
ר' '''חיים אברהם דובער הכהן לוין''' (מכונה גם '''המלאך''') היה [[חסיד]] של [[אדמו"ר הרש"ב]] ומלמד ב[[ליובאוויטש]]. בעקבות סכסוך עזב את [[ליובאוויטש]], נסע ל[[ארצות הברית]] והקים [[חסידות הכללית|חסידות]] שכונתה [[המלאכים]].


==הפולמוס==
==הפולמוס==


רא"ד הובא לעיירה [[ליובאוויטש]] על ידי הנגיד ר' [[מנחם מאניש מוניסזון]] כמלמד לבנו לייב ולצעירים נוספים. דרכו של רא"ד הייתה בלתי-שגרתית; הוא חינך את למידיו להיבדלות ממשפחתם, מחבריהם, למעט בדיבור, באכילה ובשינה, ולהיות שרויים ב[[מרה שחורה]]. מלבד זאת, הוא טענה כי אין שום חידוש ב[[תורת החסידות]], וכי הכל כתוב ב[[חקירה]]. [[אדמו"ר הריי"צ]] התנגד בחריפות לדרכו של רא"ד והביע את ביקורותו בפני רא"ד. בתגובה, התלונן רא"ד - בשנת [[תרס"ב]] - על אדמו"ר הריי"צ בפני [[אדמו"ר הרש"ב]]. אדמו"ר הרש"ב נזף בו קשות על שקריו. רא"ד נפגע, עזב את ליובאוויטש והחל מסתובב ב[[רוסיה]]{{הערה|בין היתר נפגש עם ר' [[חיים מבריסק]]. בפגישתם התעניין המלאך לדעת אם רבי חיים לומד את הספר [[מורה נבוכים]]. השיב רבי חיים כי הוא החל ללמוד את הספר, אך בפרק כ"א יש קטע שלא הבין, ולכן הוא לא מסוגל להמשיך הלאה. השיב לו המלאך כי [[אדמו"ר הצמח צדק]] בספרו [[דרך מצוותיך]] מבאר את הענין, והסביר אותו לרבי חיים. נענה רבי חיים בהתפעלות ואמר: "איהר זענט אן עילוי" (אתה עילוי)! שאל המלאך: והלא אין זה תירוץ שלי אלא תירוץ של אדמו"ר הצמח צדק? השיב לו רבי חיים: אכן, אבל "איהר לייגט דאס אראפ ווי אן עילוי (אתם מסבירים את הענין כעילוי)!.}}.  
ר' אברהם דובער הובא לעיירה [[ליובאוויטש]] על ידי הנגיד ר' [[מנחם מאניש מוניסזון]] כמלמד לבנו לייב ולצעירים נוספים. דרכו הייתה בלתי-שגרתית; הוא חינך את תלמידיו להיבדלות ממשפחתם, מחבריהם, למעט ב[[דיבור]], באכילה ובשינה, ולהיות שרויים ב[[מרה שחורה]]. מלבד זאת, הוא טען כי אין שום חידוש ב[[תורת החסידות]], וכי הכל כתוב ב[[חקירה]]. [[אדמו"ר הריי"צ]] התנגד בחריפות לדרכו והביע את ביקורותו בפניו. בתגובה, התלונן ר' אברהם דובער - בשנת [[תרס"ב]] - על אדמו"ר הריי"צ בפני [[אדמו"ר הרש"ב]]. אדמו"ר הרש"ב נזף בו קשות על שקריו. ר' אברהם דובער נפגע, עזב את ליובאוויטש והחל מסתובב ב[[רוסיה]]{{הערה|בין היתר נפגש עם ר' [[חיים מבריסק]]. בפגישתם התעניין 'המלאך' לדעת אם רבי חיים לומד את הספר [[מורה נבוכים]]. השיב רבי חיים כי הוא החל ללמוד את הספר, אך בפרק כ"א יש קטע שלא הבין, ולכן הוא לא מסוגל להמשיך הלאה. השיב לו המלאך כי [[אדמו"ר הצמח צדק]] בספרו [[דרך מצוותיך]] מבאר את הענין, והסביר אותו לרבי חיים. נענה רבי חיים בהתפעלות ואמר: "איהר זענט אן עילוי" (אתה עילוי)! שאל המלאך: והלא אין זה תירוץ שלי אלא תירוץ של אדמו"ר הצמח צדק? השיב לו רבי חיים: אכן, אבל "איהר לייגט דאס אראפ ווי אן עילוי (אתם מסבירים את הענין כעילוי)!.}}.  


לאחר [[מלחמת העולם הראשונה]] נזסע ל[[ארצות הברית]] והחל מקבץ סביבו בחורים, הוא חינכם באותה השיטה, ניתוק מהעולם, [[עצבות]] ו[[מרירות]] וכו'. הוא אסר עליהם ללמוד [[דא"ח]] מ[[רבותינו נשיאנו]] שאחרי [[אדמו"ר הצמח צדק]]. שיטתו זו זכתה בתחילה לתמיכה, אך לאחר מכן לביקורת קשה מראשי הישיבות שהיו אז ב[[ארצות הברית]].
לאחר [[מלחמת העולם הראשונה]] נסע ל[[ארצות הברית]] והחל מקבץ סביבו בחורים, הוא חינכם באותה השיטה, ניתוק מהעולם, [[עצבות]] ו[[מרירות]] וכו'. הוא אסר עליהם ללמוד [[דא"ח]] מ[[רבותינו נשיאנו]] שאחרי [[אדמו"ר הצמח צדק]]. שיטתו זו זכתה בתחילה לתמיכה, אך לאחר מכן לביקורת קשה מראשי הישיבות שהיו אז ב[[ארצות הברית]].


נלב"ע ב[[חג השבועות]] [[תרח"צ]]. לאחר פטירתו היו מתלמידיו שהגיעו ל[[חב"ד]] (משפחת צירקינד), היו שעברו ל[[חסידות סאטמר]] והיו שנשארו עם בנו ר' רפאל ונכדיו למשפחת פאהלער.
נלב"ע ב[[חג השבועות]] [[תרח"צ]]. לאחר פטירתו היו מתלמידיו שהגיעו ל[[חב"ד]] (משפחת צירקינד), היו שעברו ל[[חסידות סאטמר]] והיו שנשארו עם בנו ר' רפאל ונכדיו למשפחת פאהלער.