2,276
עריכות
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 5: | שורה 5: | ||
==משמעות המעמד== | ==משמעות המעמד== | ||
מעמד זה מובא ב[[חסידות]] כ[[קישורי תנאים]] בין הקב"ה לישראל, זה המעמד בו בחר ה' בישראל כ"עם סגולה". | מעמד זה מובא ב[[חסידות]] כ[[קישורי תנאים]] בין הקב"ה לישראל, זה המעמד בו בחר ה' בישראל כ"עם סגולה". | ||
חז"ל מלמדים שכל ה[[תורה]] כולה, גם ה[[תורה שבעל פה]] ואפילו "כל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש", וכל דברי "ה[[נביאים]] וה[[חכמים]] העומדים בכל דור ודור" - כולם "ניתן ל[[משה]] במתן-תורה ב[[הר סיני]]", "כל אחד ואחד קיבל את שלו מסיני". | חז"ל מלמדים שכל ה[[תורה]] כולה, גם ה[[תורה שבעל פה]] ואפילו "כל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש", וכל דברי "ה[[נביאים]] וה[[חכמים]] העומדים בכל דור ודור" - כולם "ניתן ל[[משה]] במתן-תורה ב[[הר סיני]]", "כל אחד ואחד קיבל את שלו מסיני". | ||
גם [[פנימיות התורה]], [[תורת הקבלה]] וה[[חסידות]], ניתנו ב[[הר סיני]], ואדרבה הם התגלו וניתנו בגלוי לעין כל יותר מהתורה הנגלית באותו המעמד. | גם [[פנימיות התורה]], [[תורת הקבלה]] וה[[חסידות]], ניתנו ב[[הר סיני]], ואדרבה הם התגלו וניתנו בגלוי לעין כל יותר מהתורה הנגלית באותו המעמד. | ||
במתן תורה התבטלה גזירת ה' "תחתונים לא יעלו לעליונים ועליונים לא ירדו לתחתונים", עד מתן תורה כל [[מצווה]] שקיימו, המצווה לא פעלה על החפץ עצמו, ממתן תורה התבטלה גזירת ה' ומאז קיום מצווה של יהודי פועל גם על גשמיות החפץ. | במתן תורה התבטלה גזירת ה' "תחתונים לא יעלו לעליונים ועליונים לא ירדו לתחתונים", עד מתן תורה כל [[מצווה]] שקיימו, המצווה לא פעלה על החפץ עצמו, ממתן תורה התבטלה גזירת ה' ומאז קיום מצווה של יהודי פועל גם על גשמיות החפץ. | ||
בנוסף, לפני מתן תורה לימוד התורה של יהודי היה כפי הכח שיש לנברא לקבל ולהבין, ואילו לאחר מתן תורה התורה ניתנה לרשות כל אחד. | בנוסף, לפני מתן תורה לימוד התורה של יהודי היה כפי הכח שיש לנברא לקבל ולהבין, ואילו לאחר מתן תורה התורה ניתנה לרשות כל אחד. | ||
==בני ישראל במעמד== | ==בני ישראל במעמד== | ||
מתן תורה היה הגילוי השלישי לו זכו [[בני ישראל]] מאז יציאתם ממצרים. הגילוי הראשון התרחש בשעת [[יציאת מצרים]], אז נגלה עליהם [[הקב"ה]] וגאלם. הגילוי השני התרחש בשעת [[קריעת ים סוף]], אז כל אחד הראה באצבעו ואמר "זה א-לי", והגילוי השלישי היה במעמד הר-סיני, והוא התחיל עם בואם למדבר סיני. | מתן תורה היה הגילוי השלישי לו זכו [[בני ישראל]] מאז יציאתם ממצרים. הגילוי הראשון התרחש בשעת [[יציאת מצרים]], אז נגלה עליהם [[הקב"ה]] וגאלם. הגילוי השני התרחש בשעת [[קריעת ים סוף]], אז כל אחד הראה באצבעו ואמר "זה א-לי", והגילוי השלישי היה במעמד הר-סיני, והוא התחיל עם בואם למדבר סיני. | ||
ע"פ ה[[חסידות]] כשיצאו בני ישראל ממצרים היו שקועים במ"ט שערי טומאה, לכן צווו על [[ספירת העומר]] ובכל יום עלו בקדושה עד למתן תורה. | ע"פ ה[[חסידות]] כשיצאו בני ישראל ממצרים היו שקועים במ"ט שערי טומאה, לכן צווו על [[ספירת העומר]] ובכל יום עלו בקדושה עד למתן תורה. | ||
ב[[חסידות]] מובא כי כל נשמות ישראל היו בעת מתן תורה. | ב[[חסידות]] מובא כי כל נשמות ישראל היו בעת מתן תורה. | ||
ב[[ספר התניא]] מסביר [[אדמו"ר הזקן]] שבמעמד מתן תורה התעלו כל ישראל לדרגות רוחניות נעלות ונשגבות ביותר, כמו האבות – [[אברהם]], [[יצחק]] ו[[יעקב]] וכמו [[משה רבינו]] "שלימות מבחר המין האנושי!" | ב[[ספר התניא]] מסביר [[אדמו"ר הזקן]] שבמעמד מתן תורה התעלו כל ישראל לדרגות רוחניות נעלות ונשגבות ביותר, כמו האבות – [[אברהם]], [[יצחק]] ו[[יעקב]] וכמו [[משה רבינו]] "שלימות מבחר המין האנושי!" | ||
שורה 22: | שורה 27: | ||
==הערבים== | ==הערבים== | ||
מספר ה[[מדרש]]: כשרצה ה' לתת לעם-ישראל את התורה, ביקש ערבים לכך שהיהודים ישמרו את התורה, אמרו היהודים: "אבותינו הקדושים - הם יהיו ערבים בעדנו, אך ה' לא קיבל תשובה זו אמרו עוד היהודים: "נביאינו יהיו ערבים בעדנו". אך גם תשובה זו לא הסכים הקדוש- ברוך-הוא לקבל. ואז אמרו היהודים: "בנינו ערבים בעדנו", כששמע ה' תשובה זו, מצאה חן בעיניו ונתן ליהודים את התורה. | מספר ה[[מדרש]]: כשרצה ה' לתת לעם-ישראל את התורה, ביקש ערבים לכך שהיהודים ישמרו את התורה, אמרו היהודים: "אבותינו הקדושים - הם יהיו ערבים בעדנו, אך ה' לא קיבל תשובה זו אמרו עוד היהודים: "נביאינו יהיו ערבים בעדנו". אך גם תשובה זו לא הסכים הקדוש- ברוך-הוא לקבל. ואז אמרו היהודים: "בנינו ערבים בעדנו", כששמע ה' תשובה זו, מצאה חן בעיניו ונתן ליהודים את התורה. | ||
[[הרבי]] מעורר לכך שמידי שנה ב[[חג השבועות]] יתאספו הילדים לשמיעת "עשרת הדברות". | [[הרבי]] מעורר לכך שמידי שנה ב[[חג השבועות]] יתאספו הילדים לשמיעת "עשרת הדברות". | ||
שורה 31: | שורה 37: | ||
התורה ניתנת כל יום מחדש ולכן מרכים בכל יום מחדש ב[[ברכות השחר]] את ברכת התורה ומסיימים "ברוך אתה ה' נותן התורה" לשון הווה. | התורה ניתנת כל יום מחדש ולכן מרכים בכל יום מחדש ב[[ברכות השחר]] את ברכת התורה ומסיימים "ברוך אתה ה' נותן התורה" לשון הווה. | ||
[[קטגוריה: ערכים במבט החסידות]] | [[קטגוריה: ערכים במבט החסידות]] |