מגילת רות: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 127 בתים ,  18 במאי 2011
אין תקציר עריכה
(דף חדש: '''מגילת רות''' היא אחת מחמשת המגילות שבתורה שבכתב. נוהגין לקרות מגילת רות בשבועות שהוא זמן מתן-תורה, …)
 
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''מגילת רות''' היא אחת מחמשת המגילות שבתורה שבכתב.
'''מגילת רות''' היא אחת מחמשת המגילות שבתורה שבכתב.
 
==שם המגילה==
מגילת רות נקראת על שמה של רות, ולא על שמה של גואלה וייבמה - בועז, למרות שהוא היה אדם חשוב יותר לכאורה, נשיא העם היהודי בעת ההיא. בכך מודגשת חשיבותה הנפלאה של אשה, כאשר היא מנצלת ומתווה את כוחותיה לנאמנות למשפחתה ולעם היהודי, היא בונה בזאת את יסודות הבית היהודי "כ[[רחל]] ולאה", ובכל היא מניחה אתה יסוד לגאולה השלימה{{הערה|1= [[אגרות קודש (אדמו"ר שליט"א)]] כרך יז אסרו חג השבועות, ה'תשי"ח [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/17/6299a&search=%D7%9E%D7%92%D7%99%D7%9C%D7%AA+%D7%A8%D7%95%D7%AA ו'רצט]}}.
==המנהג לקרוא את המגילה בשבועות==
נוהגין לקרות מגילת רות ב[[שבועות]] שהוא זמן מתן-תורה, כדי ללמוד שלא ניתנה תורה אלא על-ידי יסורין ועוני, כמו שהיה לרות כשנתגיירה, ואין מברכין כלום על קריאת מגילה זו{{הערה|כמו שנתבאר בסי' תצ [סעיף יז] - [[שו"ע אדמו"ר הזקן]] תצד, יג.}}.  מהטעמים לכך ש"נוהגין לקרות מגילת רות בשבועות"58 - "לפי שדוד המלך ע"ה מת בעצרת{{הערה|ירושלמי ביצה פ"ב ה"ד. ועוד.}} והקב"ה ממלא שנותיהם כו'{{הערה|ר"ה יא, א. וש"נ ("הקב"ה יושב וממלא שנותיהם של צדיקים מיום ליום כו'"}}, ובודאי בעצרת נולד, ומגילת רות נכתב לייחס דוד"{{הערה|[[תורת מנחם]] – ה – שנת תשי"ב – חלק שני, שיחת יום ב' דחג השבועות ה'תשי"ב. עמ' רנב.}}.ואף שאין מנהגנו כן – הרי זה רק בנוגע לקריאת מגילת רות בגשמיות, אבל בודאי שישנו הענין עצמו כו'{{הערה|שם.}}.
נוהגין לקרות מגילת רות ב[[שבועות]] שהוא זמן מתן-תורה, כדי ללמוד שלא ניתנה תורה אלא על-ידי יסורין ועוני, כמו שהיה לרות כשנתגיירה, ואין מברכין כלום על קריאת מגילה זו{{הערה|כמו שנתבאר בסי' תצ [סעיף יז] - [[שו"ע אדמו"ר הזקן]] תצד, יג.}}.  מהטעמים לכך ש"נוהגין לקרות מגילת רות בשבועות"58 - "לפי שדוד המלך ע"ה מת בעצרת{{הערה|ירושלמי ביצה פ"ב ה"ד. ועוד.}} והקב"ה ממלא שנותיהם כו'{{הערה|ר"ה יא, א. וש"נ ("הקב"ה יושב וממלא שנותיהם של צדיקים מיום ליום כו'"}}, ובודאי בעצרת נולד, ומגילת רות נכתב לייחס דוד"{{הערה|[[תורת מנחם]] – ה – שנת תשי"ב – חלק שני, שיחת יום ב' דחג השבועות ה'תשי"ב. עמ' רנב.}}.ואף שאין מנהגנו כן – הרי זה רק בנוגע לקריאת מגילת רות בגשמיות, אבל בודאי שישנו הענין עצמו כו'{{הערה|שם.}}.
 
==הקשר בין מגילת רות לעצרת==
מגילת רות נקראת על שמה של רות, ולא על שמה של גואלה וייבמה - בועז, למרות שהוא היה אדם חשוב יותר לכאורה, נשיא העם היהודי בעת ההיא. בכך מודגשת חשיבותה הנפלאה של אשה, כאשר היא מנצלת ומתווה את כוחותיה לנאמנות למשפחתה ולעם היהודי, היא בונה בזאת את יסודות הבית היהודי "כ[[רחל]] ולאה", ובכל היא מניחה אתה יסוד לגאולה השלימה{{הערה|1= [[אגרות קודש (אדמו"ר שליט"א)]] כרך יז אסרו חג השבועות, ה'תשי"ח [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/17/6299a&search=%D7%9E%D7%92%D7%99%D7%9C%D7%AA+%D7%A8%D7%95%D7%AA ו'רצט]}}.
 
מובא במדרש רות{{הערה|מדרש זוטא רות בתחלתו. יל"ש רות רמז תקצו. הובא בשו"ע אדה"ז שם}}: {{ציטוטון|ומה ענין רות אצל עצרת . . ללמדך שלא נתנה תורה אלא ע"י יסורין ועוני}}.
מובא במדרש רות{{הערה|מדרש זוטא רות בתחלתו. יל"ש רות רמז תקצו. הובא בשו"ע אדה"ז שם}}: {{ציטוטון|ומה ענין רות אצל עצרת . . ללמדך שלא נתנה תורה אלא ע"י יסורין ועוני}}.


39,916

עריכות