זלמן מדוברובנה (וועלקעס): הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
== ילדותו ==
החסיד רבי '''זלמן וועלקעס''' המכונה ר’ זלמן מ[[דוברובנה]] על שם עיר מגוריו, נולד בעיר [[ווילנה]] בירת ליטא.


עם השנים התפרסם רבי זלמן מדוברובנה כאחד מגדולי חסידיו של אדמו”ר הזקן. הוא עסק בעבודת השם, התפלל באריכות ולימוד החסידות היה אצלו לשם דבר. הוא נהג ללמוד בעמקות גדולה, במשך שעות רבות ברציפות, ללא שהוא חש את הנעשה סביבו.


החסיד רבי זלמן וועלקעס המכונה ר’ זלמן מ[[דוברובנה]] על שם עיר מגוריו, נולד בעיר [[ווילנה]] בירת ליטא.  
עד כדי כך היה מרוכז בלימוד החסידות, עד שיכל לעמוד בלילות החורף הארוכים לילה שלם על מקום אחד ולהעמיק בחסידות ולא היה מרגיש את העוברים לפניו.  


אביו היה מחסידי [[אדמו”ר הזקן]], אך למורת רוחו, כשבנו זלמן היה נער התרועע עם חברי תנועת ההשכלה, וכך ירד מדרכה של תורה, התרחק משמירת מצוות, עד ששקע בחטאים ועוונות.  
במקום אחר מסופר, כי היה לומר חסידות חמש עשרה שעות ברציפות ומתעמק כל כך עד שלא היה רואה ולא מרגיש את כל הנעשה סביבו.  


מצבו של הבן גרם צער רב לאב, והוא כחסיד נאמן שנסע תדיר לאדמו”ר הזקן, ביקש לקחת את בנו עמו לרבי. “דברי הרבי יכנסו אל ליבו של הנער והוא בודאי ישוב בתשובה שלימה” - אמר האב.
==ילדותו==


זלמן הצעיר לא הסכים להצטרף לאביו. כמה שניסה האבא בהפצרות ושיכנועים - ללא הועיל. כיבוד אב ואם היה אצלו ככל שאר המצוות שלא תפסו מקום. וכך למרות הנסיונות לשדלו להצטרף לנסיעה לרבי, סירב הבן בכל תוקף.  
אביו היה מ[[חסיד|חסידי]] [[אדמו"ר הזקן]], אך למורת רוחו, בנו זלמן בהיותו נער התרועע עם חברי תנועת ההשכלה, וירד מדרכה של תורה.


האבא לא רצה לצער את אדמו”ר הזקן ולכן לא סיפר לרבי כי בנו ירד מדרך התורה והמצוות. אולם לאחר שאדמו”ר הזקן בעצמו פנה אליו, באחת הפעמים שנכנס ל[[יחידות]], ושאלו, מדוע אין הבן מגיע אליו, הוכרח לגלות את הסוד: בני ירד מדרך הישר, ואינו מסכים לבוא הנה.  
בעקבות זאת, ביקש אביו לקחת את זלמן יחד איתו לאדמו"ר הזקן, אך זלמן לא הסכים להצטרף לאביו.


האבא לא רצה לצער את אדמו”ר הזקן ולכן לא סיפר לרבי כי בנו ירד מדרך התורה והמצוות. אולם לאחר שאדמו”ר הזקן בעצמו פנה אליו, באחת הפעמים שנכנס ל[[יחידות]], ושאלו, מדוע אין הבן מגיע אליו, הוכרח לגלות כי בנו ירד מדרך הישר.


== הנסיעה לרבי ==
== הנסיעה לרבי ==


לאחר זמן העתיקה משפחת וועלקעס את מקום מגוריה ועברה לדוברובנה. בעת שהתגוררו שם הסכים הבן זלמן לבוא אל אדמו”ר הזקן. האב נסע מיד עם בנו לרבי. לא ארך הזמן והבן נכנס ליחידות.


לאחר זמן העתיקה משפחת וועלקעס את מקום מגוריה ועברה לדוברובנה. בעת שהתגוררו שם הסכים סוף סוף הבן זלמן לבוא אל אדמו”ר הזקן.
ביחידות דיבר אליו אדמו”ר הזקן דברי כיבושין. בעקבות דבריו של הרבי, כבר בעמדו ביחידות נהפך לאיש אחר לגמרי.  
 
שמחה גדולה שמח האב, ומיד נסע עם בנו לרבי. לא ארך הזמן והבן נכנס ליחידות.
 
ביחידות דיבר אליו אדמו”ר הזקן דברי כיבושין. הרבי הוכיחו על דבר היותו עובר עבירות חמורות, וכי דרכו דרך עקלתון שאחריתה תחתית שאול. דברי הרבי שיצאו מן הלב נכנסו לליבו כחץ, עד שבעמדו ביחידות נהפך לאיש אחר לגמרי.  


מאז שב בתשובה שלימה בכל לבו ונפשו, והפך לחסיד ומקושר לאדמו”ר הזקן.  
מאז שב בתשובה שלימה בכל לבו ונפשו, והפך לחסיד ומקושר לאדמו”ר הזקן.  
כך בהשפעת הרבי השתנה הנער זלמן מן הקצה אל הקצה. מבירא עמיקתא עלה מעלה מעלה לאיגרא רמה והפך לחסיד גדול ומקושר.
== התעמקות עצומה בתורת החסידות ==
את ראשו השקיע הנער הצעיר בתורת החסידות. הוא עמל ויגע רבות בלימוד החסידות עד שהחל להבין היטב סוגיות עמוקות בחסידות.
עם השנים התפרסם רבי זלמן מדוברובנה כאחד מגדולי חסידיו של אדמו”ר הזקן. הוא עסק ב[[עבודת השם]], התפלל באריכות כדרך החסידים הגדולים ולימוד החסידות היה אצלו לשם דבר. הוא נהג ללמוד בעמקות גדולה, במשך שעות רבות ברציפות, ללא שהוא חש את הנעשה סביבו.
עד כדי כך היה מרוכז בלימוד החסידות, עד שיכל לעמוד בלילות החורף הארוכים לילה שלם על מקום אחד ולהעמיק בחסידות ולא היה מרגיש את העוברים לפניו.
במקום אחר מסופר, כי היה לומר חסידות חמש עשרה שעות ברציפות ומתעמק כל כך עד שלא היה רואה ולא מרגיש את כל הנעשה סביבו.


== בעל צדקה גדול ==
== בעל צדקה גדול ==


עשיר גדול היה וממון רב פיזר לצדקה. מספרים כי על שולחנו היו מונחים כל העת שלוש תיבות ובהם מטבעות רבים:  
עשיר גדול היה וממון רב פיזר לצדקה. מספרים כי על שולחנו היו מונחים כל העת שלוש תיבות ובהם מטבעות רבים:  
שורה 56: שורה 33:
ובכל זאת אמר ר’ פנחס לאדמו”ר הזקן, כי רבי זלמן מדוברובנה גדול ממנו במצות הצדקה. וכך הסביר את גדולתו של ר’ זלמן: “הפרש אחד יש ביני ובין ר’ זלמן. ר’ זלמן אינו פותח את היד להביט כמה מטבעות יש שם, ואילו אני, הגם שאני נותן הכל לעני, אני פותח את היד להביט כמה יש שם”.  
ובכל זאת אמר ר’ פנחס לאדמו”ר הזקן, כי רבי זלמן מדוברובנה גדול ממנו במצות הצדקה. וכך הסביר את גדולתו של ר’ זלמן: “הפרש אחד יש ביני ובין ר’ זלמן. ר’ זלמן אינו פותח את היד להביט כמה מטבעות יש שם, ואילו אני, הגם שאני נותן הכל לעני, אני פותח את היד להביט כמה יש שם”.  


ב[[כ”ד טבת תרע”ג צ"ל: תקע"ג]] [[הסתלק]] אדמו”ר הזקן. ובשבועות שלאחר מכן ביקש [[אדמו”ר האמצעי]] לדאוג לקבץ את דמי המעמד אליו. לתפקיד החשוב הזה מינה שניים מגדולי החסידים שכאמור היו בעלי צדקה גדולים, הלא הם החסידים הנ”ל - ר’ זלמן מדוברובנה ור’ פנחס רייזעס.  
==מקושר לאדמו"ר האמצעי==
 
ב[[כ"ד טבת תקע"ג]] [[הסתלקות|הסתלק]] אדמו”ר הזקן. ובשבועות שלאחר מכן ביקש [[אדמו"ר האמצעי]] לדאוג לקבץ את [[דמי מעמד|דמי המעמד]] אליו. לתפקיד החשוב הזה מינה שניים מגדולי החסידים שכאמור היו בעלי צדקה גדולים, הלא הם החסידים הנ”ל - ר’ זלמן מדוברובנה ור’ פנחס רייזעס.  


באגרת קודש מחודש שבט תרע”ג כותב להם כ”ק אדמו”ר האמצעי:  
באגרת קודש מחודש [[שבט]] [[תרע"ג]] כותב להם כ”ק אדמו”ר האמצעי:  


“והנה אהוביי אחיי ורעיי, ידידיי ר’ פנחס ור’ זלמן מדובראוונע, לדרוש ולחקור אצל כל ה[[שד”ר]] אולי נמצא בידם אף מעט מזעיר ממעות מעמד הקדום, ובפרט אצל ידידי . . אשר שמעתי שיש בידו סך זה, ומסתמא ישתדלו ככל אשר יוכלו . . דברי ידידכם, הנאמן בבריתכם כל הימים מלב ונפש ממש”.  
“והנה אהוביי אחיי ורעיי, ידידיי ר’ פנחס ור’ זלמן מדובראוונע, לדרוש ולחקור אצל כל ה[[שד"ר]] אולי נמצא בידם אף מעט מזעיר ממעות מעמד הקדום, ובפרט אצל ידידי . . אשר שמעתי שיש בידו סך זה, ומסתמא ישתדלו ככל אשר יוכלו . . דברי ידידכם, הנאמן בבריתכם כל הימים מלב ונפש ממש”.  


ב[[בית רבי]] מסופר כי לאחר פטירת אדמו”ר הזקן היה רבי זלמן מדוברובנה מקושר לבנו כ”ק אדמו”ר האמצעי וכמה פעמים התאכסנו בביתו רבותינו.  
ב[[בית רבי (ספר)|בית רבי]] מסופר כי לאחר פטירת אדמו”ר הזקן היה רבי זלמן מדוברובנה מקושר לבנו כ”ק אדמו”ר האמצעי וכמה פעמים התאכסנו בביתו רבותינו.  


קודם פטירתו כתב [[פ”נ]] לכ”ק אדמו”ר האמצעי ושם כתב שאדמו”ר יעורר רחמים רבים עליו שיזכה להיכנס לגיהנום תיכף אחר פטירתו. ולאחר פטירתו בצוואתו מצאו כתוב שאין לו שום דבר במה להישען ליום הדין כי אם על כח אדמו”ר ועל כח הצדקה.  
קודם פטירתו כתב [[פ"נ]] לכ”ק אדמו”ר האמצעי ושם כתב שאדמו”ר יעורר רחמים רבים עליו שיזכה להיכנס לגיהנום תיכף אחר פטירתו. ולאחר פטירתו בצוואתו מצאו כתוב שאין לו שום דבר במה להישען ליום הדין כי אם על כח אדמו”ר ועל כח הצדקה.  


עובד, משכיל ואיש חסד היה ר’ זלמן מדוברובנה
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הזקן|ו]]
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הזקן|ו]]
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר האמצעי|ו]]
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר האמצעי|ו]]