עושר: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 8 בתים ,  17 באפריל 2011
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''עושר''', הוא כינוי למי שיש לו ממון.
'''עשיר''', הוא כינוי למי שיש לו ממון, ואילו '''עני''' הוא אדם שאין לו ממון, (על פי ההלכה - אדם שאין לו מאתים זוז).


עושר הוא סימן על ישרותו הרוחנית של העשיר. כך מבואר בגמרא ב"מ דף לה. ותומת ישרים תנחם.
[[אדמו"ר הזקן]] מבאר כי על ידי שאדם מביא חומש מנכסיו [[לצדקה]], מעלה בזאת את כל ממונו לקדושה.
 
[[אדמו"ר הזקן]] מבאר כי על ידי שמביא חומש מנכסיו [[לצדקה]], מעה בזאת את כל ממונו לקדושה.


== עושר רוחני ==
== עושר רוחני ==
שורה 9: שורה 7:
עושר רוחני נמדד אחרת. ב[[היום יום]]{{הערת שוליים|1=[[ט' בניסן]].}} כתוב: לא בתים וכסף הוא העושר היהודי. העושר היהודי הנצחי הוא, שאנו יהודים השומרים תורה ומצוות ומביאים לעולם ילדים ונכדים השומרים תורה ומצוות.
עושר רוחני נמדד אחרת. ב[[היום יום]]{{הערת שוליים|1=[[ט' בניסן]].}} כתוב: לא בתים וכסף הוא העושר היהודי. העושר היהודי הנצחי הוא, שאנו יהודים השומרים תורה ומצוות ומביאים לעולם ילדים ונכדים השומרים תורה ומצוות.


== נסיון העושר ==
== נסיון העושר ונסיון העוני ==
כאשר רבי [[אברהם יהושע העשיל מקופיטשניץ]] אמר לרבי כי "עשירות – היא נסיון, והנני פוחד מהנסיון של עשירות", אמר לו הרבי: גם עניות היא נסיון, ואדרבה, הנסיון דעניות – שגורם ליגיעה וצער כו' – גרוע וקשה יותר{{הערת שוליים|ראה גם תו"מ חכ"א ריש ע' 275. וש"נ.}}, ועד כדי כך שאמרו חז"ל{{הערת שוליים|1=ראה [[עירובין]] מא, ב.}} שעניות מעבירה את האדם על דעתו ועל דעת קונו! וכיון שכן, מוטב איפוא שיהי' הנסיון של עשירות!...
כאשר רבי [[אברהם יהושע העשיל מקופיטשניץ]] אמר לרבי כי "עשירות – היא נסיון, והנני פוחד מהנסיון של עשירות", אמר לו הרבי: גם עניות היא נסיון, ואדרבה, הנסיון דעניות – שגורם ליגיעה וצער כו' – גרוע וקשה יותר{{הערת שוליים|ראה גם תו"מ חכ"א ריש ע' 275. וש"נ.}}, ועד כדי כך שאמרו חז"ל{{הערת שוליים|1=ראה [[עירובין]] מא, ב.}} שעניות מעבירה את האדם על דעתו ועל דעת קונו! וכיון שכן, מוטב איפוא שיהי' הנסיון של עשירות!...


39,916

עריכות