39,916
עריכות
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
''' | '''עשיר''', הוא כינוי למי שיש לו ממון, ואילו '''עני''' הוא אדם שאין לו ממון, (על פי ההלכה - אדם שאין לו מאתים זוז). | ||
[[אדמו"ר הזקן]] מבאר כי על ידי שאדם מביא חומש מנכסיו [[לצדקה]], מעלה בזאת את כל ממונו לקדושה. | |||
[[אדמו"ר הזקן]] מבאר כי על ידי | |||
== עושר רוחני == | == עושר רוחני == | ||
שורה 9: | שורה 7: | ||
עושר רוחני נמדד אחרת. ב[[היום יום]]{{הערת שוליים|1=[[ט' בניסן]].}} כתוב: לא בתים וכסף הוא העושר היהודי. העושר היהודי הנצחי הוא, שאנו יהודים השומרים תורה ומצוות ומביאים לעולם ילדים ונכדים השומרים תורה ומצוות. | עושר רוחני נמדד אחרת. ב[[היום יום]]{{הערת שוליים|1=[[ט' בניסן]].}} כתוב: לא בתים וכסף הוא העושר היהודי. העושר היהודי הנצחי הוא, שאנו יהודים השומרים תורה ומצוות ומביאים לעולם ילדים ונכדים השומרים תורה ומצוות. | ||
== נסיון העושר == | == נסיון העושר ונסיון העוני == | ||
כאשר רבי [[אברהם יהושע העשיל מקופיטשניץ]] אמר לרבי כי "עשירות – היא נסיון, והנני פוחד מהנסיון של עשירות", אמר לו הרבי: גם עניות היא נסיון, ואדרבה, הנסיון דעניות – שגורם ליגיעה וצער כו' – גרוע וקשה יותר{{הערת שוליים|ראה גם תו"מ חכ"א ריש ע' 275. וש"נ.}}, ועד כדי כך שאמרו חז"ל{{הערת שוליים|1=ראה [[עירובין]] מא, ב.}} שעניות מעבירה את האדם על דעתו ועל דעת קונו! וכיון שכן, מוטב איפוא שיהי' הנסיון של עשירות!... | כאשר רבי [[אברהם יהושע העשיל מקופיטשניץ]] אמר לרבי כי "עשירות – היא נסיון, והנני פוחד מהנסיון של עשירות", אמר לו הרבי: גם עניות היא נסיון, ואדרבה, הנסיון דעניות – שגורם ליגיעה וצער כו' – גרוע וקשה יותר{{הערת שוליים|ראה גם תו"מ חכ"א ריש ע' 275. וש"נ.}}, ועד כדי כך שאמרו חז"ל{{הערת שוליים|1=ראה [[עירובין]] מא, ב.}} שעניות מעבירה את האדם על דעתו ועל דעת קונו! וכיון שכן, מוטב איפוא שיהי' הנסיון של עשירות!... | ||
עריכות