תניא מהדורא קמא: הבדלים בין גרסאות בדף

שורה 8: שורה 8:
ב[[חודש חשוון]] שנת [[תשל"ח]] הגיעו ארגזים של ספרים וכתבי יד חדשים מ[[פולין]] שהכילו עניינים בחסידות מ[[נשיאי חב"ד]] שטרם הודפסו. למרות מצבו הבריאותי של [[הרבי]] (היה זה פחות מחודש לאחר המאורע בליל [[שמיני עצרת תשל"ח]]) הוא יצא ל[[ספרית ליובאוויטש]] לראות את הספרים ונתן הוראות שונות בנוגע אליהם. חצי שנה לאחר מכן, ב[[קיץ]] [[תשל"ח]], הורה הרבי ב[[התוועדות]] שה[[ועד להפצת שיחות]] יוציאו לאור את ה"מהדורא קמא" של ספר התניא והרבי ביקש שדווקא ה[[תמימים]] יעסקו בעריכת הספר. הוראה נוספת ניתנה למזכיר הרב [[חיים חודקוב]] שקיבל מהרבי כתב יד של הקונטרס [[אמרי בינה]] שהכיל את גם כתב-יד של תניא מהדורא קמא ואמר שהרבי הורה להכין על פי עותק זה מהדורה מדעית. בתוך הספר היה מונח פתק קטן בכתב ידו של הרבי בו היה כתוב: {{ציטוטון|תניא בכמה וכמה שינויים. פרק ל' ופרק ל"ב - עדיין לא (נכתבו ו)הוכנסו}}.
ב[[חודש חשוון]] שנת [[תשל"ח]] הגיעו ארגזים של ספרים וכתבי יד חדשים מ[[פולין]] שהכילו עניינים בחסידות מ[[נשיאי חב"ד]] שטרם הודפסו. למרות מצבו הבריאותי של [[הרבי]] (היה זה פחות מחודש לאחר המאורע בליל [[שמיני עצרת תשל"ח]]) הוא יצא ל[[ספרית ליובאוויטש]] לראות את הספרים ונתן הוראות שונות בנוגע אליהם. חצי שנה לאחר מכן, ב[[קיץ]] [[תשל"ח]], הורה הרבי ב[[התוועדות]] שה[[ועד להפצת שיחות]] יוציאו לאור את ה"מהדורא קמא" של ספר התניא והרבי ביקש שדווקא ה[[תמימים]] יעסקו בעריכת הספר. הוראה נוספת ניתנה למזכיר הרב [[חיים חודקוב]] שקיבל מהרבי כתב יד של הקונטרס [[אמרי בינה]] שהכיל את גם כתב-יד של תניא מהדורא קמא ואמר שהרבי הורה להכין על פי עותק זה מהדורה מדעית. בתוך הספר היה מונח פתק קטן בכתב ידו של הרבי בו היה כתוב: {{ציטוטון|תניא בכמה וכמה שינויים. פרק ל' ופרק ל"ב - עדיין לא (נכתבו ו)הוכנסו}}.


לגבי העימוד של המהדורה הנוכחית הורה הרבי שאין חובה שיהיה תואם לתניא הרגיל {{הערת שוליים|זה למרות שדעתו של הרבי שאין לשנות את עמוד התניא, במקרה רגיל}}  . בראש כל עמוד תופיע הכותרת "לקוטי אמרים". הרבי ביקש מהמערכת לאתר כתבי יד נוספים של המהודרה קמא, מאחר וללא ספק היה לספר התניא מספר מהדורות קודמות, כאשר המהדורה המדוייקת ביותר תופיע במרכז ובהערות השוליים הם יושוו לכתבי-יד נוספים.
לגבי העימוד של המהדורה הנוכחית הורה הרבי שאין חובה שיהיה תואם לתניא הרגיל {{הערת שוליים|זה למרות שדעתו של הרבי שאין לשנות את עמוד התניא, במקרה רגיל}}  . בראש כל עמוד תופיע הכותרת "לקוטי אמרים". הרבי ביקש מהמערכת לאתר כתבי יד נוספים של המהודרה קמא, מאחר וללא ספק היה לספר התניא מספר מהדורות קודמות, כאשר המהדורה המדוייקת ביותר תופיע במרכז ובהערות השוליים הם יושוו לכתבי-יד נוספים, תוך ציון הסיבות האפשריות לשינויים.


צוות העורכים ב"ועד להפצת שיחות" היה; הרב [[נחמן שפירא]] והרב [[יעקב לייב אולטיין]]. עובדים נוספים: הרב [[שניאור זלמן חנין]] והרב [[שלום ג'ייקובסון]].  
צוות העורכים ב"ועד להפצת שיחות" היה; הרב [[נחמן שפירא]] והרב [[יעקב לייב אולטיין]]. עובדים נוספים: הרב [[שניאור זלמן חנין]] והרב [[שלום ג'ייקובסון]].  
שורה 17: שורה 17:
בסוף שנת [[תשמ"א]] פנה הרבי לצוות העובדים ותמה על ההתקדמות האיטית של העבודה. הרבי הבהיר שרצונו שהספר יודפס מוקדם ככל האפשר. בעקבות כך הוצרכו להגיש מידי שבוע דו"ח על התקדמות העבודה.
בסוף שנת [[תשמ"א]] פנה הרבי לצוות העובדים ותמה על ההתקדמות האיטית של העבודה. הרבי הבהיר שרצונו שהספר יודפס מוקדם ככל האפשר. בעקבות כך הוצרכו להגיש מידי שבוע דו"ח על התקדמות העבודה.


באותה תקופה כבר נעשתה רוב העבודה של השוואות הנוסחאות, אך הרבי הורה שבנוסף לכך יכינו העורכים גם הערות בהן יצויינו בדרך אפשר הסיבות לשינויים שבין ה"מהדורא קמא" למהדורא הסופית של ספר התניא.
==הדפסת הספר==
 
עבודה זו הייתה אז ממש בשלביה הראשוניים, ולמרות שמדובר בעבודה ענקית - הן מבחינת עריכת החומר והן מבחינת הסידור מחדש של כל העמודים - הרבי לא נתן שהדבר ייגרע מהקצב המהיר.
 
בשלב מסויים הועלתה בפני הרבי האפשרות שהספר יודפס בדפוס של ה"ועד להפצת שיחות", הנמצא בבנין המשרדים שמעל [[הזאל הגדול]] ב-[[770]] (צעד שהיה די נדיר). הרבי הסכים לכך, אך ברוח הקצב המהיר שדרש, צירף להסכמתו את ההוראה: כיוון שכך, אין צורך להמתין לגמר הכנת כל הספר ואז למוסרו לדפוס, אלא להדפיס לאלתר כל "בויגן" שנגמרה הכנתו.
בשלב מסויים הועלתה בפני הרבי האפשרות שהספר יודפס בדפוס של ה"ועד להפצת שיחות", הנמצא בבנין המשרדים שמעל [[הזאל הגדול]] ב-[[770]] (צעד שהיה די נדיר). הרבי הסכים לכך, אך ברוח הקצב המהיר שדרש, צירף להסכמתו את ההוראה: כיוון שכך, אין צורך להמתין לגמר הכנת כל הספר ואז למוסרו לדפוס, אלא להדפיס לאלתר כל "בויגן" שנגמרה הכנתו.