ראש תוך סוף הם שלוש דרגות כלליות להם מתחלקים הכלים. שלוש בחינות אלו הם: פנימיות הכלים, אמצע הכלים וחיצוניות הכלים. גם עשר הספירות מתחלקות לראש תוך וסוף, ואלו הם ג' הפרקים חב"ד, חג"ת, נה"י.

בספירות

הספירות העיקריות מתחלקות לראש תוך וסוף, ואלו הם שלוש הפרקים חב"ד, חג"ת, נה"י. חב"ד הם הספירות הראשונות בכל עולם ובהן מתקבל האור מהעולם שמעליהם. בכך הם פנימיות העולם, כמו פנימיות הכלי המקבלת את האור. נה"י הם הספירות הקשורות להשפעת האור לעולם נמוך יותר, ולכן הם חיצוניות הכלי. חג"ת הם עיקר אותו עולם, ולכן הם פנימיות הכלי, עיקר הכלי.

גם כל כספירה מתחלקת לראש תוך סוף, ע"י התכללותה מכל הספירות האחרות. חב"דשבה הוא בבחינת ראש ופנימיות הכלים, שבו שורה ממש האור, חג"ת שבה הוא בבחינת תוך הכלים שהוא בבחינת אמצעי להעברת השפע לחיצוניות הכלים והנה"י שבה הוא בבחינת חיצוניות הכלים.

בגוף האדם

מבואר בחסידות שבגוף האדם הגשמי העצמות הגידים והבשר הם בבחינת ראש תוך וסוף. העצמות הם בבחינת הכלים הפנימיים, הבשר הוא בבחינת הכלים החיצוניים (כמו שנאמר: "עור ובשר תלבישני"[1]), והגידים הם הכלים האמצעיים, המחברים ביניהם.

באופן אחר מבואר, שה'ראש תוך סוף' של הגוף הוא: הראש, הגוף (תוך) והרגליים (סוף).

בעולמות

התהוות עולמות בי"ע הוא מל' כלים של המלכות של עולם האצילות. ל' כלים אלו הם בבחינת ראש תוך סוף של התכללות כל עשר הספירות בספירת המלכות. עשרת הכלים הפנימיים (פנימיות עשרת הכלים של המלכות) נעשים נשמה לעשר הספירות בעולם הבריאה, עשרת הכלים האמצעיים נעשים נשמה לספירות בעולם היצירה, ועשרת כלים החיצוניים נעשים נשמה לספירות בעולם העשיה.


הערות שוליים

  1. איוב י, יא.