המשכה והאצלה

גרסה מ־02:14, 10 בדצמבר 2023 מאת ספירת המלכות (שיחה | תרומות)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

הלשונות המשכה והאצלה מבטאות את השוני התהומי שבין הנבראים לעולם האצילות[1].

הקושי בהבנת מציאות הספירותעריכה

הנבראים הם "מחודשים" (יש מאין), ולכן מהות מציאותם (גם בשעה שהם קיימים) היא "אין"[2] (מאחר והם "עשויים" מ"אין", שהרי הקב"ה לקח "אין ואפס" וממנו עשה את ה"יש"). אבל חס ושלום לומר דבר כזה על הספירות דאצילות (שהם "אין" או "בטלים במציאות") – שהרי הן אלוקות, וממילא הן מציאות אמיתית מצד עצמן (ולא כהנבראים – שכל מציאותם היא רק מצד רצון ה').

וממילא נשאלת שאלה עצומה: כיצד "מסתדרת" העובדה שהספירות הן מציאות עם האמונה שה' הוא אחד הפשוט? אם הוא אחד פשוט (שאינו מורכב מחלקים ואיברים), מה הפירוש בזה שיש לו רצון וחכמה ובינה וחסד וכו'?

הסבר אדמו"ר הזקןעריכה

ועל זה עונה אדמו"ר הזקן[3] שהספירות הן "המשכה והאצלה", היינו, שאינן מחודשות מאין אלא המשכה והאצלה שלו[4].

ראה גםעריכה

עולם האצילות

הערות שוליים

  1. תניא, שעהיוה"א, ע"פ ביאורי הרי"כ במאור שבתורה עמ' 358.
  2. תניא, שער היחוד והאמונה, פרקים א'-ז'.
  3. שם, שם פרקים ח'-י'.
  4. המובא כאן הוא בתכלית הקיצור. אדמו"ר הזקן דן בפרקים הנ"ל באריכות בכל התהיות שהסבר זה גופא מעלה, ועונה על כולן אחת לאחת.