עמלק

גרסה מ־01:18, 1 באפריל 2010 מאת ליובאוויטש (שיחה | תרומות) (דף חדש: עמלק הינו מהעמים המתועבים ביותר בתורה.סיבת תיעובו מופיעה בתורה : "אשר קרך בדרך בצאתכם ממצרים ואתה…)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)

עמלק הינו מהעמים המתועבים ביותר בתורה.סיבת תיעובו מופיעה בתורה :

"אשר קרך בדרך בצאתכם ממצרים ואתה עייף ויגע ולא ירא אלוקים(עמלק)" חז"ל

מסבירים שכשבנ"י יצאו ממצרים יראו מהם כל האומות (כמ"ש:"שמעו עמים ירגזון"

וגו') וכשבא עמלק ונלחם עם ישראל גרם לכך שהיראה משמירת הקב"ה על

בנ"י פחתה והוא כמשל אמבטייה רותחת שהכל פוחדים להיכנס לתוכה עד שנכנס א'

לתוכה ונכווה שלמרות שנכווה מ"מ קירר האמבטייה בפני הכל. כתוצאה ממלחמה זו:

א) הקב"ה מצווה למשה "מחה תמחה את זכר עמלק".מצווה זו הינה אחד מן המצוות

התלויות בכניסת בנ"י לארץ כמ"ש הרמב"ם:"ג' מצוות נצטוו ישראל בכניסתם לארץ

למנות להם מלך ולהכרית זרעו של עמלק ולבנות את בית הבחירה".

ב) "נשבע ה' שאין שמו שלם ואין כסאו שלם עד שימחה זרעו של עמלק" ("כי יד על

כס יה מלחמה לה' בעמלק מדור דור"), ובגאולה כשמה"מ ימחה את זרע עמלק נאמר:

"ביום ההוא יהיה השם אחד ושמו אחד".

כשמונה שאול למלך על ישראל צווהו ה' ע"י שמואל הנביא להילחם עם עמלק ולא


להשאיר מהם עד אחד אף את בהמותיהם צווה הקב"ה להרוג. שאול נלחם עם עמלק אמנם

לא קיים את ציווי ה' בשלימות והשאיר בחיים את אגג מלך עמלק ומיטב הצאן

כשבא שמואל וראה את זה שסף את ראשו של אגג אבל שאול הוענש ע"ז שנלקח ממנו

מלכותו וניתנה לדוד.

כתוצאה מלילה זה שנשאר אגג בחיים הביא לעולם בן שהמשיך את זרעו של עמלק

בעולם, וממנו נולד המן שרצה להשמיד את כל היהודים.

כשבא סנחריב ובלבל את האומות (שירגישו את שליטתו עליהם) עמים רבים אבדו וכן

גם עמלק קיים גם עתה אלא שאין לנו מידע איזה הוא מן העמים שחיים עכשיו

וכשניגאל בגאולה האמיתית והשלימה יוכרת זרעו של עמלק.

ע"פ חסידות עמלק הינו מציאות רוחנית נצחית ככל סיפורי וציוויי התורה שנצחיים

המה והם הוראה לכל יהודי בכל מקום ובכל זמן.

עמלק הוא עצם מציאות הרע שבכאו"א המפריע ונגד לכל דבר שבקדושה ללא שום סיבה.

בעוד ששאר המידות רעות יכול האדם לגרשן מליבו ע"י עבודת התפילה שבא נוכח

האדם לדעת שהקב"ה הוא טוב, את עמלק אין האדם יכול ל"שכנע" בטובו של הקב"ה

היות שטבעו הוא חוצפה והתנשאות ללא טעם (וזהו השנאה הגדולה שהי' לחסידים על

עמלק ע"ע זלמן זעזמער).

אשר על כן הדרך למלחמה הרוחנית בעמלק היא ג"כ בדרך של חוצפה, חוצפה הבאה מצד

הקדושה שבא מעצם ההטוב והקדושה שבכאו"א (עצם הנשמה).