שיחה:פיס

הוספת נושא
שיחות פעילות
גרסה מ־11:32, 22 באוגוסט 2021 מאת חלוקה בוט (שיחה | תרומות) (החלפת טקסט – "{{הערות שוליים פסקה}}" ב־"")
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)

חשיבותעריכה

אולי שהערך יהיה כולל יותר, ולהוסיף על הפיס להביא לרבי סידור ותהלים לשחרית?--חב"דפדים חדוריםיוסימ. • 11:04, א' בטבת, ה'תשפ"א

שיהיה נדבר --שמואל חייםשיחה 12:00, 16 בדצמבר 2020 (UTC)
אפשר לעשות ערך יותר כולל אבל זה כבר יהיה ערך אחר. אפשר באמת לכתוב ערך גורל/הגרלה ולהכניס הרבה שיחות ●  חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח • 20:43 • ח' בטבת ה'תשפ"א
יש ללהתראות משהו--חב"דפדים חדוריםיוסימ. • 19:53, ט' בטבת, ה'תשפ"א

הועבר מהערךעריכה

 
פיס במקדש
 
תיאור הכהנים לאחר הפיס, כל אחד אוחז את החלק שעלה בגורלו בפיס

פיס המזבח, הוא גורל שהיה נערך בין הכהנים בבית המקדש על מנת לקבוע מי יזכה לעשות את העבודות באותו יום.

אופן הפיסעריכה

אופן הפיס הוא: הממונה עליו, אומר לכוהנים: הוציאו אצבעותיכם, כל אחד יראה אצבעו. התורמים מסתדרים ועומדין בשורה עגולה. בא הממונה, ונוטל מצנפת מעל ראש של אחד מהן, וממנו מתחיל לימנות, ומוציא כל אחד ואחד אצבעו למנין, והממונה אומר - כל שהמנין כלה בו הוא זוכה, ומוציא מפיו מנין, - מאה או ששים; הרבה יותר משהיו שם הכהנים.

לאחר מכן מתחיל הממונה למנות מזה שנטל מראשו את המצנפת, וסובב והולך, ומונה וחוזר חלילה, עד סוף המנין, ומי שהמנין כלה בו הוא הזוכה, וכן לכל הפייסות.

אין מוציאין אגודל במקדש. בגמרא פרשו את הסיבה לכך, מפני הרמאים, כשיקרב המנין לכלות ויראו אצל מי יכלה, יוציא זה העומד לפניו שתי אצבעות, כדי שימנה אותו בשני בני אדם, וימהר המנין לכלות בו, והממונה לא יבין, לפי שאדם יכול להרחיק אגודל מן האצבע הרבה, ונראין כאצבעות ב' בני אדם.

הסיבה שלא מנו את הכהנים עצמם הוא מפני שאסור למנות את ישראל אפילו לדבר מצוה[1]

זמני הפיסעריכה

בראשונה היה המנהג, שכל מי שרוצה לתרום את המזבח תורם, ובזמן שהן מרובין הרוצים לתרום, רצין התורמים ועולין בכבש, וכל הקודם את חבירו בארבע אמות זכה, ואם היו שניהן שוין, היו בוחרין את התורם על ידי פיס, מעשה שהיו שניהם שוין ורצין ועולין בכבש ודחף אחד מהן את חבירו, ונפל ונשברה רגלו, ומכיון שראו בית דין שבאין לידי סכנה, התקינו שלא יהו תורמין את המזבח אלא בפייס.

מלבד פיס זה היו מאז ומתמיד ארבעה פייסות ביום, על עבודות שונות בבית המקדש. לתרומת המזבח לא תיקנו מתחילה פיס, מכיון שחשבו שהעם לא מחשיב עבודה זו משום שהיא עבודת לילה, אך מכיוון שראו שמתקהל קהל רב ובאים לידי סכנה, כמעשה זה, לכן תיקנו גם לתרומת המזבח פיס.

קישורים חיצונייםעריכה

  • [www.temple.org.il/single-post/2017/04/20/%D7%A4%D7%99%D7%A1 פייס], באתר מכון המקדש



קטגוריה:בית המקדש

חזרה לדף "פיס".