הגדרתו

אפשר היה לחשוב, שכדי להעביר דבר שכל, כדי ללמד תלמיד עניין שכלי מספיקה העובדה שהרב הוא חכם גדול ביותר. אדם שמבין את השכל, יכול ללמד אותו. זהו הקריטריון הבסיסי.

אך כשמתבוננים, מגלים שזה לא מספיק. צריך שהרב יהיה גם "בעל פועל". מה המשמעות?

לא מספיק, שהרב יידע את העניין השכלי לאשורו. צריך שהוא ידע ויתבונן גם איך להעביר את המידע לתלמיד. כשהדגש הוא על בעל פועל, לא מספיק להיות חכם גדול ביותר, אלא צריך לנטוש לרגע את החכמה ולרדת לתלמיד. לרמה שלו. רק כך התלמיד יוכל לקלוט את השכל.


לקריאה נוספת

ד"ה שופטים בהמשך תער"ב ד"ה זאת חוקת בהמשך תרס"ו


ראו גם

צמצום הראשון שפע