חלוקת קונטרסים, ראיתי שהוספת "מסתבר לומר", אשר זהו לשון כלל לא אנציקלופדי, ודומני שאין צריך להאריך.
בנוגע לעצם המכתב, הרי ב דברים:
א) מהלשון משמע שלא מדובר בביקור, כי אם באחד שעקר דירתו לא"י למשך זמן. וכמוכח מהסוף "אף אם קס"ד לחזור למקומו". היינו, שברור שלא נסע לביקור.
ב) אך כל מה שכתבתי לעיל הוא בטל ומבוטל, כי אד"ש גילה דעתו במפורש בנוגע למכתב ההוא. סלח לי שאין אני זוכר מ"מ מדוייק, אך בקונטרס של רסקין (שאציין אליו להלן) מובא השיחה בלשונה.
לעצם הענין, אני הייתי בחור בן חו"ל בא"י, וביררתי ושאלתי אצל הרבנים את הענין עד תומו. מי שהקיף את הענין מכל צדדיו הוא רק הדיין רלוי"צ רסקין מלונדון אשר הדפיס קונטרס בנושא, ונמצא בהוספות לספרו "נתיבים בשדה השליחות" (אינני זוכר אם ח"א או ח"ב). גם נתברר לי בעדות נאמנה, אשר אחד מחשובי רבני אנ"ש בארה"ק (אשר מפאת כבודו לא אזכיר את שמו) היה פוסק שנים רבות באופן א', עד אשר ליבן את הענין היטב עם הדיין הנ"ל וחזר לפסוק באופן אחר.
על כל פנים, מוטב היה לו היית מעיין בקונטרס הנ"ל. לי הדל אין כרגע את האפשריות.
הוספה לאחר זמן: עיינתי בתשובה שציינת, ואף כי מי אני ומה אני וכו', בכל זאת יש להעיר שישנם כמה מכתבים באג"ק בנידון שלא התייחס אליהם כלל.
בברכה. -- • שף ויתיב • קאנפרענץ רום 11:49, 10 בינואר 2020 (UTC)
על דעת הרב
שני דברים שיש להעיר:
- יש שיחה מהרבי בנוגע לקבוצה, וכמדומה שאין להשליך מקבוצה על מבקרים.
- יש סיפור בספר של וועלוול גרן אודות חייל שצריך לשמור כפי המקום שנמצא מפקדו, עיין בספרו "פרופסור גרין - שלום וברכה".
בברכה • שף ויתיב • קאנפרענץ רום 11:59, 10 בינואר 2020 (UTC)