שפע הוא אחד משלושת סוגי ההשפעה האלקית בעולם.

בהשפעה לברוא את העולם ישנם שלושה אופנים: אור ומאור, שפע ומשפיע, כח ופועל.

מהותו

שפע הינו המשכה של מהות דבר, בשונה מאור שהוא הארה בלבד.

ומובא על כך משל: ששפע זה כמו אדם השולח לבנו שערה שלו, שאף על פי שאינו רואה את אביו (גילוי), מכל מקום, יש לו את המהות של אביו. ואור זה כמו אדם השולח תמונה שלו או שמסתכל במראה, שאף על פי שרואה את הכל, מכל מקום, אין בזה כל ממשות של האדם.

השפעת שכל

השפעת השכל מרב לתלמידו, וכן בהשכלה של אדם כשלעצמו היא באופן של שפע. דהיינו, שנשפע מהות שכל הרב לתלמידו, ולכן:

ההשפעה צריכה להעשות באופן של התעסקות, שמתייגע במוחו כיצד לצמצם את ההשפעה וכיצד להעביר. והתלמיד צריך להתייגע בלהאזין ולהתבונן בשכל ששומע.

המשפיע

בשעת ההשפעה נעשה שינוי במשפיע, שנעשה טרוד בה מאוד, אמנם דוקא על ידי זה נעשה אחר כך יתרון בשכלו שמבין יותר את השכל לאורכו וכו'. וכמו שכתב "הרבה קיבלתי מרבותי, הרבה קיבלתי מחברי ומתלמידי יותר מכולם". שעל ידי ההשפעה מתווסף בשכלו.

וכל זה הוא מכיון שבשפע נמשך מהות של הדבר.

ההשפעה

כאשר האדם מקבל את השפע, הרי הוא איננו (בחיצוניות) כמו המשפיע, כלומר, שנעשה בו שינוי. והדרך היחידה למושפע לקבל את הכל היא על ידי התאמצות בכל כוחו. וכמו שאדם שצריך להרים חפץ כבד צריך להתאמץ בכל כוחו על מנת להרימו, כך צריך להתאמץ בכל כוח שכלו על מנת להגיע לעומק כוונת המשפיע.

וכל זה הוא מכיון שנמשך משהו, וזה גורם גם כן לשינוי אצל התלמיד, שגם אם התלמיד לא היה כל כך מוכשר באחד משלושת אופני ההשכלה - המצאה, הסברה והעמקה, מכל מקום, על ידי שלומד אצל הרב, זה פועל בו שינוי עד ששכלו נעשה באותו האופן כמו שכל הרב - אם כוחו בהעמקה, כן יהיה גם התלמיד וכו'.

שינויים

בשפע, בשונה מאור, ישנם שינויים, ולכן צריך להזהר כאשר משכילים שכל, שלא להשתבש בשכל עקום, אלא להשאר בשכל הישר. ומוצאים הרבה שכלים של שטות.

כמו כן בשפע ישנם שינויים בין שכל קטן לגדול, עמוק ופשוט - המגיעים מחיצוניות השכל ומפנימיותו.

נשמות ישראל

המשל בגשמיות של שפע הוא: השפעת הטיפה, דהיינו השפעת כל עצם שכל האב לבנו.

כמו כן נשמות ישראל הינן מנקודת החכמה עילאה, ולמעלה יותר מנקודת העצמות ומשם נמשכו כביכול כשכלול בהן הכל, ולכן כלול באדם כל סדר ההשתלשלות.

לקריאה נוספת