עולם המלבוש הוא עולם נורא ונעלם שאינו מובא בספרי רבי חיים ויטאל, ומובא רק בספרי מהר"י סרוג.

רקע

לפני שרבי חיים ויטאל בא מסוריה לצפת לפגוש את האר"י הקדוש, היתה לאר"י ז"ל דרך לימוד שונה במקצת, שכן כפי עדותו של האר"י הקדוש בעצמו הוא לא בא לעלם אלא כדי ללמד תורה את רבי חיים ויטאל.

אחד מהעולמות בהם היה עוסק האר"י הקדוש לפני בואו של רבי חיים ויטאל היה עולם המלבוש. באותה תקופה למד לפניו גדול תלמידיו הוא מהר"י סרוג, שלאחר מכן עבר לאיטליא. מהר"י סרוג למד באותה תקופה את דרוש זה, ולימד אותה אחר כך לתלמידיו, שביניהם נמצא מחבר הספר הידוע עמק המלך.

לאחר מכן כאשר רבי חיים ויטאל בא ללמוד לפני האר"י ז"ל, הורה האר"י ז"ל לכל תלמידיו ללמוד מפי רבי חיים ויטאל ולמד בעיקר עמו, וקבע כי רק חיים ויטאל הוא אשר את הבין את תורתו לאשורו.

לאחר פטירתו של רבי חיים ויטאל התעורר פולמוס בנוגע לספרי מהר"י סרוג האם גם הם קיימים בקבלה זו, בפרט לאחר שדרוש עולם המלבוש אינו נזכר בעץ חיים או שמא מכיון שמהר"י סרוג למד בתקופה אחרת ובספריו נזכרים מושגים אחרים אם כן עליו לא חלה קבלה זו. הבעל שם טוב קבע הלכה למעשה כי קבלת מהר"י סרוג אמת ויציב, בהסכימו על הספר "שערי גן עדן" שכתב המקובל רבי קאפיל, וכן כמובא בספר דגל מחנה אפרים {{הערה|סוף פרשת ויחי עה"פ אילה שלוחה]] דרוש המיוסד על קבלה זו, ולכן כל תלמידי הבעש"ט החל מהמגיד ממעזריטש ולאחר מכן תלמידי המגיד הלא הם אדמו"ר הזקן המזכיר עשרות או מאות פעמים בספריו את עמק המלך שהוא תלמיד מהר"י סרוג, ולאחר מכן כל נשיאי חב"ד. כמו כן בכל ספרי החסידות מוזכרים יסודות מתורת מהר"י סרוג, ביניהם בספר נועם אלימלך[1], אוהב ישראל[2].

למעשה גם מקובלים אחרים קבעו כי אין כלל סתירה בין תורת מהר"י סרוג לתורת רבי חיים ויטאל, כך למשל רבי מאיר פאפירוש קובע ב"זוהר הרקיע"[3] כי בעץ חיים מוכח פעמים רבות שהיה מקובל בידו דרוש עולם המלבוש.

מושגים המבוארים בתורת עולם המלבוש

הערות שוליים

  1. פרשת פנחס ד"ה עוד
  2. דרושי פורים ד"ה משנכנס אדר
  3. יט עב