לכותב הנכבד, נראה שאתה קרוב משפחה, אז לפחות תוסיף את הבנים והבנות לפני הנכד. וכן מותר לכתוב כמה מילים על פועלו כרב באוקראינה, חברון, ירושלים. כמובן כדאי להוסיף תאריך פטירה, ותמונה או מסמך אם יש פיני 02:54, 22 מאי 2009 (EDT)
- רב בחברון - מה היה תוכן תפקידו בחברון? נכדתו - מה שם משפחתה? פיני 02:21, 24 מאי 2009 (EDT)
- מצאתי מקור מסודר לתולדות חייו, ומי שירצה יסדר זאת על מקומו. להלן מתוך תולדות חב"ד בארץ הקודש:
ר' יהודה ליב שאול ליבין
עיקר רבנותו של הרש"מ חייקין נמשכה עד שנת תרמ"ז שאז, מחמת חלישותו לעת זקנתו בגיל 85, הוכרח לקחת לו עוזר וממלא מקום. באותה שנה עלה לאה"ק והתיישב בחברון ר' יהודה ליב שאול ליבין, ששימש לפנ"ז ברבנות עיר קונסטנטינוגרד שבאוקריינא, לאחר שהכירו הרש"מ מינה אותו כרב העדה. על כך מספר באגרת שכתב לבני ביתו בד' דסליחות תרמ"ז (סיני כרך פז חוב' ג-ד ע' קעו. וראה גם ס' זכר אביעד ע' קמג ואילך):
והרב אשר בפה חברון הוא מופלג גדול והוא מעיר שקלאב והוא בפה רב יותר מחמשים שנה, והוא מחותן של הרב החסיד הרב המנוח ר' אליהו יוסף נ"[ע] מדריבין, אך הוא זקן גדול יותר משמונים שנה, וקשה עליו מאוד הרבנות, ופלפלתי אתו בעניני הוראה בדינים שונים ועוד עם כמה מופלגים אשר בפה, כי ב"ה היא עיר שיש בה מופלגים, וישרו דברי בעיניהם וגם ראו הסמיכות שלי אשר יש לי על הוראה מכמה גאוני ארץ, ע"כ נשאר אצלם בהסכם כולם שיקבלו אותי על רבנות בפה חברון. ותומ"י עשו כתב וחתמו כולם וגם הרב הזקן אשר בפה חתם א"ע על הכתב, אין האט מיר גיוונצין [ואיחל לי מזל] טוב...
יהודה ליב שאול ב"מ אהרן הכהן זצ"ל רב ומורה פה בעיר הקודש חברון תבב"א
בהמשך אותה אגרת אף מספר על המשכורת של הרב בחברון "והגם שהשכירות שלי מהרבנות אינם מרובים כבח"ל, אך ב"ה בעד זה, שזימן לפני מקום בכבוד גדול". ובאגרת י"ט טבת תרח"ם (שם ע' קעח) מפרש יותר:
שכירות מיינע איז סך הכל 12 רו"כ לחודש, אין ווייטער איז ניטא קיין שום זאחאט, אזיי וי אין ח"ל, היינו פון איין חתונה און פון מכירת חמץ און מעות פורים איז דא ניטא. אך ב"ה דער פאר. פאר די רבנות דא האט קיין מאל איין רב קיין שכירות ניט גינומען.
[שכירותי היא בס"ה 12 רו"כ לחודש, ומלבדה אין שום הכנסה בדומה לחו"ל, היינו מחתונה ממכירת חמץ ומעות פורים. אך ב"ה עבור זה. מהרבנות כאן אף פעם לא קיבל הרב משכורת].
ושוב חוזר לאותו נושא באגרת כ"ב סיון תרח"ם (שם ע' קפב):
דין תורת בפה מרובים, מחמת שפה אין הולכים בערכאות שלהם, אפילו ישראל עם ישמע[א]ל הולך ג"כ אצל דין ישראל, אך מעות פסק אין בכאן, וכן כל הדאחאדין [הכנסות] השייכים להרב בח"ל בפה אינם, רק השכירות שלי מועטים, מחמת שבפה זה ג"כ דבר חדש שיקבל הרב שכירות, שפה הי' רב הישן ולא קיבל זה ארבעים שנה שום שכירות.
[אפשר שכן הוא, שהרב לא קיבל משכורת מיוחדת עבור רבנותו, אמנם לקמן פט"ז יובא מאגרת מנהלי כולל חב"ד שהרש"מ היה מקבל הוספה של 20 רו"כ. ובפסק הבוררים של שנת תרמ"ז (קובץ יגדיל תורה נ.י. חוב' סו ע' שכ) "לתת יקר וכבוד להישיש ונכבד בעדתו ה"ה הרה"ג החסיד מו"ה שמעון מנשה הי"ו יפרישו אנשי הועד מהקופה הכללית בכל שנה כל ימי חייו סך חמשה נאפאליאן"].
במשרה זו שימש עד שלהי שנת תרנ"ב. האגרת שלו האחרונה מחברון (שם ע' קפו) נכתבה בי"ז בתמוז תרנ"א. גם בה הוא חותם "רב ומורה פה בעה"ק חברון ת"ו". בשלהי השנה שלאחריה עבר לגור בירושלים (ראה "זכר אביעד" ע' קנז).
גם לאחר מינוי הריל"ש ליבין המשיך הרש"מ חייקין להיות פעיל. בשנת תרמ"ח פרסם כרוז בקשר לעניני כולל חב"ד (מגדל עז ע' תקכו-ז) וגם הריל"ש חתום על הכרוז הזה (שם ע' תקכט). ובשנת תר"נ כתב לפקוא"מ בדבר הישיבה "מגן אבות (לקמן פכ"ד). אך בשעה שהרש"מ חותם רק בשמו, מוסיף הריל"ש את התואר "רב ומורה פה בעה"ק חברון ת"ו". ובכרוזי שנת תרמ"ט (לקמן פכ"ד) ותר"נ (לקמן פי"ח) חותם בתחלה הרש"מ ולאחריו הריל"ש - "רב דפה עה"ק חברון תובב"א". פיני 09:59, 24 מאי 2009 (EDT)