מסכת קידושין
מסכתות הש"ס | ||||
---|---|---|---|---|
סדר זרעים | ברכות · פאה · דמאי · כלאים · שביעית · תרומות · מעשרות · מעשר שני · חלה · ערלה · ביכורים | |||
סדר מועד | שבת · עירובין · פסחים · שקלים · ראש השנה · יומא · סוכה · ביצה · תענית · מועד קטן · מגילה · חגיגה | |||
סדר נשים | יבמות · כתובות · נדרים · נזיר · סוטה · גיטין · קידושין | |||
סדר נזיקין | בבא קמא · בבא מציעא · בבא בתרא · סנהדרין · מכות · שבועות · עדויות · עבודה זרה · אבות · הוריות | |||
סדר קדשים | זבחים · מנחות · חולין · בכורות · ערכין · תמורה · כריתות · מעילה · תמיד · מדות · קינים | |||
סדר טהרות | כלים · אהלות · נגעים · פרה · טהרות · מקוואות · נדה · מכשירין · זבים · טבול יום · ידים · עוקצין |
במסכת קדושין שבסדר נשים, יש 4 פרקים, ו81 דפים.
המסכת עוסקת בדיני קדושין, ויוחסין.
יסודות בהבנת המסכת
קידושין הינו קנין אישות, בה האשה נקנית לבעלה לכל עניני האישות.
קידושי ספק
כאשר אדם מקדש חמש נשים, באופן שאומר - אחת מכם תהיה מקודשת לי, הרי כולם ספק מקודשות מכיון שאין ידוע איזה מהם קידש.
בדין זה אפשר ללמוד שני אופנים:
א. שיש ספק במציאות, כי אכן רק אחת מהם מקודשת והשניה אינה מקודשת כלל.
ב. שחל דין וחלות ספק על כל אחת מהם, שכל אחת מהם יש לה דיני ספק קידושין.[1]
מסתבר יותר ללמוד כצד השני, כי הרי מכיון שלא כיון בקידושיו על אף אחת מהם, איזו סברא תהיה לומר שדווקא אחת מהם מקודשת והשניה לא?
אם כי אדמו"ר הצמח צדק[2] מסופק בזה, מכיון שישנן ראיות שונות כצד הראשון.[3]
יתכן - אומר אדמו"ר הצמח צדק, כי תלוי הדבר: באופן שקידש אחת מחמש נשים, שישנה אפשרות שיחולו הקידושין על כל אחת מהם, אז אכן חלים קידושי ספק על כולן, אך באופן שקידש אחת משתי אחיות, שאין אפשרות שיחולו קידושין על כולן, אז אכן חלין קידושין רק על אחת מהם.
ביאורי הרבי
- יז א. אף כל שישנן בכלל ברכה. לקוטי שיחות חכ"ד עמ' 87 (עמ' 103)
- כט א. האב חייב על בנו למולו. לקוטי שיחות ח"ל עמ' 53 (עמ' 65)
- כט א. האב חייב על בנו למולו. לקוטי שיחות חי"א עמ' 42 (עמ' 50)
- ל ב. עם האשה זו תורה. לקוטי שיחות חל"ה עמ' 266 (עמ' 276)
- לט ב. מעשה חזא. שיחות קודש תשל"ו ח"ב עמ' ח (605) לסיכום השיחה.
- מ א. מצווה בו יותר מבשלוחו.לקוטי שיחות חכ"ג עמ' 17 (עמ' 32)
- מח ב. המקדש את האשה על מנת שאני עני ונמצא עשיר. התוועדויות תשמ"ה ח"א עמ' 200 (עמ' 207)
- מח ב. על מנת שאני צדיק גמור. מכתב תשכ"ה
- נד ב. הואיל ותנן בבחירתא כוותיה. שיחות קודש תש"מ ח"א עמ' יז (עמ' 60)
- סה ב. הודאת בעל דין (רק בדיני ממונות ולא בדיני נפשות). [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&st=&pgnum=118 לקוטי שיחות חל"ד עמ' 106 (עמ' 118
- עא א. שאין אליהו הנביא בא לטמא ולטהר לרחק ולקרב. שיחות קודש תש"מ ח"א עמ' י"ח (עמ' 61)
- סיום המסכת. שעשה אברהם אבינו את כל התורה כולה עד שלא ניתנה. לקוטי שיחות עמ' 107 (עמ' 121)
- ירושלמי. פ"א ה"ז. חיוב האב למול את בנו. לקוטי שיחות ח"ל עמ' 53 (עמ' 65) לקוטי שיחות חי"א עמ' 42 (עמ' 50)
לקריאה נוספת
ביאורי אדמו"ר הצמח צדק
ביאורי אדמו"ר הצמח צדק בספרו, הינם על פרק ראשון, ופרק שני.
הערות שוליים
- ↑ כן מוכיח הצ"צ מדברי הריטב"א והפני יהושע. ויש לציין שכן היא גם דעת הגאון רבי שמעון יהודה שקאפ זצ"ל.
- ↑ צמח צדק על מסכת יבמות, עמ' 170
- ↑ מכיון שבגמרא יבמות כתוב שמי שקידש אחת משתי אחיות, אם קדם וכנס אין מוציאין מידם, כי אנו אומרים: שמא הזדמן לו שלו, ואם תאמר שחל על כל אחת קידושי ספק, אם כן איך אנו אומרים שהזדמן שלו?