דוגמה חיה
אחת מדרכי החינוך העיקריות היא דוגמה חיה, כשההשפעה שלה היא הגדולה ביותר, ובאמצעותה מעביר המחנך את המסר הבלתי מילולי החודר באופן העמוק ביותר לליבו של המחונך.
הדבר אמור הן כלפי ההורים, הן המחזיקים במשרה חינוכית, והן בכל אדם הרוצה להשפיע על הזולת, הן במידות טובות, והן בעניני תורה ומצוות ויראת שמים.
חשיבות הנהגה שתהווה דוגמה חיה
שתי דרכים בחינוך, האחת הפשוטה היא באמצעות דיבור, ללמד ולהדריך בדברים היוצאים מהלב, והשניה היא באמצעות דוגמה חיה. רבותינו נשיאינו עצמם נקטו ב-2 דרכים אלו, כאשר היו מהם שעיקר פעולתם היתה על ידי אמירת דברי תורה והדרכת החסידים, ומהם שעיקר דרך חינוכם היתה באמצעות מעשה בפועל, דבר המודגש במיוחד אצל אדמו"ר הזקן שפשט בעצמו את הטלית בעיצומו של יום הכיפורים והפסיק את התפילה כדי לעזור ליולדת בקצה העיר, חטב עבורה עצים ובישל מרק, וזהו החידוש של אדמו"ר הזקן, שהדוגמה חיה במעשה בפועל, חשובה יותר מכל הדברים, אפילו תפילה של רבי ביום הכיפורים[1].
הדבר אמור לא רק בעניני יראת שמים, אלא גם בהנחלת מידות טובות, כדברי אדמו"ר הריי"צ שבדרך כלל משוחחים ילדים ביניהם ועם חבריהם וחברותיהם בהתאם למה ששומעים מהוריהם בבית, אשר לכן על ההורים לנהוג בהנהגת דרך ארץ יפה ועדינה, כפי שמלמדת אותנו התורה הקדושה, כדי שתהיה לילדים דוגמה חיה, יפה ואמיתית[2], וכן בשלום בית, כפי שכותב הרבי שיש לנקוט בגישה ידידותית ולהתנהג באופן של דוגמה חיה[3], וזה משפיע באופן החזק ביותר על נפש הילד[4].
הרבי התבטא כי בנוגע להורים לילדים בגיל הנעורים יש חשיבות מיוחדת שההורים ישקפו דוגמא חיה של חיי משפחה יהודיים מלאים, כיון שדווקא שנים אלו מעצבות את ההכנה לחיי משפחה[5].
כך התבטא הרבי גם בנוגע להורים של ילדים מאומצים, שהשפעה ההורים על הבן המאומץ היא רק באופן של דוגמה חיה[6].
הרבי עצמו נקט בגישה זו, כאשר שיגר קבוצות של התלמידים השלוחים שמטרתם העיקרית היא להשתלב בסדרי הלימוד של הישיבה, וכבחורים מבוגרים, להראות לתלמידים הצעירים יותר דוגמה חיה של תלמיד בתומכי תמימים השקוע בלימוד התורה מתוך שקידה והתמדה. כך התבטא הרבי גם אודות הצלחת עבודתם של השלוחים, "שעבודת השליחות של חסידי חב"ד שנעשית מתוך גישה נכונה של כנות ואהבה אמיתית, ובד בבד על ידי הוראת דוגמא חיה - הוכחה כמוצלחת מאוד"[7], וכך התבטא הרבי גם באופן אישי כהדרכה לשלוחים[8].
בתקופת משפט הספרים הוסיף הרבי והתבטא אודות רבותינו נשיאינו עצמם, שעיקר שליחותו הנפשית של האדמו"ר היא לנהל ולעודד את עדת החסידים, ולהראות בזה דוגמה חיה עד כדי מסירות נפש בפועל.
הגעה למדרגה זו חסידים דייקו שהרבי מעולם לא התבטא בלשון 'דוגמא אישית', וציין דווקא את הביטוי 'דוגמא חיה' שהמשמעות שלו היא שהאדם צריך אכן לחיות את דרך החיים אותה הוא רוצה להנחיל, ולא רק מצד התפקיד אותו הוא מייצג, אלא כדרך חיים.
לקריאה נוספת
- הרב אריה קירשנזפט, בין דוגמה אישית לדוגמה חיה, שבועון בית משיח 1291 עמוד 51
קישורים חיצוניים
- מכתב ברכה והדרכה מהרבי לרב גופין, הוראה להיות דוגמא חיה, באתר בית המכירות קדם
הערות שוליים
- ↑ התוועדויות תשמ"ב חלק ב' עמוד 625. ספר המאמרים מלוקט חלק א' עמוד ז.
- ↑ לקוטי דיבורים עמוד 1185.
- ↑ אגרות קודש חלק יד עמוד עה.
- ↑ התוועדויות ה'תשד"מ חלק ג' עמוד 1533.
- ↑ ממכתב ו' טבת תשל"ז. נדפס בשבועון כפר חב"ד גליון 1845 עמוד 6.
- ↑ ממכתב ד' מר חשון תשל"ג, תרגום מרוסית (מוסף 'נשי' לשבועון כפר חב"ד 1865 עמוד 6.
- ↑ ממכתב כ"ד תשרי תשל"ח (מתורגם), כפר חב"ד 1884 עמוד 9.
- ↑ ראו לדוגמא דברי הרב לרב יוסף יצחק גורדון שהצלחתו תלויה בכך שיהיה דוגמא חיה לאחרים.