מניין בני ישראל

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.

בכמה הזדמנויות במהלך ההיסטוריה היהודית נצטווינו על מניין בני ישראל. במדרש מובא שבתשעה מקומות נמנו בני ישראל והמניין העשירי יהיה לעתיד לבוא.

עשרת המניינים

כפי המובא במדרש[1] תשע פעמים נמנו בני ישראל והמניין העשירי יהיה לעתיד לבוא והם:

  1. כשבני ישראל ירדו מצרימה, (דברים י, כב): "בשבעים נפש ירדו "שערי.
  2. כשבני ישראל עלו ממצרים (שמות יב, לז): "ויסעו בני ישראל מרעמסס סכתה כשש מאות אלף רגלי".
  3. אחר חטא העגל (שמות ל, יב): "כי תשא את ראש בני ישראל".
  4. במסע הדגלים בתחילת ספר במדבר.
  5. בימי יהושע בחלוקת הארץ, הציווי בפרשת פינחס.
  6. בימי שאול (שמואל א טו, ד) "ויפקדם בטלאים".
  7. בימי שאול (שמואל א יא, ח) "ויפקדם בבזק".
  8. בימי דוד (שמואל ב כד, ט): "ויתן יואב את מספר מפקד העם".
  9. בימי עזרא (עזרא ב, סד): "כל הקהל כאחד ארבע רבוא".
  10. לעתיד לבוא (ירמיה לג, יג): "עוד תעברנה הצאן על ידי מונה"

המניין העשירי

המניין העשירי שיתקיים לעתיד לבוא, הנרמז בפסוק "עוד תעברנה הצאן על ידי מונה"[2], יהיה או על ידי מלך המשיח כתרגום יונתן בן עוזיאל על הפסוק, או על ידי הקב"ה בעצמו כמובן מדברי הילקוט שמעוני על הפסוק[3].

בתורת החסידות[4] מבואר, שעשרת המניינים הם כנגד עשר הספירות והמניין העשירי הוא על ידי בחינת הכתר. ולכן יהיה כמובן במפרשים או על ידי מלך המשיח או על ידי הקב"ה בעצמו. כפי שמביא בזה הילקוט שמעוני שבתשעה מניינים שנמנו בני ישראל היה על ידי בני אדם, אבל המניין דלעתיד לבוא יהיה הוא לבדו ית' המונה[5].

ראו גם

הערות שוליים

  1. תנחומא תשא ט. במדבר רבה פ"ב, יא.
  2. ירמיה לג, יג.
  3. ילקוט שמעוני רמז ק"כ.
  4. אור התורה פרשת בלק ע' תתקלד.
  5. ילקוט שמעוני פרשת כי תשא: אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, בָּעוֹלָם הַזֶּה הָיוּ בְּנֵי אָדָם סוֹפְרִים אֶתְכֶם, אֲבָל לָעוֹלָם הַבָּא אֲנִי אֶסְפּוֹר אֶתְכֶם.