צחצוח הכפתורים

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

צחצוח הכפתורים (כלשונו של הרבי באידיש - צפוצען די קנעפלעך) הוא משל שנתן הרבי הריי"צ[1] המלמד על אופן עבודת הגלות כהכנה לקראת ביאת משיח. המשל מספר על חיילים המכינים את עצמם ומלבושם, כאשר השלב האחרון הוא צחצוח כפתורי המדים. הנמשל הוא עבודת היהודי להכין את עצמו והעולם לגאולה, בעבודה זו שלבים רבים עד השלב האחרון בהכנה, כדוגמת צחצוח הכפתורים.

פעם התבטא הרבי: "נשאר לצחצח רק את כפתורי בגדי השרד לקראת ה"מצעד" ביחד עם משיח צדקנו לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא.[2]

משמעות המשל

עבודת האדם בתיקון העולם והפיכתו למציאות קדושה נרמזת במשל לכפתורים, משום שמטרת הכפתור הוא לחבר את שני חלקי הבגד הימני והשמאלי חיבור הבגד נעשה על ידי שתופרים את הכפתור בצד השמאלי ומחוררים בצד הימני וכך מחברים שני הצדדים כשהצד הימני על גבי הצד השמאלי (וחיבור שני הצדדים יחד (גם הצד השמאלי) מרכיבים את שלימות הבגד שעל ידי גילוי האור (ימין) הרי יתרון האור מתוך החושך (שמאל).[3] כך הוא גם עבודת בני ישראל לחבר את ענייני העולם המתבטא בצד 'שמאל' לצד הימני - צד הקדושה.[4] גם הדיוק שמדובר בבגדי צבא לפי שכל ישראל אנשי צבא הם "כל יוצא צבא בישראל"[5] וכולם יחד יוצאים בגאולה לקבל את פני "ה' אלוקי הצבאות"[6] עם בגדי הצבא המצוחצחים.[7]

צחצוח הכפתור הוא על מנת להסיר את האבק (סטרא אחרא) שעליו, והרמז לכך בדרך הצחות הוא שהתרגום של אבק לאנגלית הוא (Dust) "דאסט" - ראשי תיבות דא סטרא אחרא (תרגום: זהו סטרא אחרא).[8]

ליתר ביאור בעבודת האדם ביאר הרבי: לפי הידוע שבעבודת האדם בכללות שני אופנים. א. שהעולם תופס מקום והוא מציאות, אלא שהאדם מכיר ויודע שיש אדון לעולם ועליו לעובדו, (נרמז במשנה:[9] "אני נבראתי לשמש את קוני" כנוסח הרגיל). ב. שבהכרתו אין כלל תפיסת מקום לעולם, מלכתחילה מכיר ומרגיש שאין עוד מלבדו. וממילא כל מציאותו מלכתחילה אינה קיימת אלא לעבוד את ה' (ונרמז בנוסח:[10] "אני לא נבראתי... אלא, לשמש את קוני..!!") וזו המשמעות של עבודת צחצוח הכפתור, הכפתור בא לחבר שני חלקים שמצד עצמם אינם מחוברים ורק על ידי פעולה מתחברים והוא משל לאופן הראשון. אמנם עיקר העבודה בדורנו היא "לצחצח" את הכפתור, כלומר, "להתעלות" בעבודה זו, עד שיורגש בהכרתו שאין עוד מלבדו כלל, ומלכתחילה לא שייך פירוד בין העולם והקב"ה.[11]

סיום העבודה

ההדגשה בדברי הרבי הריי"צ הוא: שנשאר רק "צחצוח" הכפתורים, כי אפילו חיבור הכפתורים החלק הטפל שבבגד גם הוא כבר קיים. הדבר היחידי שנשאר לעשות הוא להבריק ולצחצח את הכפתורים. והנמשל הוא: העבודת בירור וזיכוך העולם להכינו לקראת הגאולה כבר בוצע וכמעט ונשלם. ונשאר לשלמותה רק פעולה קטנה ממש.[3]

בשעה שדיבר הרבי על קרבתה של זמן הגאולה, התבטא, שמכיוון שנשאר רק הצחצוח, ורואים במוחש שכאשר מצחצחים כפתור יותר מידי, הוא לאבד משלימותו בוודאי בוודאי שהק"ה מקרב את הגאולה.[12].


בשנים מאוחרות יותר התבטא הרבי כמה פעמים[13] שהעבודה בבירור העולם ותיקונו הסתיימה, ואפילו עבודת "צחצוח הכפתורים" כבר נעשתה ומה שנשאר זה "עמדו הכן כולכם לקבלת פני משיח" ולחיות את הגאולה אף בגלות ובזה להביא את הגאולה בפועל.

ראה גם

הערות שוליים

  1. שיחת קודש שמחת תורה ה'תרפ"ט.
  2. תורת מנחם התוועדויות תשמ"ב ח"א עמוד 138
  3. 3.0 3.1 התוועדויות תשמ"ז חלק ב עמוד 173.
  4. תורת מנחם התוועדויות תשמ"ד חלק ג עמוד 1672.
  5. במדבר א, ג ועוד.
  6. הושע יב, ו ועוד.
  7. ספר השיחות תשמ"ח חלק א עמוד 279.
  8. שיחת שבת פרשת ויחי תשמ"ז לקוטי שיחות חכ"ה ע' 481
  9. מסכת קידושין בסופה.
  10. גירסת הש"ס כתב יד (ירושלים תשכ"ד) הובא במלאכת שלמה על המשנה שם ועוד.
  11. ספר השיחות תשנ"ב חלק א עמוד 39 ואילך ובהערה 32.
  12. שיחת ב' ניסן תשמ"ח.
  13. שיחת שבת פרשת ויצא תשמ"ח סעיף ח. כמה פעמים אף אמר זאת בשם אדמו"ר הריי"ץ למרות שעניין זה נאמר לראשונה על ידי הרבי. (ראה לדוגמא שיחת שבת פרשת שופטים תשנ"א ס"א).