שינה בסוכה
חסידי חב"ד אינם ישנים בסוכה בחג הסוכות, זאת על פי דבריו של אדמו"ר האמצעי "כיצד אפשר לישון בסוכה אשר בה יש מקיפים דבינה". פירוש: כיצד אפשר לישון במקום רוחני כה נעלה אשר נמצא בו אור אלוקי אדיר של "מקיפים דבינה"?.
מקורו
חיוב השינה בסוכה מוזכרת במשנה במסכת סוכה פרק ב'[1] "הישן תחת המיטה בסוכה לא יצא ידי חובתו" יתירה מכל למדנו בגמרא[2] חומרה יתירה בשינה מאכילה "תנו רבנן אוכלין אכילת עראי חוץ לסוכה ואין ישנים שינת עראי חוץ לסוכה" מחשש שמא ירדם ושם נמצא כמה מהתנאים שהתייחסו לפרטים ואופנים באופן שנתם בסוכה.
גדר החיוב
המנהג בפועל וטעמו
היתר העניין על פי הלכה
"המצטער פטור מן הסוכה" - אדם שמצוות סוכה גורמת לו צער, פטור מן הסוכה. אם כן - מבאר הרבי - הרי שמי שמרגיש בסוכה "מקיפים דבינה" הרי השינה בסוכה ביחד עם אורות כאלה גורמת לו צער, ועל כן הוא פטור מן הסוכה.
ובזה מתרץ הרבי את מנהג נשיאי חב"ד לדורותיהם, שלא ישנו בסוכה.
כיצד מי שאינו מרגיש את המקיפים דבינה מרשה לעצמו שלא לישון בסוכה?
אך כיצד יכולים חסידים רגילים שלא לישון בסוכה - הרי אינם מרגישים את ה"מקיפים דבינה"?
מתרץ הרבי: חסידים - מעצם טבעם רוצים הם לחקות את רבותיהם.
וכאשר אינם יכולים לעשות כן, הרי זה גורם להם צער...
ומצטער - מי שחיוב השינה בסוכה גורם לו צער - פטור מן הסוכה!
קהילות נוספות הנוהגות כן
- בעלז (בעבר) - וכלפי חוץ אינם נותנים טעם לכך.
לקריאה נוספת
- שערי הלכה ומנהג אות רסח.
- ידבר שלום חלק ב' סימן כ"ז.
- מבשר טוב עמ' שכ"ו ואילך.