אין עוד מלבדו
"אתה הראת לדעת כי ה' הוא האלוקים אין עוד מלבדו" [1]
בחסידות מתעכבים רבות על החלק האחרון "אין עוד מלבדו" ונותנים הסבר מיוחד שמקורו הוא מהבעש"ט [2] וז"ל : "וע״פ עומק יסוד הבעש״ט בזה״ק יתפרש עוד ענין זה ביותר הפלא ופלא בביאור ענין היחוד.. שאין עוד ממש אפי׳ בנבראים ור״ל שע״פ האמת אין הנבראים בחי׳ יש ודבר כמו שנראי׳ אנחנו בעינינו כי זהו אצלינו לפי שאיננו רואים חיות האלקות, אבל לגבי חיות אלקות המחי׳ אותנו אנחנו בטלים ממציאות.. וזהו אמיתית החסידות
והובא בתניא בחלק שער היחוד והאמונה ושם מבאר אדמו"ר הזקן בצורה שכלית את אימרתו של הבעש"ט. שהאמונה באחדות ה' אין פירושה רק שלילת אלוה נוסף מבלעדי ה' או שלילת ממוצעים גשמים ורוחניים בין האדם לאלוקיו, אלא האמונה היא שהקדוש ברוך הוא הוא המציאות האמיתית היחידה וחוץ ממנו שאין שום מציאות - "אין עוד מלבדו". כל מה שנראה כאילו הוא חוץ ממנו, אינו מציאות אמיתית. הסיבה לכך נעוצה בכך שקיום מציאות הנבראים היא מכוח מאמר ה' המחיה אותו בכל רגע ולולי היה ה' מהווה אותם, היו חוזרים לאין ואפס כמו לפני הבריאה.
פעם אחת התבטא הרבי: דער בעש״ט האט מגלה ומדגיש געווען דעם פנימיות ואמיתית ענין פון ״אין עוד מלבדו״ - אז ס׳איז ניטא קיין מציאות זולתו ית׳.[3]