פתוח לעריכה
מי שרוצה לשפר שישפר כרצונו, אבל לא למחוק וכו', יקח יומים בודדים והערך יגיע לרמה, הערך חשוב מאוד בתולדות ימי החסידות, ופלא שלא כתבו עליו ערך ב13 שנים של בתימפדיא. א' מחב"ד - שיחה, 03:31, א' באלול, ה'תש"ף 03:31, 21 באוגוסט 2020 (UTC)
- לפי הידוע לי, 1. הוא נקרט בשיטה של - דור שכולו זכאי, אין סיכוי;לפחות נעשה דור שכולו חייב. 2. הארוע בו מצאו אותם היה בבית כנסת, שם עם ארון קודש פתוח עברו על אחת משלושת החמורות. • כתית למאור • בית הבד 10:10, א' באלול, ה'תש"ף (21 באוג' למניינם), ימות המשיח 10:10, 21 באוגוסט 2020 (UTC)
- בהעדר מקורות אוכל רק לשער שהפסקה העוסקת בהתנצרותם של בני הכת והתיאור המציג את המעשה כאילו היה זה מתוך אונס מוחלט שלא לגווע ברעב ובקור - נועד במקורו להטיל את האשמה על כתפי הרבנים מטילי החרם. ההתנהגות המזעזעת של בני הכת אינה מתאימה כלל להתנצרות מתוך אונס וכפייה. --נרקיס - שיחה, 12:03, א' באלול, ה'תש"ף 12:03, 21 באוגוסט 2020 (UTC)
- תודה מעומק הלב על הערות והארות, כל אחד מוזמן להוסיף ולתקן.
- משתמש:כתית למאור, כפשוט שנמנעתי מלתת תיאורים נוראים או יצוג לכת ודעותי'ה, רק המוכרח ביותר כפי שהתורה רואה את מהותם וענינם, ובראשם הענין של המצות בטלות ח"ו וכו', שזה עיקר הענין, כל השאר זה פרטי פרטים שאם לא לצורך לכאו' אין להרהר בזה וכו'.
- משתמש:נרקיס, אני שומע את דברך, כנראה שצריך לתקן האופן שבו נכתב, אבל אני יביא משבחי הבעש"ט גירסא שונה קצת שמשמע שהם די הוכרחו להתנצר (כתוצאה מהויכוח בלבוב ולא כתוצאה מהחרם). בעצם המהלך של החרם הי' אמירה של הממסד הרבני, או שאתה איתם או שאתה איתנו, אין לשבת על הגדר, ובתקופה שהקהילות שלטו לפי ערך, זה אמירה ברורה, אתם לא יהודים, תלכו לחפש את עצמכם. וכפי שכותב ספר שבחי בעש"ט שהוכרחו לגלח חצי מזקן לאמור שהם לא יהודים ולא נוצרים, וזה הביא אותם לסיים את התהליך.
- בכלל די סתירות בפרטים של בתהלכים וזה די נורמלי, יחסית לתקופה ולמאורע, אבל בכלל אני לא חושב שמתפקדנו להיכנס להיסטוריה של הכת וכו', אלא רק להשתדל לסקור את המלחמות של הבעש"ט תלמדיו ושאר גדולי ישראל נגדם, וכמו שקראתי לערך מעקרו המלחמה בכת.
- עדיין לא הצלחתי למצא מספיק פרטים על היכוח בלבוב שבו ניצחו אותם, וקבעו לחג, מה גם שלפי המקורות שנגד דת ישראל כתוב, שהם נצחו אבל לא הצליחו להוכיח שעלילות הדם אמת, ואשמח מי שיאיר עניי בזה.
- בכלל הידיעה שהם לקחו חלק בהפצת וחיזוק עלילות הדם, ושרפת התלמוד וכו', זה חמור בנקודות מסויימות יותר מאשר שבת צבי וכו'א' מחב"ד - שיחה, 15:24, א' באלול, ה'תש"ף 15:24, 21 באוגוסט 2020 (UTC)
- בהעדר מקורות אוכל רק לשער שהפסקה העוסקת בהתנצרותם של בני הכת והתיאור המציג את המעשה כאילו היה זה מתוך אונס מוחלט שלא לגווע ברעב ובקור - נועד במקורו להטיל את האשמה על כתפי הרבנים מטילי החרם. ההתנהגות המזעזעת של בני הכת אינה מתאימה כלל להתנצרות מתוך אונס וכפייה. --נרקיס - שיחה, 12:03, א' באלול, ה'תש"ף 12:03, 21 באוגוסט 2020 (UTC)
"בודים אקדמות ושקרים" – על הפרנקיסטים?
בערך נכתב: "הבעל שם טוב בכבודו ובעצמו התייצב כנגד הפרנקיסטים המתנצרים ותקף אותם "שבודים אקדמות ושקרים מליבם"[דרוש מקור]", לאחר חיפושים – מצאתי כמעט לשון זו בשבחי הבעש"ט ע' 70 (מהד' תורת חב"ד לבני הישיבות), בקשר עם שריפת התלמוד שנעשה בעקבות עלילות הפראנקיסטים, בזה"ל: "ורגז מאד על הרבנים ואמר כי בשבילם הוא, שבודים שקר מלבם בהקדמות שקרים", הרי שדברים אלו נאמרו על הרבנים המאריכים בפלפולים של הבל שלא ע"פ כללי התלמוד ולא על הפראנקיסטים. לדעתי, אם לא ימצא מקור שהבעש"ט אמר זאת על הפראנקיסטים, יש למחוק זאת מהערך. אשמח לתגובת א' מחב"ד. בברכה, בא מועד (אב"ק) • שו"ת • ב' באלול ה'תש"ף ליצירה 18:51, 22 באוגוסט 2020 (UTC)
- ראשית ישר כח ענק גם לקרא גם להעיר, גם לחפש ולמצא מקור, גוויאלדיק, לא מצוי בקרב כותבי ה בתימפדיא.
- אדרבה, יש לשלב את זה במקום הנכון. אני ציטטתי את זה מאיזה מקום, שכנראה לא הבין את דברי השבחי,
- בדעתי להוסיף עוד קצת עד אריכות הקטרוג מה שראה הבעש"ט וכו', שוב ישר כח גדול . 03:15, 23 באוגוסט 2020 (UTC)
הפסקה מותו של דמבובסקי
הקטע בפסקה זו שעוסק במקורות הנוצרים לעומת המקורות היהודיים ובעיטורי אגדה שנוספו למותו, והפקפוק המרומז שהיה זה יד ה' בקשר לשרפת הספרים - נראה שאוב ממקורות של משכילים. למעשה הוא מיותר לגמרי. ודי בכך שנציין את האירוע שהוא מת, וכל השאר מיותר לחלוטין. לא רוצה למחוק קטעים שלמים, ולכן אשאיר לעורך את המלאכה. --נרקיס - שיחה, 16:11, ג' באלול, ה'תש"ף 16:11, 23 באוגוסט 2020 (UTC)
- מקבל את הערה. אשנה ואם אח"כ יצטרכו עוד לשפר בטח תשתתף.
- במקורות שלנו יש סתירות אם מת מיד ("שבחי" ועוד) או תוך חודש (ר"י עמדין ועוד). עכ"פ משמע שזה פעל פחד על הגאלח בלבוב ועוד. א' מחב"ד - שיחה, 17:52, ג' באלול, ה'תש"ף 17:52, 23 באוגוסט 2020 (UTC)
- יש עוד להרחיב מרשימת אדמו"ר מוהריי"צ שהודפסה בלקוטי דיבורים כ"ד טבת תיש"א (ליקוט לב). בברכה, בא מועד (אב"ק) • שו"ת • ג' באלול ה'תש"ף ליצירה 18:10, 23 באוגוסט 2020 (UTC)
- ישר כח גדול. והודה ולא אבוש, שאפילו אנכי הקטן, לא זכרתי זאת הרשימה, עכ"פ לא קישרתי בין שני הענינים. א' מחב"ד - שיחה, 18:59, ג' באלול, ה'תש"ף 18:59, 23 באוגוסט 2020 (UTC)
- אבהיר, שאין הכוונה לגזירת עלינו לשבח שעלי' נסוב הרשימה, אלא כשמדבר שם על הארכיבישוף דמבוסקי. אכן יש הבדלים בין דברי אדמו"ר מוהריי"צ לדברי היעב"ץ, וצ"ע. בברכה, בא מועד (אב"ק) • שו"ת • ג' באלול ה'תש"ף ליצירה 19:09, 23 באוגוסט 2020 (UTC)
- זה בלתי אפשרי שהגזרה על ה"עלינו לשבח" היא גזרה אחרת, מבחינת הזמן, כל העסק מתקיים בשנתו האחרונה של הבעש"ט, וכידוע ביאר הרבי למה לא נקבע האירוע לדורות. והשמות של הכמרים שווה, והמקומות זהים. ור"י רפפורט בשניהם, מנין לך לחלק, בין שני הגזרות, היעב"ץ אם אני מבין נכון, לא היה נוכח בעצמו וכותב כמה גירסאות שונות בכל הענין. א' מחב"ד - שיחה, 20:38, ג' באלול, ה'תש"ף 20:38, 23 באוגוסט 2020 (UTC)
- אבהיר, שאין הכוונה לגזירת עלינו לשבח שעלי' נסוב הרשימה, אלא כשמדבר שם על הארכיבישוף דמבוסקי. אכן יש הבדלים בין דברי אדמו"ר מוהריי"צ לדברי היעב"ץ, וצ"ע. בברכה, בא מועד (אב"ק) • שו"ת • ג' באלול ה'תש"ף ליצירה 19:09, 23 באוגוסט 2020 (UTC)
- ישר כח גדול. והודה ולא אבוש, שאפילו אנכי הקטן, לא זכרתי זאת הרשימה, עכ"פ לא קישרתי בין שני הענינים. א' מחב"ד - שיחה, 18:59, ג' באלול, ה'תש"ף 18:59, 23 באוגוסט 2020 (UTC)
- יש עוד להרחיב מרשימת אדמו"ר מוהריי"צ שהודפסה בלקוטי דיבורים כ"ד טבת תיש"א (ליקוט לב). בברכה, בא מועד (אב"ק) • שו"ת • ג' באלול ה'תש"ף ליצירה 18:10, 23 באוגוסט 2020 (UTC)