שיחה:מגילת אסתר
אדג, זה עוד בשלבי עריכה? --טראכט גוט וועט זיין גוט. שלום - סוכת (שיחת) שלום 09:20, 4 באפריל 2010 (UTC)
כותבה
יש להרחיב על פי הכתוב במגילה עצמה פרק ט ועל פי המפרשים שם (כמה כתבו אחד או שתים מי כתב ומי קבע שהוא מכ"ד ספרים) ועל פי הגמ' בבלי ירושלמי ולקוטי שיחות חלק ט"ז שיחה לפורים הא' וכמובן להרחיב על פי המבואר שם בשייכות המגילה לאסתר דווקא.--הנחה - שיחה 17:48, 25 בפברואר 2015 (UTC)
תאריכי הגלות והסעודה
בסדר הדורות חלק א (132).) מובא כי סעודת אחשוורוש היתה בשנת ג'שצ"ה, ועפ"י המבואר במסכת מגילה (יא, ב) לפי חישובו עברו אז שבעים שנה מתחילת גלות בבל, ולפי"ז גלות בבל היתה בשנת ג'תכד
אולם עפ"י מה שכתוב שם (סדר הדורות) שחורבן הבית היה בשנת ג'של"ח כידוע, ושמנה עשרה שנה קודם היה מלכות נבוכדנצר שהוא בשנת ג'ש"כ (כמבואר שם בגמ'), ואחרי שמונה שנים ממנה היה תחילת הגלות (כמבואר שם בגמ') א"כ תחילת הגלות היתה בג' שכ"ז (כ"ה גם בסדר הדורות) א"כ אינו שביעים שנה. אשמח להבהרות ממי שיודע.--הנחה - שיחה 10:40, 1 במרץ 2016 (UTC)
- אינני זוכר כרגע במדוייק, אבל יש אגרת של הרבי הקודם (לרבנית חי' מושקא - נדפס באג"ק חט"ו), שאומרת שהנס היה בג'ת"ה או משהו כזה. כך או כך, 1. בניין הבית השני ג'ת"ח. 2. אני חושב שזה חשבון מגלות החרש והמסגר.. • מתעקשים • ועידת ליובאוויטש 02:56, 2 במרץ 2016 (UTC)
- אם בנין בית שני הוא בג'ת"ח הרי ארבעה עשרה שנה קודם בג'שצ"ד מלך אחשוורוש, שלש שנים אחרי זה הוא ג'שצ"ז היתה הסעודה וא"כ הוא שבעים שנה לגלות החרש והמסגר שהיתה בג'שכ"ז אבל כאמור זמן הסעודה כתוב במקורות הנ"ל באופן אחר, גם המקור שהבאת בשם הרבי הריי"צ היא כנ"ל (דא"ג, כמדומה לי שאין לקחת את הכתוב באגרת הנ"ל כשיטת הרבי בענין שהרי כללות הכוונה של הרבי שם הוא לא לציין מספרים ותאריכים ודבריו שם הם בהסתמך על הכתוב בסדר הדורות יוסיפון וכיו"ב כמצויין בהערות של המו"ל).--הנחה - שיחה 10:04, 2 במרץ 2016 (UTC)