אדם בעל שם: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
(עריכה כללית)
שורה 1: שורה 1:
{{לעריכה|ניסוח לא אנציקלופדי}}
{{לעריכה|ניסוח לא אנציקלופדי}}
'''רבי אדם בעל שם''' היה  [[תורת הקבלה|מקובל]] שהיה רבו של ה[[בעל שם טוב]], שמו היה נחום, ועל שמו נקרא רבי [[נחום מצ'רנוביל]] שהוא מצאצאיו.<REF>ר' [[בערל יוניק]] המשב"ק סיפר, ששמע מ[[הרבי]] ב[[יחידות]].</REF>
'''רבי אדם בעל שם''' הוא כינויו של '''רבי נחמן''', [[תורת הקבלה|מקובל]] גדול ומנהיגם של ה[[צדיק]]ים ה[[נסתרים]] בתקופה  שקדמה לגילוי החסידות. ר' אדם בעל שם היה רבו של ה[[בעל שם טוב]], ואחד מצאצאיו הוא רבי [[נחום מצ'רנוביל]] שאף נקרא על שמו.<REF>ר' [[בערל יוניק]] המשב"ק סיפר, ששמע מ[[הרבי]] ב[[יחידות]].</REF>


== רבו של [[הבעל שם טוב]] ==
== רבו של [[הבעל שם טוב]] ==
בהיות הבעל שם טוב בן י"ד הובאו לידיו כתבים של רבי אדם בעל שם. כתוצאה מלימוד בכתבים אלה הפך הנער לבעל ידע רב בקבלה. הוא התקדש והיטהר על ידי טבילות, וקיים מצוות בדבקות.
הקשר בין [[הבעל שם טוב]] לרבי אדם בעל שם התחיל בהיות הבעל שם טוב בן י"ד שנה, בהיותו בגיל זה הגיעו לידיו כתבים של רבי אדם בעל שם, כתוצאה מלימוד בכתבים אלה הפך הנער לבעל ידע רב בקבלה ומעריץ נלהב של רבי אדם בעל שם.


== זכותו של [[הבעל שם טוב]] ==
במהלך שנות [[התקשרות|התקשרותו]] של הבעל שם טוב לרבו, גילה לו רבו שסוד ירידת [[נשמה|נשמתו]] לעולם היא כדי לתקן את גילגולה הקודם בעולם וכך סיפר לו:
 
400 שנה קודם לכן היה של יהודי פשוט ועושה חסד בצנעה, שהחליטו בשמים ש[[אליהו הנביא]] ילמד איתו כל לילה וכשבא אליהו הנביא ללמוד איתו התנה את הלימוד בכך שאותו יהודי יגלה לו את המעשה שהוא עשה בשעת [[בר מצוה|בר המצוה]] שלו, אך היהודי לא הסכים לגלות בשום פנים ואופן ועל כן החליטו בשמים ש[[אליהו הנביא]] ירד שוב ויגלה לו סודות תורה וגם את זמן הקץ וכשמת אותו יהודי אף אחד לא ידע את גודל צדיקותו וכאן סיים ר' אדם בעל שם את סיפורו ואמר ל[[ישראל בעל שם טוב]] שעל כן ירדה נשמתו לעולם שוב בגופו שלו כדי שיתפרסם ויפיץ את תורתו.
לפני  יותר  מ-  400 שנה חי  ב[[צפת]] יהודי פשוט שעבד  את  בוראו  בתמימות  ובלהט.  תפילות  [[הסידור]]  היו  שגורות  בפיו  ומעבר  להן  כמעט  שלא  ידע  מאומה.  לעומת  זאת  היה  מבורך  במצוות  ובמעשי  חסד לרוב.  את  אלה  התאמץ  ככל  יכולתו  להסתיר  מעיני  הבריות.
מדי  לילה  נהג  האיש  לקום  משנתו  ולערוך  `תיקון  חצות`  על  חורבן  בית  המקדש  בבכיות  ובתחנונים.  הוא  ביכה  את  גלות  עם  [[ישראל]]  וייחל  בכל  מאודו  לגאולתו.  לילה  אחד  כשסיים  את  עריכת  ה`תיקון, שמע  האיש  נקישות  קלות  על  דלת  ביתו.  הוא  ניגש  אל  הדלת  ושאל  `מי  שם`?  "[[אליהו הנביא]]"  השיב  לו  הקול.
היהודי  התמים  קיבל  את  התשובה  כמות  שהיא.  וללא  כל פקפוק  פתח  את  הדלת  לרווחה.  לפניו  ניצבה  דמות  הדורת  פנים  וקורנת.  "דע  לך  כי  בשמים  התרשמו  מאוד  ממעשיך  הטובים  . מסיבה  זו  אף  שלחו  אותי  לכאן  כדי  שאפקח  את  עיניך  ואלמדך  [[סודות  התורה]]"  אמר  [[אליהו הנביא]].
"רק  תנאי  אחד  מבקש  אני  להתנות  איתך  קודם  לכן"  הטעים  [[אליהו  הנביא]]  ואמר  "עליך  לגלות  לי  את המעשה הטוב  והמופלא  שביצעת  ביום  הגיעך  למצוות,  ושבגללו  בעיקר  הוחלט  לשלוח  אותי".
היהודי ששמע את בקשתו של [[אליהו]] השיב ברורות:  "אם  כן  לצערי, איאלץ  לוותר  על  כל  הסודות  והרזים  הנפלאים  שעמדת  לגלות  לי"  אמר.  "כל  ימיי  הדריכני  אבי  לצניעות  מוחלטת  והזהירני  לבל  אשתף  אף  אחד  אפילו  לא  בידיעה  בלבד  במעשיי  הטובים.
" על  המצוות  שאתה  עושה  צריך  לדעת  אך ורק  הקב"ה  בעצמו."  נהג  אבי  להוסיף  ולומר  לי  תמיד.  `אינני  יכול, פשוט  איני  יכול`....    חתם  היהודי את  דבריו  בנימה  מתנצלת.
באותו  רגע  ממש  נעלמה  מעיניו  של  היהודי  ה[[צפת]]י  דמותו  הזוהרת  של  [[אליהו הנביא]].
בינתיים  חוללה  התנהגותו  של  היהודי  הפשוט  רעש  גדול  בעולמות  העליונים.  הכל  נפעמו  והשתוממו  לנוכח  נכונותו  לדחות  אפילו  את  [[אליהו  הנביא]]  ובלבד  שמעשיו  יהיו  לשם  שמים.
לאחר  דיון  ממושך  הוחלט  בבית  דין  של  מעלה  כי  [[אליהו  הנביא]]  ישוב  ויתגלה  אל  האיש  כדי  לגלות לו את  סודות התורה.  והפעם  בלי  תנאים.
ואמנם  כך  היה.  למחרת  היום  שוב  נשמעו  נקישות  על  דלת  ביתו  של  היהודי.  בעת  שסיים  לערוך  `[[תיקון  חצות]]`.
היה  זה  כמובן  [[אליהו הנבי]]א.  מאותו  לילה  ואילך  נעשה  [[אליהו  הנביא]]  אורח  קבוע  בביתו  של  היהודי  מ[[צפת]].
בכל  פעם  לאחר  [[חצות]]  הלילה  ובתום  עריכת  ה`תיקון`  היה  מגיע  לביתו  ולומד  עימו  [[תורה]].
בתוך  תקופה  קצרה,  עלתה  רמת  ידיעותיו  התורניות  של  היהודי, הוא  נעשה  [[תלמיד  חכם]]  ובעל  סוד.  אך  גם  במצבו  זה  הוסיף  לשמור  על  צניעותו  המופלגת.  עד  יום  מותו  לא ידע איש  על  השינוי  העצום  שעבר  עליו  ועל  אורחו  הלילי  הקבוע.
לאחר  שנפטר  ועלה  למרומים  ביקשו  בבית  דין  של  מעלה,  להעניק  ליהודי  מצפת  שכר  ראוי  על  כל  מעשיו  וצידקותו  בעולם  הזה.  במיוחד  חיפשו  דרך  להיטיב  עימו  בתמורה  לצניעות  הרבה  שבה  נהג  להסתירם  מעיני  הבריות.  לבסוף  הוחלט  כי  האיש  יירד  ל[[עולם]]  פעם  נוספת . אך  הפעם  כצדיק  גדול  אשר  שמו  יילך  לפניו  בכל  קצוות  תבל.  בזכות  דרך  חדשה  בעבודת  הבורא  שייסד  שתכשיר  את ה[[עולם]]  לקראת  ה[[גאולה]].
את  הסיפור  הזה  סיפר  הצדיק  "רבי אדם בעל שם".  שהיה  מנהיגם  של  ה[[צדיק]]ים  ה`נסתרים`  בתקופה  שקדמה  לגילוי  החסידות  . - סיפר  לתלמידו  רבי  ישראל [[בעל שם טוב]].  " ואתה  זכית  שנשמתך  היא  נשמת אותו  יהודי  צדיק  מצפת".  חתם  רבי  אדם  את דבריו  לתלמידו  הגדול  וממשיך  דרכו.


== [[הגניזה החרסונית]] ==
== [[הגניזה החרסונית]] ==

גרסה מ־06:48, 2 בינואר 2011

ערך זה זקוק לעריכה: הסיבה לכך היא: ניסוח לא אנציקלופדי.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

רבי אדם בעל שם הוא כינויו של רבי נחמן, מקובל גדול ומנהיגם של הצדיקים הנסתרים בתקופה שקדמה לגילוי החסידות. ר' אדם בעל שם היה רבו של הבעל שם טוב, ואחד מצאצאיו הוא רבי נחום מצ'רנוביל שאף נקרא על שמו.[1]

רבו של הבעל שם טוב

הקשר בין הבעל שם טוב לרבי אדם בעל שם התחיל בהיות הבעל שם טוב בן י"ד שנה, בהיותו בגיל זה הגיעו לידיו כתבים של רבי אדם בעל שם, כתוצאה מלימוד בכתבים אלה הפך הנער לבעל ידע רב בקבלה ומעריץ נלהב של רבי אדם בעל שם.

במהלך שנות התקשרותו של הבעל שם טוב לרבו, גילה לו רבו שסוד ירידת נשמתו לעולם היא כדי לתקן את גילגולה הקודם בעולם וכך סיפר לו: 400 שנה קודם לכן היה של יהודי פשוט ועושה חסד בצנעה, שהחליטו בשמים שאליהו הנביא ילמד איתו כל לילה וכשבא אליהו הנביא ללמוד איתו התנה את הלימוד בכך שאותו יהודי יגלה לו את המעשה שהוא עשה בשעת בר המצוה שלו, אך היהודי לא הסכים לגלות בשום פנים ואופן ועל כן החליטו בשמים שאליהו הנביא ירד שוב ויגלה לו סודות תורה וגם את זמן הקץ וכשמת אותו יהודי אף אחד לא ידע את גודל צדיקותו וכאן סיים ר' אדם בעל שם את סיפורו ואמר לישראל בעל שם טוב שעל כן ירדה נשמתו לעולם שוב בגופו שלו כדי שיתפרסם ויפיץ את תורתו.

הגניזה החרסונית

לאחרונה התגלו כתבי יד בגניזה החרסונית, ושם בין השאר אף כתבי רבי אדם בעל שם. על אף שיש הוכחות רבות כי אין אלו כתבים נכונים, דחה הרבי את כל הראיות אחת לאחת.[2]

הערות שוליים

  1. ר' בערל יוניק המשב"ק סיפר, ששמע מהרבי ביחידות.
  2. ראה ערך הגניזה החרסונית.