אליעזר בן ערך: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
(שינויים מהותיים בערך אלעזר בן ערך) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:אלעזר בן ערך.JPG|שמאל|ממוזער|250px|ציונו של רבי | [[קובץ:אלעזר בן ערך.JPG|שמאל|ממוזער|250px|ציונו של רבי אלעזר בן ערך]] | ||
'''רבי | '''רבי אלעזר בן ערך''' היה מגדולי ה[[תנאים]], בדורם של [[רבי אליעזר הגדול]] ו[[רבי יהושע בן חנניא]]. | ||
אודותיו מובא ב[[פרקי אבות]] שהיה "כמעין המתגבר" שהוא ענין של [[לכתחילה אריבער]]. | אודותיו מובא ב[[פרקי אבות]] שהיה "כמעין המתגבר" שהוא ענין של [[לכתחילה אריבער]]. |
גרסה מ־16:07, 20 ביולי 2010
רבי אלעזר בן ערך היה מגדולי התנאים, בדורם של רבי אליעזר הגדול ורבי יהושע בן חנניא.
אודותיו מובא בפרקי אבות שהיה "כמעין המתגבר" שהוא ענין של לכתחילה אריבער.
על דרך זה מפרש הרבי את מאמרו במסכת אבות[1] הוא: דע לפני מי אתה עמל ומי הוא בעל מלאכתך", כלומר שגם בתחילת העבודה על האדם להתקשר עם עצמות ומהות, תוך כדי דילוג על כל השלבים של סדר ההשתלשלות.
מכריע את כולם
עוד מובא בפרקי אבות אודותיו: אם יהיו כל חכמי ישראל בכף אחת, ואליעזר בן הורקנוס אף עמהם, מכריע את כולם.
הרבי מבאר, כי ענינו בעבודה "לאתבא צדיקייא בתיובתא":
ענינו של רבי אליעזר בן הורקנוס הוא עבודת הצדיקים, כמרומז בשמו אליעזר ש"אלקי אבי בעזרי" שלכן, הלך תמיד בדרך הישר אבל, בסדר והדרגה בלבד — ״תמירים כסדרם״, ולא באופן של הוספה וחידוש, כדאיתא בגמרא שלא אמר דבר שלא שמע מפי רבו מעולם. ולעומת זאת, ענינו של ר"א בן ערך הוא — עבודת התשובה, כמסופר בגמרא שכאשר ר"א בן ערך הגיע לפורגיתא ודיומסית[2] אימשיך בתרייהו, - נמשך אחריהם ואכל את מאכליהם, איעקר תלמודיה - נעקר תלמודו ושכחו, בעא למקרא החודש הזה לכם אמר "החרש היה לבם" עד שביקשו עליו רחמים וחזר תלמודו. כלומר שהיתה אצלו העבודה של "בעלי תושבה", כמעין המתגבר ובחילא יתיר.
ועל פי זה, כאשר ר"א בן ערך מכריע, ועל ידי זה מגביה — את כולם, כולל ר"א בן הורקנוס, נמצא, שגם אצל ר"א בן הורקנוס (עבודת הצדיקים) נפעל העילוי דתשובה, "לאתבא צדיקייא בתיובתא".[3]