שם ועבר: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:שם_ועבר.JPG|שמאל|ממוזער|250px|בית המדרש של שם ועבר]] | [[קובץ:שם_ועבר.JPG|שמאל|ממוזער|250px|בית המדרש של שם ועבר]] | ||
'''שם ועבר''' היו מהיחידים שהכירו את הקדוש ברוך הוא לפני אברהם אבינו{{רמב"ם.}} ואף הקימו ישיבה משלהם בבאר שבע, ןשם למד יעקב אבינו י"ב שנה. | '''שם ועבר''' היו מהיחידים שהכירו את הקדוש ברוך הוא לפני אברהם אבינו{{רמב"ם.}} ואף הקימו ישיבה משלהם בבאר שבע, ןשם למד יעקב אבינו י"ב שנה. | ||
שורה 9: | שורה 8: | ||
שם היה גם כהן, כמוזכר שם "והוא כהן לקל עליון". | שם היה גם כהן, כמוזכר שם "והוא כהן לקל עליון". | ||
על פי [[תורת החסידות]] שם מרמז לתורה שבכתב [[נגלה]] שהיא שמותיו של הקדוש ברוך הוא, ואילו עבר רומז לתורה שבעל פה - ככתוב והוא עבר לפניהם, שהרי תורה שבעל פה היא הגילוי וההמשכה של התורה{{הערת שוליים|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15839&hilite=343c0550-87bd-4beb-87e8-6c6356fd6f58&st=%D7%A9%D7%9D+%D7%95%D7%A2%D7%91%D7%A8&pgnum=108 אגרות קודש].}} יעקב אבינו היה "יושב אוהלים" והמשיך את תורה שבכתב הרמוז בשם בתורה שבעל פה הרמוז בעבר{{הערת שוליים|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4581&hilite=b4e862bf-53f5-458c-817a-517b4ec328c2&st=%D7%A9%D7%9D+%D7%95%D7%A2%D7%91%D7%A8 שיחות קודש תשי"ב].}} | על פי [[תורת החסידות]] שם מרמז לתורה שבכתב [[נגלה]] שהיא שמותיו של הקדוש ברוך הוא, ואילו עבר רומז לתורה שבעל פה - ככתוב והוא עבר לפניהם, שהרי תורה שבעל פה היא הגילוי וההמשכה של התורה{{הערת שוליים|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15839&hilite=343c0550-87bd-4beb-87e8-6c6356fd6f58&st=%D7%A9%D7%9D+%D7%95%D7%A2%D7%91%D7%A8&pgnum=108 אגרות קודש].}} יעקב אבינו היה "יושב אוהלים" והמשיך את תורה שבכתב הרמוז בשם בתורה שבעל פה הרמוז בעבר{{הערת שוליים|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4581&hilite=b4e862bf-53f5-458c-817a-517b4ec328c2&st=%D7%A9%D7%9D+%D7%95%D7%A2%D7%91%D7%A8 שיחות קודש תשי"ב].}}. | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה: | [[קטגוריה:אישים בתנ"ך]] |
גרסה מ־02:26, 20 ביולי 2010
שם ועבר היו מהיחידים שהכירו את הקדוש ברוך הוא לפני אברהם אבינותבנית:רמב"ם. ואף הקימו ישיבה משלהם בבאר שבע, ןשם למד יעקב אבינו י"ב שנה.
בישיבה זו נפסקו הלכות שונות, ואף האיסור לבת ישראל להתחתן עם עכו"ם נאסר על ידי שם[1], ושם פסקו את דינה של תמר, כלת יהודה למיתה, מפני שחשבו שנישאה עם גוי.
שם היה מבניו של נח, והוא היה סבו של אברהם אבינו, ועל כך כתוב "יפת אלוקים ליפת", אבל "וישכון באהלי שם", הרומז על כך שהשכינה תשרה בחלקם של ישראל צאצאיהם של שם. הוא היה גם מלך ירושלים, וכמוזכר בפסוק "ומלכי צדק מלך שלם", ועל פי המדרש מדובר בשם.
שם היה גם כהן, כמוזכר שם "והוא כהן לקל עליון".
על פי תורת החסידות שם מרמז לתורה שבכתב נגלה שהיא שמותיו של הקדוש ברוך הוא, ואילו עבר רומז לתורה שבעל פה - ככתוב והוא עבר לפניהם, שהרי תורה שבעל פה היא הגילוי וההמשכה של התורה[2] יעקב אבינו היה "יושב אוהלים" והמשיך את תורה שבכתב הרמוז בשם בתורה שבעל פה הרמוז בעבר[3].
הערות שוליים
- ↑ מסכת עבודה זרה לו, ב. ועיי"ש שהכוונה על ביאה ללא נישואין.
- ↑ אגרות קודש.
- ↑ שיחות קודש תשי"ב.