קו וחוט – הבדלי גרסאות
←שרשו בצמצום בבחינת מרובע: הצמצום של מקום פנוי הוא גופא הצמצום הראשון שבבחי׳ עיגול בתוך הצמצום הזה נתגלה כח הגבול שהוא המלבוש של רלא שערים וגם אז לא היו העולמות יכולים לקבל עד שצמצם גם המלבוש וכפלו על אחוריו וממלבוש זה נשאר רושם וא״כ צמצום השני הוא צמצום דרושם כידוע |
←שרשו בצמצום בבחינת מרובע: הדברים מוכחשים מתוכם אם לא רצה הרחו לעסוק בו איך הזכירו בעץ חיים. אלא ידוע שהרשימו לא מוזכר כלל בעץ חיים כי מהרחו לא רצה לדבר בקדמון שהוא שורש המלבוש שאם יבא לדבר ברשימו יהיה חייב לגלות מדרגת קדמון שבעצמות אוא״ס והוא ז״ל לא רצה לשלוח ידו במקום גבוה שכזה לכן לא נחית לפרש גם צמצום דרשימו. ואין צמצום דרשימו מוזכר אלא בעמק המלך אוצרות חיים ושבר יוסף לפי קבלת הר״י סרוג כידוע |
||
| שורה 17: | שורה 17: | ||
המשכת הקו אינה מבטלת את ענין הצמצום, אלא רק מתקנת איזה פרטים שנעשו על ידה, ונותנת היכולת והאפשרות לבטל ענין הצמצום על ידי עבודה דתורה ומצוות, עניין זה מובן גם מהמשל: "שעל ידי הצמצום נעשה חלל מקום פנוי עגול, והמשיך בו קו אחד דק", דפשוט גם במשל שאין קו יכול למלאות מקום עגול{{הערה|הרבי, [http://www.chabadlibrary.org/books/admur/ig/3/502.htm אגרת הקודש חלק ג מכתב תקג].}}. | המשכת הקו אינה מבטלת את ענין הצמצום, אלא רק מתקנת איזה פרטים שנעשו על ידה, ונותנת היכולת והאפשרות לבטל ענין הצמצום על ידי עבודה דתורה ומצוות, עניין זה מובן גם מהמשל: "שעל ידי הצמצום נעשה חלל מקום פנוי עגול, והמשיך בו קו אחד דק", דפשוט גם במשל שאין קו יכול למלאות מקום עגול{{הערה|הרבי, [http://www.chabadlibrary.org/books/admur/ig/3/502.htm אגרת הקודש חלק ג מכתב תקג].}}. | ||
==שרשו בצמצום בבחינת מרובע== | ==שרשו בצמצום בבחינת מרובע== | ||
בחסידות מבואר כי ישנם שני מיני צמצומים. הצמצום הידוע שממנו תחילת הויית העולמות והמוזכר ב[[עץ חיים]], והנקרא שם "[[צמצום הראשון]]", וה[[צמצום בבחינת מרובע]] שהוא שורש נעלם לעולמות, | בחסידות מבואר כי ישנם שני מיני צמצומים. הצמצום הידוע שממנו תחילת הויית העולמות והמוזכר ב[[עץ חיים]], והנקרא שם "[[צמצום הראשון]]", וה[[צמצום בבחינת מרובע]] שהוא שורש נעלם לעולמות, ונקרא בעמק המלך בכינוי רשימו לרוב העלמו . צמצום זה לא רצה רבי [[חיים ויטאל]] לעסוק בו, מחשש שמא יגשמו את הענין, אך בחסידות, בפרט בתורת [[המגיד ממעזריטש]] ובתורת חסידות חב"ד, עסקו בעולם זה בהרחבה. | ||
הרבי מבאר, כי בעוד שהצמצום שבעץ חיים היה בבחינת [[עיגול]] ובבחינת [[נקודה]], הרומז על העלם גמור הסתום כנקודה שאין בה צורה, אנו מוצאים כי קיים שלב נוסף של קו שמורה על תחילת של מדידה באורך ורוחב ועל גילוי, ולמרות זאת הקו אינו גילוי גמור אלא רק שורש של גילוי, כלומר הקו הוא תחילת המציאות של גילוי, הקו הוא הכוח של התפשטות מלמעלה למטה, אבל עדיין אין בו התפשטות בפועל מלמעלה למטה. | הרבי מבאר, כי בעוד שהצמצום שבעץ חיים היה בבחינת [[עיגול]] ובבחינת [[נקודה]], הרומז על העלם גמור הסתום כנקודה שאין בה צורה, אנו מוצאים כי קיים שלב נוסף של קו שמורה על תחילת של מדידה באורך ורוחב ועל גילוי, ולמרות זאת הקו אינו גילוי גמור אלא רק שורש של גילוי, כלומר הקו הוא תחילת המציאות של גילוי, הקו הוא הכוח של התפשטות מלמעלה למטה, אבל עדיין אין בו התפשטות בפועל מלמעלה למטה. | ||